Audi i Formel E

  • Formel E-mesteren Lucas di Grassi i Audi e-tron FE04
  • Daniel Abt bliver Audi fabrikskører, og Allan McNish bliver teamchef

Audi præsenterede den 27. september i Neuburg koncernens første rent elektriske racerbil til Formel E. Audi e-tron FE04 afspejler på racerbanen koncernens forandring fra klassisk bilproducent til fremtidsorienteret mobilitetsudbyder.

”Som den første tyske bilproducent engagerer vi os efter næsten 40 års succes i motorsporten på højeste niveau nu også i Formel E med en målsætning om at afprøve og videreudvikle nye teknologier til serieproduktionen”, siger Peter Mertens, som er øverste chef for den tekniske udvikling hos AUDI AG. ”Efter quattro, TFSI, TDI, hybriddrivlinje og mange andre innovationer er vores første formelbil en forløber for vores produktoffensiv inden for elektromobilitet, som vi indleder i 2018 med Audie-tron.” På IAA-biludstillingen annoncerede Audi, at koncernen kommer til at have over 20 elektriske modeller på modelprogrammet inden 2025, herunder plug-in-hybridmodeller og rent batteridrevne biler.

Audi e-tron FE04

I Formel E må teamene og producenterne udvikle drivlinjen, som består af motor, gearkasse, dele af undervognen og den tilhørende software. Det centrale element i Audie-tronFE04 er kombinationen af motor og gearkasse. Ingeniørerne har fokus på at gøre denne motor-gearkasse-enhed mere og mere effektiv og øge virkningsgraden. Til kraftoverføringen satser Team Audi Sport ABT Schaeffler i sæsonen 2017/2018 på en yderst effektiv gearkasse med kun ét gear.

”I samarbejde med vores teknologipartner Schaeffler har vi udviklet drivlinjen helt fra bunden”, siger Audis motorsportschef Dieter Gass. ”Man ser det ved første øjekast på motorens nye kulfiberhus. Derudover lyder bilen også anderledes, fordi vi rent teknisk går nye veje.”

Kørere og teamchef

Et nyt design i grundfarverne hvid, metallicgrøn og sort fremhæver ved første blik Audie-tronFE04 markant fra den bil, som Lucas di Grassi i juli måned vandt Formel E-mesterskabet i. Den 33-årige brasilianer påbegynder for første gang i karrieren en ny sæson med startnummer 1 som forsvarende mester, og ved verdenspremieren i Neuburg benyttede han chancen til at køre den nye el-racerbil ind på scenen med en let snurren.

Lucas di Grassis teamkollega er Daniel Abt (24). Tyskeren får kontrakt som Audi fabrikskører. Daniel Abt kører med startnummer 66 og ekstra røde farvemarkeringer, som gør det lettere for tilskuerne at se forskel på de to Audi køreres biler.

Lucas di Grassi og Daniel Abt har siden dag 1 udgjort et stærkt team i Formel E, og i de hidtidige 33 løb har de opnået 24 podieplaceringer, seks sejre og fire pole positions. De går begge ind til deres fjerde Formel E-sæson.

Allan McNish er ny teamchef og dermed også ansigtet udadtil for Team Audi Sport ABT Schaeffler i Formel E. Skotten var allerede med teamet rundt på racerbanerne i hele tredje sæson for at hjælpe. Nu er den tidligere Formel 1-kører, mangeårige Audi fabrikskører og tredobbelte Le Mans-vinder officielt leder og repræsentant for mandskabet.

Løbspremiere

Audie-tronFE04 kan fejre sin løbspremiere den 2. december 2017 ved sæsonens første Formel E-løb i Hongkong. Spanske Valencia er i starten af oktober skueplads for de eneste officielle Formel E-testkørsler forud for den nye sæson. Der skal begge Audi kørere ud på asfalten.

Se flere billeder og video: www.audi-mediacenter.com/en/press-releases/emotion-instead-of-emission-audi-heading-for-the-motorsport-future-in-electric-power-9377

Tilbage