Audi A4 allroad quattro | Motorer – Audi Danmark > Audi A4 allroad quattro | Oplev A4 allroad quattro – Audi Danmark > Audi Danmark | Køb Audi

Din A4 allroad quattro

Gearkasse

3 af samlet 3 Drivlinjer

2.0 TDI
2.0 TDI quattro S tronic
618.860 kr.
  • 1968 cm3
  • 19,6–20,4 km/l
  • 134–128 g/km
  • 190 hk
  • Energiklasse: A
3.0 TDI
3.0 TDI quattro S tronic
716.397 kr.
  • 2967 cm3
  • 18,9–19,6 km/l
  • 143–137 g/km
  • 218 hk
  • Energiklasse: A
3.0 TDI quattro tiptronic
812.327 kr.
  • 2967 cm3
  • 17,5–18,2 km/l
  • 150–143 g/km
  • 272 hk
  • Energiklasse: A
Forklaring
  • Slagvolumen
  • Brændstofforbrug
  • CO2-udledning
  • HK
Der blev ikke fundet nogen motor.

I den aktuelt valgte udstyrslinje er der ingen tilgængelige motorer til denne brændstoftype.

2.0 TFSI motoren Den nyudviklede 2.0 TFSI yder 252 hk og har et drejningsmoment på 370 Nm ved 1.600-4.500 omdr./min. I kombination med den 7-trins S tronic sprinter den nye Audi A4 allroad quattro fra 0 til 100 km/h på kun 6,1 sek., og dens tophastighed ligger på 246 km/h. Den kører 15,6 km/l (svarer til 147 g CO2 pr. kilometer).
quattro med ultra-teknologi
256x144_A160680_full.jpg
Audi åbner et nyt kapitel i historien om quattro: Den nye quattro med ultra-teknologi kombinerer quattro-præstationer og høj effektivitet og gør firehjulstræk til fremtidens løsning.
TDI-motorerne Audi tilbyder også 3.0 TDI med to forskellige ydelser, med 218 hk eller 272 hk. Begge 6-cylindrede TDI-motorer med en slagvolumen på 2.967 cm3 er nogle helt særlige motorer – de kombinerer suveræn kraft med en raffineret motorgang og effektivitet. Første udgave af 3.0 TDI yder 218 hk. Den har et drejningsmoment på 400 Nm fra 1.250 til 3.750 omdr./min. I topversionen yder 3.0 TDI 272 hk og har et drejningsmoment på 600 Nm ved 1.500-3.000 omdr./min. Den nye A4 allroad quattro accelererer som en sportsvogn: fra 0 til 100 km/h på kun 5,5 sek., og det er en formssag at nå den elektronisk begrænsede tophastighed på 250 km/h. Forbruget ligger på økonomiske 18,9 km/l (139 g CO2 pr. kilometer).
Kraftoverføring Det navnegivende firehjulstræk quattro er standardudstyr på den nye A4 allroad quattro. Mere dynamik, bedre vejgreb og en fantastisk fornemmelse på næsten alle slags underlag. Afhængigt af motoren kan du vælge mellem en 6-trins manuel gearkasse, den 7-trins S tronic eller den 8-trins tiptronic.

3.0 TDI med 218 hk har dobbeltkoblingsgearkassen som standard. De vigtigste forbedringer er endnu mindre friktion, lav vægt, en yderst effektiv olieforsyning og et centrifugalkraftpendul på det dobbelte svinghjul – som giver mulighed for meget lave tomgangsomdrejningstal. Gearskift varer blot nogle få hundrededele af et sekund, når der skiftes mellem koblingerne, og derfor bliver trækkraften næsten ikke afbrudt. Kraften overføres fra udgangsakslen via et cylindrisk tandhjul til forakseldifferentialet.

Den 8-trins tiptronic fås kun til 3.0 TDI med 272 hk. Den blidt, hurtigt og automatisk skiftende momentomformer er også blevet komplet nyudviklet. Det store antal skiftepositioner betyder, at motoren næsten hele tiden kan arbejde ved den optimale belastning.

Begge automatiske gearkasser omfatter de nyeste teknologier og er karakteriseret ved en stor gearspredning. De lavere gear har en kort udveksling for at opnå en sportslig fornemmelse, mens de højere gear har en lang udveksling for at reducere omdrejningstallet og forbruget. Føreren kan vælge mellem programmerne D, S og E og skifte gear manuelt, når det ønskes, enten med gearvælgeren eller med de standardmonterede skiftekontakter ved rattet.

Audis firehjulstræk quattro repræsenterer topmålet af dynamik, vejgreb, køresikkerhed og retningsstabilitet. Den rent mekaniske funktion giver en omgående respons. Det avancerede torque vectoring, som er aktivt på alle underlag, arbejder sammen med quattro-drivlinjen.
Undervogn I forhold til Audi A4 Avant giver den 23 mm forhøjede undervogn og større hjul en frihøjde, som er 34 mm højere. Det gør, at A4 allroad quattro både er på hjemmebane på vejen og i let terræn.

Som alternativ til standardundervognen kan man vælge en undervogn med støddæmperregulering. Sensorer måler bevægelsen af alle fire hjul samt længde- og tværaccelerationen. Støddæmpernes karakteristik tilpasses så til vejforholdene og kørselssituationen. Det sikrer forbedret køredynamik med endnu mere komfort og gode offroad-egenskaber. Undervognens grundindstillinger kan justeres med et tryk på knappen til Audi drive select.

Køredynamiksystemet Audi drive select har endnu en indstilling i A4 allroad quattro. Ud over de velkendte indstillinger – comfort, auto, dynamic, efficiency og individual (kun i forbindelse med navigationssystem) – findes der også en offroad-indstilling til kørsel uden for asfalterede veje. Den tilpasser motor- og gearkassestyringen, styretøjet, den adaptive undervogn (ekstraudstyr) og alle relevante førerassistentsystemer til optimale præstationer i let terræn.

Forakslen er en avanceret femleddet aksel. Den giver optimal komfort samtidig med et højt niveau af adræthed. Udviklerne har reduceret dens vægt med 5 kg i forhold til forgængeren.
Audi anvender også en kompakt ny konstruktion til den elektromekaniske servostyring, som sparer 3,5 kg vægt i forhold til forgængeren. Det giver føreren mere direkte feedback fra vejforholdene og mere præcise styreegenskaber. Den dynamiske styring med variabel styreudveksling fås også som ekstraudstyr.

Bagpå erstatter en femleddet aksel trapezakslen på den foregående model. Ved at bruge intelligente materialer har Audi kunnet reducere vægten på akselkomponenterne med yderligere 7 kg.