1300x551_0004_AA4_A_151007.jpg

Overlegen kraftfuldhed.

Ved lanceringen af den nye Audi A4 Avant i Europa vil man kunne vælge mellem tre TFSI-motorer og fire TDI-motorer med en maksimal ydelse på mellem 150 hk og 272 hk. Sammenlignet med forgængermodellen er motorernes brændstofforbrug reduceret med op til 21 procent, og ydelsen er øget med op til 25 procent. Alle motorer opfylder Euro 6-emissionsstandarden, så TDI-versionen er klassificeret som ren dieselteknologi.

750x410_engine.jpg
TFSI-motorerne Basisbenzinmotoren er den 1,4-liters TFSI-motor. Den kompakte firecylindrede motor med en slagvolumen på 1.395 cc har en maksimal ydelse på 150 hk og et drejningsmoment på 250 Nm ved omdrejningstal mellem 1.500 og 3.500 omdr./min. I kombination med den 7-trins S tronic-gearkasse accelererer A4 Avant fra 0-100 km/h på kun 8,9 sek. på vej mod tophastigheden på 210 km/h. Med krumtaphus i aluminium holdes vægten på den nye firecylindrede motor på lige over 100 kg, selv om den har en meget avanceret teknologipakke. Den 1,4-liters TFSI-motor med S tronic-gearkasse kører hele 20,4 km/l, hvilket giver et CO2-emissionstal på 114 g/km.

Den 2,0-liters TFSI-motor med en slagvolumen på 1.984 cc fås i to versioner. I topversionen har den 2,0-liters TFSI-motor en ydelse på 252 hk og et drejningsmoment på 370 Nm. Det giver mulighed for sportslig kørsel: A4 Avant med quattro firehjulstræk og 7-trins S tronic-gearkasse accelererer fra 0 til 100 km/h på 6,0 sek. og har en elektronisk begrænset tophastighed på 250 km/h.
Den anden version af den 2,0-liters TFSI-motor, som er den ultraeffektive benzinmodel, har en ydelse på 190 hk og et drejningsmoment på 320 Nm. Det giver også meget adrætte præstationer: fra 0 til 100 km/h på 7,5 sek. og en tophastighed på 238 km/h. Avant kører 20,0 km/l, hvilket giver et CO2-emissionstal på henholdsvis 109 og 114 g/km.

TFSI-motorer

  • A4 Avant 1.4 TFSI 150 hk
  • A4 Avant 2.0 TFSI 252 hk
  • A4 Avant 2.0 TFSI ultra 190 hk
TDI-motorer Som det også gælder for TFSI-motorerne, tilbyder Audi de firecylindrede TDI-motorer med en slagvolumen på 1.968 cc i to kraftfulde versioner. Den første har en ydelse på 150 hk og et drejningsmoment på 320 Nm ved omdrejningstal mellem 1.500 og 3.250 omdr./min., og den anden har en ydelse på 190 hk og et drejningsmoment på 400 Nm ved omdrejningstal mellem 1.750 og 3.000 omdr./min.

Selv i den mindre kraftfulde version med 150 hk er man sikret høje præstationer: Audi A4 Avant med 7-trins S tronic-gearkasse og forhjulstræk accelererer fra 0 til 100 km/h på 9,0 sek. og har en tophastighed på 213 km/h. I kombination med den 6-trins manuelle gearkasse kører Avant 25,0 km/l og har en CO2-emission på 104 g/km.

De to 2,0-liters TDI-motorer vil også kunne fås som "ultra"-versioner – et mærkat, som viser, at der er tale om den mest effektive version i hver modelserie. Med ændringer af udvekslingsforhold, karrosseri og affjedring samt anvendelse af dæk med lav rullemodstand reduceres brændstofforbruget endnu mere. A4 Avant ultra med manuel gearkasse og 150 hk kører hele 26,3 km/l ved blandet kørsel og har en CO2-emission på 99 g/km.

De to sekscylindrede TDI-motorer i den nye A4-familie er bemærkelsesværdige: De kombinerer overlegen kraftfuldhed med optimal smidighed og effektivitet. I den første version har den 3,0-liters clean diesel TDI-motor en ydelse på 218 hk. Dens drejningsmoment på 400 Nm er til rådighed mellem 1.250 og 3.750 omdr./min. A4 Avant kører 22,3 km/l ved blandet kørsel og har en CO2-emission på 114 g/km.

I topversionen har den 3,0-liters clean diesel TDI-motor en maksimal ydelse på 272 hk, og drejningsmomentet på 600 Nm er til rådighed mellem 1.500 og 3.000 omdr./min. Med denne motor accelereres A4 Avant som en sportsvogn – fra 0 til 100 km/h på kun 5,4 sek. – og den når let op på den elektronisk begrænsede tophastighed på 250 km/h. Alligevel kører den hele 19,6 km/l og har en CO2-emission på kun 134 g/km.

Overblik over TDI-motorerne

  • A4 Avant 2.0 TDI 150 hk

  • A4 Avant 2.0 TDI 190 hk
  • A4 Avant 3.0 TDI 218 hk
  • A4 Avant 3.0 TDI 272 hk
750x410_preview2.jpg
Disse resultater er baseret på en ny strategi – Audi fortsætter med at udvikle sin vellykkede downsizing-indsats til rightsizing. Den 2,0-liters TFSI-motors banebrydende effektivitet er et resultat af en innovativ forbrændingsmetode, hvor den relativt større slagvolumen ikke er et handicap men en forudsætning.
Med en moderat kørestil oplever købere af den nye Audi A4 og A4 Avant de økonomiske fordele ved en lille motor, men de mærker ingen ulemper, når de kører mere sportsligt.

Den nye forbrændingsmotor med forkortede kompression og længere ekspansionsfaser samt et øget kompressionsforhold er udviklet specielt til kørsel i dellastområdet, som er langt det mest almindelige. Indsugningsventilerne lukker meget tidligere end normalt. I forbindelse med øget tryk i indsugningsmanifolden reducerer dette gastabet under indsugningen.

Grundet den forkortede kompressionsfase er kompressionsforholdet blevet øget fra 9,6:1 til 11,7:1. Det betyder, at motoren i kompressionsfasen kun skal komprimere den samme mængde brændstof som en 1,4-liters TFSI-motor. Også i ekspansionsfasen, hvor motoren udnytter sine to liters slagvolumen til fulde, drager den fordel af det høje kompressionsforhold. Det giver et højere tryk under forbrændingen, som yderligere øger motorens effektivitet.

For at brændstof-luftblandingen kan hvirvle i tilstrækkeligt omfang trods den korte indsugningstid, er forbrændingskamprene, stempelfordybningerne, indsugningskanalerne og turboladeren i den nye 2,0-liters TFSI-motor tilpasset specielt til den nye forbrændingsmetode. Ved højere belastninger åbner Audi valvelift system indsugningsventilerne senere, hvilket giver et højere ladetryk, som sikrer en god overføring af kraft og drejningsmoment. Indsprøjtningstrykket er blevet øget til 250 bar.
Den manuelle gearkasse, som er standardudstyr til alle TFSI-motorer og til den firecylindrede TDI-motor, er helt nyudviklet. En stor del af huset er lavet af magnesium. Et cylindrisk tandhjul erstatter den aksel til forakseldifferentialet, der blev brugt i forgængermodellen, hvilket giver store fordele i forhold til friktion og pladsbehov. Åbne gearhjul, hule aksler og en mindre kobling reducerer gearkassens vægt yderligere, og slutresultatet bliver, at den nye er 16 kg lettere end den gamle.

Audis nye 7-trins S tronic-gearkasse fås til alle motorer bortset fra TDI-topversionen og er standardudstyr til 3.0 TDI clean diesel med 218 hk. Dobbeltkoblingsgearkassen, der erstatter den trinløse automatiske gearkasse multitronic, har en fremragende effektivitet. De vigtigste forbedringer er endnu mindre friktion, lav vægt, en yderst effektiv olieforsyning og en centrifugalkraftpenduldæmper på det dobbelte svinghjul – som giver mulighed for meget lave tomgangsomdrejningstal.

De to kompakte multipladekoblinger i den nye 7-trins S tronic-gearkasse er placeret aksialt bag hinanden i stedet for radialt over hinanden som i forgængermodellen, og derved reduceres bremsemomentet. De driver to separate underliggende gearkasser, som er konstrueret som manuelle gearkasser. De er permanent aktiveret, men kun en af dem er forbundet med motoren. Gearskifte sker på nogle få hundrededele af et sekund ved hjælp af koblingsbetjening, og det fuldføres stort set uden afbrydelse af trækkraften.

Med quattro gearkasser overføres kraften fra drivakslen gennem et cylindrisk tandhjul til forakseldifferentialet.

Smidig og hurtig: 8-trins tiptronic

Den 8-trins tiptronic fås kun til 3.0 TDI clean diesel med 272 hk. Desuden er den smidigt, hurtigt og spontant skiftende momentomformergearkasse også helt nyudviklet. Det høje antal gear betyder, at motoren kan arbejde tæt ved den optimale belastning i længere tid. En ny vibrationsdæmper, der tilpasser sig til motoromdrejningstallet, sørger for, at den kraftfulde V6 dieselmotor kan køre jævnt, selv ved kun 850 omdr./min.

Designet af gearene og skifteelementerne sikrer et lavt bremsemoment, hvilket giver en større effektivitet. De to automatiske gearkasser i den nye A4 serie er helt i topklasse og har en stor spredning i gearudvekslingsforholdet: De lave gear har sportslige mindre udvekslingsforhold, og de store gear har større udvekslingsforhold med henblik på at reducere motoromdrejningstallet og brændstofforbruget.

S tronic og tiptronic er integreret i motorens termostyring og er udviklet til start-stop-kørsel. Føreren kan vælge mellem programmerne D, S og E og skifte gear manuelt, når det ønskes, enten med gearvælgeren eller med de standardmonterede skiftekontakter ved rattet. Alle førerens valg overføres elektronisk til gearkassen ("by wire"), og med et hurtigt tryk på gearvælgeren igangsættes skiftekommandoen.

Den nye fartpilot omfatter en imponerende effektivitetsfunktion: Når føreren løfter sin fod fra speederen i program D eller E, skifter gearkassen til friløbsfunktion, såfremt dette vil være brændstofbesparende. Friløbsfunktionen er mulig mellem 55 og 160 km/h. Funktionens evne til at forudse bliver endnu mere effektiv, hvis bilen har forudseende effektivitetsassistent (ekstraudstyr) og adaptive cruise control med Stop & Go-funktion og køassistent (ekstraudstyr).

Forhjulstræk er standardudstyr i den nye Audi A4 familie. Til benzinmotorerne fås det permanente forhjulstræk quattro til 2.0 TFSI med 245 hk. Til dieselmotorerne fås det fra og med 2.0 TDI med 190 hk og er standardudstyr på den mest kraftfulde 3.0 TDI med 272 hk.
Audis quattro firehjulstræk er det ultimative, når det kommer til dynamik, vejgreb, sikkerhed og retningsstabilitet. Systemet er fuldstændig mekanisk og arbejder således uden forsinkelse. Ved normal drift overfører systemets automatisk spærrende midterdifferentiale, der er designet som et planetgear, 60 procent af motorens drejningsmoment til bagakslen og 40 procent til forakslen.

Afhængigt af situationen kan op til 70 procent af momentet overføres til forakslen og op til 85 procent til bagakslen. Disse høje grænseværdier giver en tydeligt defineret fordeling af trækkraften og ekstremt præcist samspil med kontrolsystemerne.

Det yderligere udviklede torque vectoring er en drivlinje-"partner" og er nu aktiv på alle vejoverflader. Ved dynamisk kørsel i sving nedbremser softwarefunktionen let på forhjulet på indersiden af svinget (med forhjulstræk) eller de to inderste hjul (med quattro firehjulstræk), inden der opstår hjulspind. Dette sker også, når føreren ikke træder på speederen. Grundet de forskellige kræfter drejer bilen let ind i svinget. Krængningseffekten forbliver neutral i længere tid, og bilens køreegenskaber bliver derved mere præcise, adrætte og stabile.

Sportsdifferentialet, som er ekstraudstyr til TDI-topversionen fra og med 2016, optimerer køreegenskaberne. Det fordeler aktivt kraften mellem baghjulene via to trin. Ved mere sportslig kørsel skubber systemet bogstaveligt talt bilen ind i svinget og eliminerer en eventuel tendens til understyring. Denne funktion, der styres af en nyudviklet styreenhed – elektronisk undervogn, er integreret i Audi drive select. Sammenlignet med forgængermodellen reagerer sportsdifferentialet hurtigere og er omkring 1 kg lettere.
I den nye A4 og A4 Avant sammensmeltes store talenter: dynamiske køreegenskaber og komfortabel kørsel, der nærmer sig niveauet for den næste højere bilkategori. Audi ingeniørerne har udviklet en ny undervogn til denne modelserie med fokus på systematisk letvægtskonstruktion og præcis respons.

Der er desuden anvendt en yderligere forbedret 5-leddet foraksel, hvis konstruktion skaber optimal absorbering af langsgående eller tværgående kræfter. Ophænget er designet til at være stift og sportsligt i den langsgående retning, men smidigt og blødt i den tværgående retning. Vibrationer elimineres konsekvent ved hjælp af et hydroophæng, der sikrer fremragende komfort og samtidig stor adræthed.

Til forskel fra forgængermodellen er de øverste led integreret direkte i karrosseriet for at opnå optimal stivhed. Alle akselled, pinollejerne og dæmperstængerne er lavet af støbt aluminium. Letvægtskonceptet fuldendes af, at der anvendes monotube dæmpere og tynde højstyrke-krængningsstabilisatorer og leddelt hjulnav. Sammenlignet med forgængermodellen er forakslens vægt blevet reduceret med 6 kg.

Det nederste led er fastgjort med nyudviklede gummiophæng på en hybrid underamme af højstyrkestål og aluminium. Den stive montering af underammen i karrosseriets forende minimerer forekomsten af vibrationer og skaber grundlag for optimal adræthed.
Audi har også valgt en helt ny elektromekanisk servostyring, som reducerer vægten med 3,5 kg i forhold til forgængermodellen. Den bruger meget lidt energi og har en direkte, sportsligt udvekslingsforhold på 15,9:1. Servoeffekten afhænger af bilens aktuelle hastighed. Styringen giver meget nøjagtig feedback fra vejen, reagerer spontant og er meget præcis.

Den nye elektromekaniske servostyring er funktionelt forbundet med nogle af de nye førerassistentsystemer såsom adaptive cruise control med Stop & Go-funktion og køassistent.

Dynamisk styring fås i kombination med motorer med 150 hk og derover. Ved hjælp af overliggende gearudveksling varierer udvekslingsforholdet med op til 100 procent alt efter bilens hastighed og den valgte indstilling i køredynamiksystemet Audi drive select. Stabiliseringen af bilen understøttes af lynhurtige styreimpulser, hvorved stabiliteten og sikkerheden øges.

Bagpå den nye Audi A4 og A4 Avant erstatter en 5-leddet aksel forgængermodellens trapezaksler. Ved at bruge en intelligent materialekombination er vægten på akselkomponenterne blevet reduceret med yderligere 5 kg.
En lav uaffjedret vægt giver en sportslig køreoplevelse, og sammen med den nye dæmper og elastomer tuning giver den en smidig køretur, fremragende karrosserikontrol samt forbedret støddæmpning og -kontrol. For første gang har man brugt monotube støddæmpere, hvilket har medført en yderligere nedbringelse af vægten. Akslen er isoleret fra karrosseriet med hydraulisk dæmpede aksellejer.

Dette reducerer støddene fra vejens overflade betydeligt og begrænser uønskede bevægelser til siden. Af yderligere tiltag til at reducere brændstofforbruget kan nævnes friktionsoptimerede hjullejer og aerodynamiske vindafvisere, der reducerer krængning og vindmodstand.

For at opnå ideelt samspil mellem de forskellige køredynamiksystemer er der monteret central undervognsregulering. Dette særdeles integrerede kontrolsystem er specialudviklet til den nye A4. Det behandler alle de informationer, der har relevans for køredynamikken, og på baggrund deraf beregner det kørselssituationen og friktionsforholdet på den aktuelle vejoverflade. Disse oplysninger giver optimal styring af systemet med henblik på yderst præcise, dynamiske køreegenskaber og maksimal kørekomfort.

Som alternativ til standardopsætningen med meget følsomme monotube støddæmpere har Audi udstyret den nye A4 og A4 Avant med to undervognssystemer, som benytter variabel dæmpning: et af dem har fokus på komfort, det andet på sportslig kørsel. Sensorer måler bevægelsen af alle fire hjul samt længde- og tværaccelerationen. Støddæmperne tilpasses dernæst til vejoverfladens tilstand og til kørselssituationen. Det skaber forbedret køredynamik med endnu mere komfort. Derudover kan føreren vælge undervognens grundindstillinger ved at trykke på en knap i Audi drive select, således at den ønskede karakteristik altid er til rådighed.

Dette er muligt takket være de nyudviklede CDC-støddæmpere (continuous damping control) med elektromagnetisk styrede ventiler i stemplerne. Med dem kan hydraulisk væske flyde hurtigere eller langsommere alt efter behov. Et nyt driftsprincip gør dem yderst energieffektive. Den centrale styreenhed til undervognsreguleringen behandler alle signaler fra sensorer inden for millisekunder og styrer hver enkelt støddæmper individuelt.

Sammen med det brede udvalg af støddæmperventiler sikrer dette et bredt spektrum mellem en blød gang og stramme køreegenskaber. Når der er monteret undervogn med justerbare støddæmpere er bilen 10 mm lavere end med almindelig undervogn i komfortindstillingen og 23 mm lavere i sportsindstillingen.

Som undervognen med justerbare støddæmpere hører firehjulstrækket quattro med sportsdifferentiale (fås fra 2016) og dynamisk styring til blandt ekstraudstyret til den nye A4 familie, og betjeningen er inkluderet i Audi drive select-systemet, der fås som ekstraudstyr (standardudstyr fra 190 hk og opefter). I basiskonfigurationen kan føreren benytte dette system til at regulere adfærden for speederen, den automatiske gearkasse, styringen, fartpiloten eller adaptive cruise control (ACC) og klimaanlæg med forskellige indstillinger kaldet Comfort, Auto, Dynamic og Efficiency. I forbindelse med et navigationssystem findes også indstillingen Individual, hvor føreren kan tilpasse hvert enkelt system efter eget ønske.