00:00 | 00:00

TFSI- og TDI-motorer

Syv motorer, ét princip: lavere brændstofforbrug og højere ydelse. Sammenlignet med forgængermodellen er brændstofforbruget reduceret med op til 21 procent, og ydelsen er øget med op til 25 procent.

Audi A4 Limousine fås med i alt syv forskellige motorvarianter: tre TFSI-motorer og fire TDI-motorer. De har alle ét formål: at forbedre ydelsen og samtidig begrænse brændstofforbruget.

TFSI-motorerne

Indstigningsmotoren er 1.4 TFSI. Denne kompakte firecylindrede motor med en ydelse på 150 hk og et drejningsmoment på 250 Nm accelererer A4 Limousine fra 0 til 100 km/h på 8,5 sek. og giver bilen en tophastighed på op til 210 km/h. Takket være krumtaphuset af aluminium vejer motoren kun lidt over 100 kg.

2.0 TFSI-motoren fås i to forskellige versioner: Topversionen har en ydelse på 252 hk og et drejningsmoment på 370 Nm. Med denne motor under hjelmen klarer Audi A4 Limousine 0 til 100 km/h på 5,8 sek., og tophastigheden er elektronisk begrænset til 250 km/h. Den anden valgmulighed – en ultraeffektiv benzinmotor – har en ydelse på 190 hk. Drejningsmomentet er 320 Nm. Med denne motor accelererer Audi A4 Limousine fra 0-100 km/h på kun 7,3 sek., og den har en tophastighed på 240 km/h.

TDI-motorerne

TDI-motorerne starter med 2.0 TDI, der fås med to forskellige ydelser: 150 hk med et drejningsmoment på 320 Nm og 190 hk med et drejningsmoment på 400 Nm.

Præstationerne er imponerende – selv med varianten med 150 hk. Audi A4 Limousine accelererer fra 0 til 100 km/h på 8,7 sek. og kan nå en tophastighed på op til 219 km/h.
Med varianten med 190 hk accelererer Audi A4 Limousine fra 0-100 km/h på 7,7 sek., og den har en tophastighed på 237 km/h.

Begge TDI-motorer vil også kunne fås som ultra-motorvarianter.

Den 6-cylindrede 3.0 TDI vil også kunne fås i to forskellige varianter: med 218 hk og med 272 hk. Sidstnævnte giver A4 Limousine en accelerationstid fra 0 til 100 km/h på blot 5,3 sek. og en tophastighed på op til 250 km/h.

Kraftoverføring

Motorudvalget kombineres med forskellige gearkasseløsninger: Om det er en manuel gearkasse, S tronic-gearkasse eller tiptronic-gearkasse, forhjulstræk eller quattro firehjulstræk – der findes en skræddersyet løsning til hver enkelt motortype.

7-trins S tronic Den nye 7-trins S tronic-gearkasse imponerer med sin store effektivitet. Friktionen er reduceret endnu mere, vægten er nedbragt, og olietilførslen er designet til at være endnu mere effektiv – det giver meget lave værdier, når motoren kører ved tomgangsomdrejningstal. De to multipladekoblinger er placeret aksialt bag hinanden, hvilket reducerer bremsemomentet og øger effektiviteten. Den 7-trins S tronic-gearkasse fås til alle motorer bortset fra TDI-topmodellen. Den kommer i serieproduktion til 3.0 TDI med 218 hk.
tiptronic Den 8-trins tiptronic fås kun til 3.0 TDI med 272 hk. Den smidigt, hurtigt og spontant skiftende automatiske gearkasse er også blevet komplet nydesignet. En ny dæmper, der tilpasser sig til omdrejningstallet, sørger for, at den kraftfulde V6 dieselmotor kan køre jævnt, selv ved kun 850 omdr./min. Designet af gearene og skifteelementerne sikrer et lavt bremsemoment og dermed også en større effektivitet.
quattro®-firehjulstræk quattro-drivlinjen står for dynamiske køreegenskaber, vejgreb og kørselssikkerhed. Det automatisk spærrende midterdifferentiale anvendes til at give en optimal fordeling af trækkraften mellem for- og bagakslen afhængigt af kørslen, vejforholdene og kørestilen. Køreglæde og sikkerhed kombineres på et helt nyt niveau.
Køredynamikken Audi A4 Limousine er den perfekte følgesvend - både på snoede vejstrækninger og på lange distancer. Audi drive select sikrer, at køredynamikken kan justeres individuelt alt efter den enkelte situation. Systemet påvirker karakteristikkurverne for bremsekraftforstærkeren og speederen samt den elektronisk regulerede undervogn (ekstraudstyr). På denne måde er du maksimalt beskyttet på vejene, både på hurtige motorvejsstrækninger og på mindre veje med mange sving.