1300x551_0013_AQ5_161008.jpg

En styrke ved quattro:
finder det rigtige øjeblik.

Klar til næsten alle slags underlag. Og udfordringerne, der kommer. Firehjulstrækket quattro med ultra-teknologi. I forbindelse med alle firecylindrede motorer med permanent firehjulstræk sikrer quattro, at din Q5 er effektiv, dynamisk og sikker, uden at det går ud over vejgrebet.

Hvis der ikke er behov for quattro, deaktiveres det, hvorved føreren sparer brændstof. Firehjulstrækket forbliver naturligvis permanent tilgængeligt. Hvis kørselssituationen kræver quattro, er systemet altid parat. Det giver en afbalanceret fordeling af kraften på mange vejoverflader.

1300x551-adaptive-air-suspension-detail.jpg
Dæmper næsten alt. Men ikke køreentusiasmen. Med adaptive air suspension (ekstraudstyr) tilpasses dæmpningskraften for hvert hjul til den aktuelle kørselssituation. Fordelingen afhænger af terræn, kørestil og den valgte indstilling i Audi drive select. Med høj præcision og inden for millisekunder. Med forskellige valgfri højdeniveauer kan man kompensere for næsten enhver form for ujævnhed. Dæmpningskontrollen sørger for permanent udligning af vægten.

For mere komfortabel læsning kan karrosseriet sænkes med op til 55 mm ved hjælp af en knap i bagagerummet. Med Audi drive select kan bilens opsætning ændres, så den bliver mere effektiv, mere komfortabel eller mere dynamisk. Men altid helt individuelt.
1300x551_0014_AQ5_161007.jpg
Vi går ikke på kompromis, når det handler om ydelse. Alligevel bidrager det til brændstofbesparelser. Fra starten tilbydes Audi Q5 med fem kraftfulde og effektive motorer: fire TDI og en TFSI. De er blevet op til 27 hk stærkere. Men brændstofforbruget er markant lavere. Det er især 2.0 TDI-motorerne i den nye Q5 med 150 hk, 163 hk og 190 hk, der er særligt effektive.

Begge topmotorvarianter kombinerer rå kraft med effektivitet. Den videreudviklede 2.0 TFSI frembringer op til 252 hk og kører samtidig hele 14,7 km/l svarende til en CO2-emission på 154 g pr. kilometer. Den reviderede 3.0 TDI yder op til 286 hk og et drejningsmoment på 620 Nm.

Drivlinjen til Audi Q5 er helt nyudviklet – og det samme gælder for den 6-trins manuelle gearkasse, den 7-trins S tronic og den 8-trins tiptronic (kun til 3.0 TDI). De automatiske gearkasser omfatter en brændstofbesparende friløbsfunktion. Føreren betjener dem med en gearvælger eller skiftekontakter ved rattet. I begge tilfælde foregår signaloverførslen elektronisk.