1300x551_0002_ASQ5_171003.jpg

Kraftfuld som en sprinter.

Ind på førersædet, klar, parat, start: Den højtydende V6 TFSI-motor med 354 hk leverer et maksimalt drejningsmoment på 500 Nm og sprinter fra 0 til 100 km/h på 5,4 sek. Tophastigheden er 250 km/h. Den markante lyd fra det S-specifikke udstødningssystem med dobbelte afgangsrør i begge sider understreger motorens præstationer. Forskellige teknologier understøtter de sportslige køreegenskaber og motorens effektivitet.

Den nye forbrændingsproces fungerer meget effektivt: Den såkaldte B-cyklus-metode, som har en kunstigt forkortet kompression, giver mulighed for en motorisk proces med en markant højere grundkompression. I ekspansionsfasen, der er betydeligt længere end kompressionen, kan derved man opnå fordelagtige virkningsgrader og øge motorens effektivitet.
Audi valvelift system giver i dellastområdet mulighed for en meget kort indsugningsåbningstid på 130 grader, mens indsugningsventilerne lukker tidligt. Dermed forkortes indsugningsfasen. Ved højere belastning skifter systemet til en knastakselkontur med en længere åbningstid og et længere ventilslag for indsugningsventilerne. Så kører motoren med normalt kompressionsforhold og maksimal gennemstrømning.
8-trins tiptronic Kræfterne fra 3.0 TFSI-motoren overføres til vejen ved hjælp af den hurtige og komfortable 8-trins tiptronic. Det betyder, at de lavere gear har en sportslig kort udveksling, mens de højere gear har en lang udveksling for at opnå mere hastighed og et lavere brændstofforbrug. Audi drive select understøtter en mere effektiv kørestil: Når systemet er aktiveret, skifter drivlinjen automatisk til friløb, når føreren flytter foden fra speederen ved hastigheder mellem 55 og 160 km/h.

Det permanente firehjulstræk quattro, som fordeler motorkraften med ekstra fokus på bagakslen ved normal kørsel, understøtter sportslig kørsel. Hvis det er nødvendigt, overføres størstedelen af trækkraften til den aksel, hvor hjulene har bedst vejgreb. Torque vectoring er aktivt på alle slags underlag. Og dynamisk kørsel gennem sving er ikke noget problem: Softwarefunktionen bremser de inderste hjul, hvilket giver mulighed for neutral respons fra styretøjet og stabil og præcis kørsel gennem sving.

Sportsdifferentiale fås som ekstraudstyr. Sportsdifferentialet optimerer køreegenskaberne yderligere og fordeler kraften aktivt mellem baghjulene via to overliggende trin. Når man accelererer ud af et skarpt sving, giver det mere trækkraft til baghjulene. Derved øges smidigheden. Sportsundervognen skubber Audi SQ5 TFSI ind i svinget og forebygger understyring allerede i indgangen til svinget.

Undervognen med 5-leddet foraksel og bagaksel danner grundlag for de sportslige køreegenskaber. Den avancerede konstruktion giver større stabilitet i grænseområdet og kombinerer øget smidighed med markant forbedret komfort. Den standardmonterede støddæmperregulering giver her en særligt stor spredning mellem komfort og dynamik. De adaptive CDC-støddæmpere (continuous damping control) er sammen med motoren, styretøjet, tiptronic og sportsdifferentialet (ekstraudstyr) en integreret del af køredynamiksystemet Audi drive select. Dermed kan føreren tilpasse drivlinjen og undervognen til sin egen kørestil.
Turboladeren Forgængermodellens mekaniske kompressor er blevet erstattet af en udstødningsturbolader, der fungerer efter twin scroll-princippet. Det betyder, at udstødningsrørene til de to cylinderrækker holdes adskilt i udstødningsmanifolden og turboladerhuset, og at de først møder hinanden lige før turbinehjulet. Denne teknologi forbedrer gennemstrømningen, og turbinen reagerer mere spontant. Det bidrager betydeligt til en tidlig og kraftfuld opbygning af drejningsmomentet. Korte gasveje fremmes med turboladerens placering: Den er placeret i cylinderblokkenes 90-graders V-vinkel.
Termostyring Krumtaphuset og topstykket har separate kølekredsløb. Efter en koldstart regulerer den aktiverbare vandpumpe kølevæskestrømningen gennem motoren, så olien hurtigt når driftstemperaturen. Udstødningsmanifolden er integreret i topstykket og er omgivet af kølevæsken. Dette understøtter en hurtig opvarmning af motoren. Når motoren er varm, reducerer systemet udstødningsgassens temperatur, hvilket nedbringer brændstofforbruget, navnlig under sportslig kørsel.