1300x551_AQ7_151010.jpg

Tag det roligt. Også før ankomsten.

Ingen andre aktuelle modeller i dette segment har så mange førerassistentsystemer som Audi Q7. Nogle af systemerne er standardudstyr, og derudover fås ekstraudstyr enten som individuelle løsninger eller som del af pakkerne City, Parking og Tour. I Tour-pakken hænger MMI Navigation plus sammen med MMI touch.

Det standardmonterede førerinformationssystem har pauseanbefaling, som analyserer førerens adfærd og advarer føreren, når forskellige tegn indikerer, at førerens koncentration begynder at svigte. Andet standardudstyr er fartpilot, justerbar hastighedsbegrænser, parkeringshjælp og sikkerhedssystemerne Audi pre sense basic og Audi pre sense city.

Assistentpakke City

Vognbaneskiftassistenten Audi lane assist (fås også separat) er et af de systemer, der er indeholdt i City-assistentpakken. Ved hjælp af to radarsensorer bagpå med en rækkevidde på ca. 70 m, assisterer systemet føreren i forbindelse med vognbaneskift ved hastigheder over 15 km/h.
Hvis en anden bil bevæger sig ind i den blinde vinkel eller nærmer sig med høj fart, lyser en LED som advarsel i spejlhuset på det aktuelle sidespejl. Hvis føreren alligevel tænder blinklyset, vil LED'en blinke mange gange hurtigt efter hinanden.
Audi side assist er forbundet med systemet Audi pre sense rear, som indleder beskyttelsesforanstaltninger for at forhindre en potentiel påkørsel bagfra. Audi pre sense rear er også aktivt i baggrunden, når Audi side assist benyttes, dog ikke i forbindelse med kørsel med anhænger.

To andre systemer fuldender Assistentpakke City– det akustiske og visuelle parkeringssystem plus og bakkameraet. Begge systemer fås også særskilt.
Ved hjælp af radarsensorer bagpå advarer vejkrydsassistenten føreren om eventuelle biler i nærheden, som systemet vurderer som kritiske, mens man kører langsomt baglæns, fx når man bakker ud fra en tværgående parkeringsbås. Visningen sker glidende – visuelt på MMI-displayet, akustisk og eventuelt med et advarselsryk.
Udstigningsadvarslen aktiveres, så snart Audi Q7 er standset. Hvis biler eller cykler nærmer sig bagfra, vil udstigningsadvarslen advare føreren og alle passagerer, når døren åbnes. Systemet benytter LED-lys fra lyspakken i dørene til at udsende denne advarsel – de højtydende lysdioder blinker rødt, hvis der konstateres en farlig situation. Når tændingen er blevet afbrudt, forbliver udstigningsadvarslen på standby i omkring tre minutter.
00:00 | 00:00

Udkørselsadvarslen i Audi Q7

Når den nye Audi Q7 skal trække en anhænger, kan føreren aktivere anhængerassistenten, når bilen kører i bakgear. Føreren skal blot vælge køreposition R og forsigtigt sætte bilen i gang. Derefter finder føreren den vinkel, som han eller hun ønsker at bakke i, med dreje-/trykknappen i MMI. Hvis føreren ønsker at køre ligeud, trykkes en gang på knappen. På MMI-displayet viser billedet fra bakkameraet føreren en orienteringslinje. Anhængerassistenten drejer rattet og dirigerer anhængeren stabilt ind på den valgte kurs; føreren styrer dermed hele vogntoget inklusive bil og anhænger med MMI-systemets dreje-/trykknap.
Anhængerassistentens tekniske grundlag er en roterbar sensor i anhængertrækket, som registrerer knækvinklen mellem bilen og anhængeren. Føreren bør inden brug afprøve, hvordan systemet virker, ved at køre nogle få meter med anhængeren. Anhængerassistenten tillader en hastighed på op til 10 km/h. Hvis knækvinklen er for stor, udsender systemet en advarsel og foretager en nødopbremsning.
00:00 | 00:00

Anhængerassistenten hjælper dig, når du bakker.

Tour-assistentpakke

I Tour-assistentpakken spiller adaptive cruise control (ACC) en førende rolle. Det fastholder afstanden mellem den nye Audi Q7 og den forankørende, og føreren kan tilpasse afstanden og reguleringsdynamikken i forskellige trin.

Systemet, der hovedsageligt benytter radarsensorerne på venstre side af fronten, dækker alle hastigheder fra 0 til 250 km/h. Systemets stop&go-funktion nedbremser Audi Q7 til standsning og hvorefter bilen igen kan starte på førerens kommando. Når ACC er deaktiveret, viser det afstanden til den forankørende fra en hastighed på 60 km/h og advarer mod at køre for tæt på den forankørende. Føreren kan indstille sin ønskede afstand.
Ved hastigheder mellem 0 og 65 km/h kan køassistenten, der er endnu en god funktion i adaptive cruise control, overtage styringen af bilen på gode veje, mens der er kø. Systemet benytter radarsensorerne og videokameraet. Det fører bilen med blide, korrigerende styreindgreb og følger de forankørende inden for systemets grænser. Køassistenten orienterer sig ved hjælp af vognbanelinjerne og de øvrige biler på vejen.

Hvis køassistenten rammer en systemgrænse, fx når en kø er opløst, eller hvis der kommer et skarpt sving længere fremme, skal føreren selv overtage styringen igen. Systemet afgiver advarsler i flere trin. Som en sidste udvej vil systemet automatisk bringe den store SUV til standsning.
00:00 | 00:00

Køassistenten sørger for en så komfortabel og naturlig kørsel i kø som muligt.

Sikkerhedssystemet Audi pre sense front findes sammen med adaptive cruise control. Det hjælper til med at undgå påkørsler af forankørende og minimere konsekvenserne af sådanne påkørsler. I farlige situationer opfordrer systemet føreren til at bremse. Det sker med et differentieret advarselskoncept med visuelle og akustiske signaler samt et advarselsryk med bremserne. Hvis føreren ikke reagerer, vil der først ske en delvis forsinkelse og derefter en fuld forsinkelse – forudsat at den forankørende bil er i bevægelse. Systemet strammer desuden sikkerhedsselerne og indleder pre sense basic-foranstaltningerne. Audi pre sense front fungerer også, hvis adaptive cruise control er deaktiveret.
Den forudseende effektivitetsassistent er endnu et banebrydende system i Tour-assistentpakken. Systemet arbejder tæt sammen med adaptive cruise control, MMI Navigation plus og den kamerabaserede vejskilteassistent (kan også bestilles separat). Det afvejer automatisk den forudindstillede hastighed i forhold til følgende omstændigheder: rutens terræn, hastighedsgrænser og bilerne forude.

Uanset om rutevejledning er aktiveret eller ej, benytter den forudseende effektivitetsassistent rutedata til at advare føreren i situationer, hvor hastigheden bør sænkes. Assistenten kan genkende sving, rundkørsler og vejkryds, stigninger, lokaliteter og skilte med hastighedsgrænser – ofte længe før føreren selv ser dem. Der vises derefter en tilhørende meddelelse i instrumentenheden eller i Audi virtual cockpit. Differentieret grafik kan ses, hvis assistentvisning er valgt.

Hvis føreren ønsker det, kan systemet regulere friløbet i den 8-trins tiptronic inden for visse grænseforhold (vedr. hastighed og speederens vinkel), og den nye Audi Q7 kører så i frigear til hastighedsgrænsen. Friløbsfunktionen aktiveres kun, hvis dette vil tage flere sekunder. Når forløbet er afsluttet, vil din SUV automatisk accelerere igen ved den valgte hastighed, hvis ACC er aktiveret.

Grundet det netværksopkoblede intelligente system har den forudseende effektivitetsassistent potentiale til at reducere brændstofforbruget med op til 10 procent ved kørsel på landevej.
Audi active lane assist, endnu et system i Tour-assistentpakken, kan hjælpe føreren med at blive i den aktuelle vognbane ved hastigheder på 65 km/h og derover. Assistenten observerer linjerne på vejen ved hjælp af et videokamera og benytter desuden supplerende data. Når den nye Audi Q7 nærmer sig en vejstribe, uden at blinklyset er tændt, hjælper systemet føreren med at blive i sin vognbane ved hjælp af en blid korrigerende indgriben i den elektromekaniske servostyring.

Føreren kan vælge, om han vil guides kontinuerligt, eller kun lige før han krydser vognbanelinjerne. Hvis føreren vælger tidlig indgriben, vil systemet føre bilen ind til midten af vognbanen. Derudover vibrerer rattet; denne vibration kan justeres. Audi active lane assist kan også fås separat.

Undvigeassistenten og drejeassistenten er ligeledes at finde i Tour-assistentpakken. Undvigeassistenten hjælper føreren, når den nye Q7 skal køre rundt om en forhindring for at undgå en ulykke. Ved hjælp af data fra et videokamera og radarsensorer beregner assistenten straks en hensigtsmæssig rute under hensyntagen til afstanden til den forankørende samt dennes bredde og placering. Først kommer der et advarselsryk for at gøre føreren opmærksom på den farlige situation. Hvis føreren derefter drejer, hjælper systemet med at styre bilen rundt om forhindringen ved at gribe ind i servostyringen.

Drejeassistenten overvåger den modkørende trafik, når bilen drejer til venstre ved lav hastighed. I farlige situationer vil assistenten bringe Q7 til standsning. Denne indgriben betyder, at Audi Q7 bliver i den samme vognbane. Systemet aktiveres ved hastigheder mellem 2 og 10 km/h, når føreren tænder blinklyset for at svinge til venstre.
Parking-assistentpakke Denne pakke indeholder parkeringsassistent (fås også separat), som ved hjælp af 12 ultralydssensorer næsten automatisk styrer den nye Audi Q7 i forbindelse med parallelle og tværgående parkeringspladser, og når føreren kører ud fra parallelle parkeringspladser. Derudover indeholder pakken områdekameraer. De viser forskellige visninger fra bilens umiddelbare omgivelser på MMI-displayet, herunder virtuelt fugleperspektiv og 180-graders billeder af områderne for og bag. Dette er meget anvendelige, når man navigerer ud fra steder med dårligt udsyn, og også fra bagenden i kombination med vejkrydsassistenten.