quattro med torque vectoring > Audi Danmark | Køb Audi

Oplev

  • Q5_quattro_Header_1400x438.jpg
Q5_quattro_Header_1400x438.jpg

Næste skridt i evolutionen

Effektiv, præcis og kraftfuld Audi har gjort quattro-teknologien endnu mere effektiv, præcis og kraftfuld. Næste skridt i evolutionen af det permanente firehjulstræk omfatter det nye automatisk spærrende midterdifferentiale og elektronisk styret torque vectoring. Det giver endnu mere præcise og dynamiske køreegenskaber især i sving.
Afhængigt af gearkassen er torque vectoring-systemet kombineret med kronhjulsmidterdifferentialet (S tronic®) eller et automatisk spærrende midterdifferentiale. Uanset kombinationen så sikrer den fremragende dynamiske præstationer. Resultatet er markant mere køreglæde og vejgreb.

Princippet

  • Basisfordelingen af trækkraften: 60 % til bagakslen, 40 % til forakslen – giver eminent vejgreb og gode køreegenskaber.
  • Hvis den ene aksel mister vejgreb, kan op til 85 % af trækkraften overføres til bagakslen og op til 70 % til forakslen.
  • Torque vectoring gør det muligt at overføre trækkraften til hvert enkelt hjul.
  • Kraft og moment overføres uden forsinkelse, endda før et hjul begynder at spinde.
  • Kraften fordeles afhængigt af kørselssituationen og kørestilen.

Effekten

  • Forbedret vejgreb takket være en lynhurtig momentfordeling.
  • Torque vectoring giver ekstra styremoment og forhindrer, at hjulene spinder.
  • Det betyder, at der skal bruges færre kræfter til at styre med, og samtidig er det muligt at køre hurtigere gennem sving.
  • Kronhjulsmidterdifferentialets vægtmæssige og funktionelle fordele øger effektiviteten og adrætheden.
  • Mindre understyring under kørsel og acceleration i sving. ESP griber ind på et senere tidspunkt og på en mere raffineret måde.

Køreglæde og vejgreb

  • Fremragende retningsstabilitet og eminent vejgreb samtidig med en enestående adræthed