”Jeg er her for at være den bedste”

Lia Block følger i sin fars fodspor og deler sin begejstring for motorsporten i dette interview. I den italienske by Sanremo møder den allerede succesfulde racerkører nogle ikoner fra rallysporten, som havde succes tilbage i tiden, og en række teknologier til en mulig fremtid for motorsporten – i form af Audi S1 e-tron quattro Hoonitron*.

missing translation: fa.article-intro.reading-time – Copy: Nadia Riaz-Ahmed – Photo: Mathieu Bonnevie – Film: REBEL Media GmbH – 11/28/2023

Close-up shot of Lia Block wearing a racing helmet.

Vejret var muligvis nogenlunde det samme i bjergene omkring Sanremo tilbage i oktober 1981, da den franske rallykører Michèle Mouton blev den første kvinde til at vinde en etape i World Rally Championship i sin Audi quattro. En revolution i denne sport. Og i Lia Blocks optik, som ikke engang var født på det tidspunkt. Det gør hende blot endnu mere begejstret over, at hun kan opleve de historiske sving og stigninger i De maritime Alper sammen med sit idol Mouton og i Audi S1 Hoonitron* – en bil, som har en hel masse at byde på; den kunne endda godt skabe fremtiden for motorsporten.
Og efter at den velkendte lydkulisse fra den historiske Audi quattro og den futuristiske summen fra Audi S1 Hoonitron* langsomt aftager, taler Lia Block om vigtigheden af elektrificeringen, fremtiden for hendes sport, og hvordan Michèle Moutons inspirerende arv har haft indflydelse på hende personligt.

Lia, hvad var din første tanke, da du hørte om Audi S1 e-tron quattro Hoonitron*?
Da min far fortalte mig om Audi S1 Hoonitron*, var jeg ret overrasket og en smule forvirret, for han havde aldrig arbejdet med elbiler før. Det var en øjenåbner for mig, fordi ideen om, at min far ville skabe en eldrevet driftbil, virkede så uventet. Men det stod hurtigt klart, at der var noget helt særligt ved denne bil og selve projektet. At opleve bilen helt tæt på var et cool eventyr i sig selv.

The name Lia Block appears on the side of the Audi S1 Hoonitron.
Portrait shot of Lia Block.

Elektrificeringen kan betyde et stort fremskridt for præstationerne

Lia Block

The Audi S1 Hoonitron driving the historic Sanremo rally circuit.

Hvordan det?
Det var faktisk lidt skræmmende i starten, fordi det var så anderledes end alt andet, som jeg nogensinde havde kørt i. Jeg vidste bare, at jeg ville få en masse sjov ud af at køre denne futuristiske bil på de veje, der er så historiske, særligt inden for rallysporten. De skarpe, udfordrende sving og muligheden for at føre denne bil rundt i disse sving og accelerere på de lige stræk er virkelig en fantastisk køreoplevelse. Elektrificeringen giver omgående drejningsmoment og power, så snart man bare rører speederen, og det gør det lettere at rotere bilen og bruge kraften til at gøre noget som fx donuts.

Er disse unikke aspekter ved racerløb den drivende kraft bag din passion for motorsporten?
Jeg nærer en dyb kærlighed for motorsporten, primært fordi jeg voksede op omgivet af den, med min far, som deltog i rallyløb og rallycross-events. Den har altid været en integreret del af mit liv, og valget om at forfølge en karriere i motorsporten har været en af de bedste beslutninger, jeg nogensinde har taget. Jeg føler mig bare utroligt heldig over at kunne køre i racerbiler og deltage i rallyløb.

Når vi taler om din unge karriere som rallykører, hvordan har Michèle Mouton så påvirket dit mindset og din tilgang til motorsporten?
Jeg var ikke helt klar over hendes indflydelse, før jeg kom længere ind i rallysporten. Michèle Moutons historie fangede mig, da jeg så mange ligheder mellem os, især i forhold til at starte vores karrierer i en ung alder. Hun så aldrig sig selv kun som en kvinde i motorsporten; hun var bare endnu en konkurrent. Jeg kan i særdeleshed nikke genkendende til det mindset. Min målsætning er ikke at være den bedste kvinde eller pige på motorsportsområdet. Jeg er her for at være den bedste.

Michèle Mouton and Lia Block.
The Audi S1 Hoonitron.

Hvilket aspekt ved motorsporten, som måske ikke er så velkendt for andre, sætter du mest pris på?
Ah, det må være den rolige følelse, når man kører race. Min hjerne har primært fokus på min codrivers noter og vejen forude. Jeg plejer at abstrahere fra forstyrrelser, når jeg er fuldt koncentreret om kørslen. Denne fokus giver mig mulighed for at præstere mit bedste og levere toppræstationer ved at være i total harmoni med min codriver, bilen og rallyetapen. Vi kalder denne sindstilstand for det ”hvide rum”, når vi er så fordybede i vores zone, at alt andet omkring os virker ligegyldigt.

Hvordan ser du fremtiden for motorsporten, især i relation til fremskridtene inden for elbilsteknologi og dens potentielle indvirkning på rallysporten?
Fremtiden for motorsporten er virkelig fascinerende, når man tænker på, hvor langt vi er nået, særligt med pionerer som Audi, der introducerede quattro-firehjulstrækket. Jeg glæder mig til at se, hvad der kommer, i takt med at flere og flere virksomheder udforsker nye teknologier, og hvordan det vil forme motorsporten, især for kørerne. Elektrificeringen kan potentielt betyde et stort fremskridt for præstationerne på linje med introduktionen af firehjulstrækket i rallysporten. Selv om der stadig er udfordringer, der skal klares, som fx den nødvendige rækkevidde til rallyløb på højeste niveau, så tror jeg på, at hvis vi en dag kan integrere elektrificeringen i rallybilerne, så vil det i høj grad revolutionere den måde, vi kører og konkurrerer på i motorsporten.