Audi Q8 e-tron sætter et eksempel for fremtidsorienteret elektrisk mobilitet: Den har fx Audi ringe i 2D-optik, et ændret frontdesign og singleframe-projiceringslys som ekstraudstyr. Se mere om den fuldelektriske SUV.
Elektrisk mobilitet ændrer fremtidens bildesign. Marc Lichte, som er chef for Audi Design, tager udgangspunkt i Audi Q4 e-tron concept, når han fortæller om de vigtigste elementer af Audi e-tron-modellernes udvendige design.
Marc Lichte, som er chef for Audi design, viser de vigtigste features på Audi e-tron-modellernes udvendige design.
Marc Lichte, som er chef for Audi design, viser de vigtigste features på Audi e-tron-modellernes udvendige design.
"Det har aldrig været mere spændende at være bildesigner. Lige nu er det bedste tidspunkt til at nytænke og genopfinde bildesign – kort sagt at bringe bildesign ind i fremtiden. Omstillingen til elektrisk mobilitet baner vejen for dette. Fokus skifter til kunderne og deres ønsker. Hvad skal bilen bruges til? Lange køreture, bykørsel, fritid? Hvordan skal kabinen se ud? Skal jeg kunne arbejde, læse eller sove i den? Og til sidst udformer vi designere bilens eksteriør."
"Proportionerne danner grundlag for alt godt design. Den tekniske platform til elbiler giver os designere mulighed for at skabe de bilproportioner, som vi længe har drømt om. Elmotoren i Audi Q4 e-tron concept er monteret på akslerne, og batteriet er monteret mellem akslerne under bilen. Det betyder, at bilens kabine bliver større, og at de større hjul (der er nødvendige for at bære vægten) rykkes udad. A-stolpen rykkes meget længere fremad, for der er jo ikke længere nogen motor under frontklappen. Enorm akselafstand, store hjul, korte overhæng: Disse helt nye proportioner definerer elbilernes unikke karakter."
Audi Q4 e-tron concept med drømmeproportioner for en elbil: lang akselafstand, store hjul, korte overhæng.
Audi Q4 e-tron concept med drømmeproportioner for en elbil: lang akselafstand, store hjul, korte overhæng.
"Singleframe-grillen på fronten er Audis signatur, og den løfter også fronten på Audi Q4 e-tron concept i forhold til andre bilmærker. Audi singleframe-grillen forbinder kølergrillen foroven og forneden til en samlet enhed. Men hvad gør man, når elbilerne nu ikke længere har nogen køler? Hvordan viser vi, at den er en elbil, men også stadig en Audi? Mit team fik en idé, som er både enkel og genial: Singleframe-grillen er altid sort på en Audi med forbrændingsmotor, fordi den er åben og ventilerer køleren bag den. På Audi e-tron er singleframe-grillen visuelt vendt om. Det betyder, at du allerede på afstand kan se, at det er en Audi, men en elektrisk Audi. Singleframe-grillen er ensbetydende med Audi. Også selv om det er en elektrisk Audi.
"Alle vores designs skal først og fremmest udstråle tilstedeværelse: Her kommer en Audi. Men en elbil skal naturligvis også tydeligt udtrykke: Her kommer fremtiden. Og fremtiden er digitalisering – som fx lygterne på Audi e-tron. Produktionsversionen af Audi Q4 e-tron concept har fx digitalt dagskørelys. Det, der er så godt ved det, er, at alle kunder individuelt kan designe grafikken i det digitale dagskørelys i forlygterne. En vil måske gerne have tre X'er i lyssilhuetten, mens en anden måske hellere vil have en horisontal stribe. Det er ikke blot individualisering. Det er frem for alt digitalisering på en synlig måde. Det kan også ses i baglygterne, der er forbundet af en animeret lysstribe.”
Fronten på alle Audi e-tron-modeller: den lukkede singleframe-grill.
Fronten på alle Audi e-tron-modeller: den lukkede singleframe-grill.
"Når det gælder elbiler, er motoren under motorhjelmen ikke længere bilens hjerte. Nu er det batteriet under bilens bund. Hvor stor kapacitet har det? Hvor let er det? Hvad er rækkevidden? Derfor har Audi Q4 e-tron concept¹ et udtryksfuldt udformet panel, som meget klart viser placeringen af bilens bankende hjerte. Frontklappen på e-tron har et meget mere afdæmpet design. Muskuløse forhøjninger på motorhjelmen hører fortiden til."
"En Audi med forbrændingsmotor har et design med mange skarpe kanter. Fremtidens Audi e-tron-modeller har derimod blidere og mere definerede kræfter. Derfor bruger vi bilernes design til at fremhæve drivlinjens evolution. Vi ændrer på designets skulderlinje, som ellers har forløbet i samme højde i årtier midt på bilens sider, og rykker den længere ned, så bilens muskuløse egenskaber fremhæves med bløde linjer i bilens silhuet forrest og bagest – og dermed ved alle fire hjul. Det fremkalder også minder om quattro-firehjulstrækket, som er dybt forankret i Audis gener, fordi Audi e-tron også kan fås med firehjulstræk."
"Det er ikke blot progressivt design, som er dybt fodfæstet i Audi mærket, men også en progressiv tankegang, når det gælder bæredygtighed. Naturligvis er alle Audi modeller formgivet ved hjælp af tests i vindtunneler, så de bliver så effektive som muligt. Mindre vindmodstand er ensbetydende med færre nødvendige energiressourcer til fremdrift. Derfor fokuserer vi igen omhyggeligt på det aerodynamiske design, når det gælder alle vores Audi e-tron-modeller. Hvad angår elbiler, kan aerodynamikken – sammen med mange andre faktorer – øge rækkevidden. Som designere ser vi dette som en klar forpligtelse."
Marc Lichte har stået i spidsen for Audi Design siden 2014.
Marc Lichte har stået i spidsen for Audi Design siden 2014.