De nye Audi ringe

Audi står for Vorsprung durch Technik, innovativ mobilitet – og et progressivt design. De nyeste Audi modeller er forsynet med nye kendetegnende elementer og en revideret udgave af Audi ringene. Hvad er historien bag ændringen?

missing translation: fa.article-intro.reading-time – Copy: Bernd Zerelles – Photos: AUDI AG, Robert Fischer – 05/14/2023

Audi rings

Audis kunder sætter pris på det progressive design og opmærksomheden på detaljerne i premiummærkets produkter. Det afspejles i ændringerne af ringene på Audi modellerne. André Georgi, der er designer hos Audi med ansvaret for det nye design af ringene, siger: “Stærke brands tiltrækker primært kunder ved hjælp af deres produkters bagvedliggende substans og diskrete kendetegnende elementer. Det har altid været tilfældet hos Audi, og nu gør vi det endnu mere konsekvent. Vores filosofi er, at hver enkelt detalje skal udtrykke en mening eller opfylde et formål.”

På bilerne er det frem for alt de fire Audi ringe, der altid findes på fronten og bagenden af enhver Audi model, som straks signalerer produktets brand. Disse Audi ringe er nu udført i 2D frem for i 3D. Som Georgi forklarer: ”Det giver vores ringe en markant mere moderne og endnu mere grafisk makeover, selv om deres geometri næsten er den samme som for de hidtidige ringe.

Todimensionaliteten giver vores ringe en markant mere moderne og endnu mere grafisk makeover.

André Georgi

André Georgi
Audi rings on the rear of a vehicle

Men 2D-opdateringen er ikke svaret på en kortvarig trend. Todimensionelle ringe blev introduceret hos Audi i 2016 som en konsekvens af digitaliseringen. Frederik Kalisch, som er brand strategist hos Audi, forklarer: “Vi ønsker altid at gengive ringene på en måde, som passer til mediet. Tredimensionalitet på todimensionelle displays ville ikke opfylde vores tekniske og æstetiske krav. Så vi valgte at gå væk fra et 3D-look for ringene i det digitale univers. For at sikre en ensartet fremtoning af brandet på tværs af alle kontaktpunkter med kunderne koordinerede vi med designteamet at påbegynde processen med at skabe et nyt design af ringene på vores biler.”

Én fordel ved det meget grafiske mærkelogo er, at det ser fantastisk ud i 2D. Så designerne engagerede sig i at flytte mærkets CI fra det digitale univers og hen på Audi modellerne. Ideen er, at de fire ringe skal se ens ud overalt i fremtiden: Uanset om det er i et magasin, på din smartphone, på en stor reklameskærm eller på din bil.

Audi rings on the front of a vehicle

For at sikre en ensartet fremtoning for brandet har ringene på bilen fået et nyt design.

Frederik Kalisch

De designmæssige kendetegn på de nye Audi ringe i 2D er, som følger: Ringene er kromfri med et sort/hvidt look. De markante hvide elementer er integreret i et kabinet i sort glas for at opnå en endnu mere fantastisk udstråling. Den tynde sorte linje rundt om ringene giver en konsekvent fremtoning i premiumkvalitet uanset bilens lakfarve eller kølergrillens farve. Kunderne kan fortsat vælge de nye Audi ringe i sort. På denne udgave erstattes den hvide farve med en mørkegrå, der ligner sort højglans.

Portrait of Frederik Kalisch
#

Som supplement til den nye version af de fire ringe er identifikationen af Audis modeller blevet standardiseret på tværs af alle modeller. Angivelsen af model, modelvariant og teknologi kan nu ses på B-stolpen, som har et identisk design på alle modeller: altid to dele i sort højglans. Derudover er modelangivelsen på B-stolpen altid i passagerernes synsfelt, når de stiger ind i og ud af bilen. Georgi forklarer: “Skriften på B-stolpen er bevidst blevet indgraveret i samme farve som baggrunden. Grundfarven er markant mere tilbageholdende uden at gå på kompromis med fremtoningen eller kvaliteten. Vi har ikke kun gjort identifikationen af bilen mere premium; vi har også standardiseret skrifttyperne i og på bilen. I fremtiden er det kun Audis unikke skrifttype, kendt som ”Audi Type”, der vil blive anvendt på bilerne. Identifikationens og bilens design fungerer nu som en enhed helt i tråd med Audis nye mærkepositionering.”

Audi Q6 e-tron

Audi Q6 e-tron

Audi Q6 e-tron-1 er en premium-SUV i mellemstørrelse med perfekte proportioner. Samspillet mellem en lang akselafstand og korte overhæng skaber grundlaget for den velkendte kraftfulde dynamiske pakke, der ses udvendigt på Audis Q-modeller. Dens markante SUV-look giver en imponerende og sportslig fremtoning. På bilens karrosseri er bløde former i et konstant samspil med detaljer og kanter, hvilket skaber et dynamisk spil af skygger, selv når bilen holder stille.

Power consumption (combined): 19.6–17.0 kWh/100 km; CO₂ emissions (combined): 0 g/km; CO₂ emission class: A