Når Audi activesphere concept skifter til offroad-indstilling, øges frihøjden på 208 mm med 40 mm. Desuden hæves de vertikale lameller i metaldekoren på fronten, bagenden og på siderne under dørene for også at afspejle offroad-brugen i designet.
Naturligvis viser Audi activesphere concept ikke kun sine offroad-egenskaber i designet. Den er også udstyret med elektronisk reguleret Audi quattro-firehjulstræk. En elmotor på både forakslen og bagakslen leverer en samlet ydelse på 442 hk og et drejningsmoment på 720 Nm, som er tilgængeligt fra første sekund af køreturen, som det er typisk for elbiler.
De to elmotorer forsynes med strøm fra drivbatteriet, som er placeret mellem de to aksler og leverer ca. 100 kWh strøm. Med 800-volts-opladningsteknologien i Audi activesphere concept kan batteriet oplades ved lynopladere med en effekt på op til 270 kW.
Hjulene på Audi activesphere concept understreger også quattro-præstationerne: bevægelige segmenter, der er lukkede med henblik på effektiv aerodynamik ved kørsel på vej, åbnes for at give ventilation ved offroad-brug.