Vi former fremtiden | Future is an attitude

Vi former fremtiden

At gøre sin forretning bæredygtig er en af vor tids største udfordringer. Ethvert bidrag tæller i denne omstilling.

Audi produktlinje

Hvordan fremtiden kommer til at se ud hos Audi præsenteres i en klart detaljeret vision: Koncernen har en målsætning om en CO2-neutral balance i 2050. På vejen mod at opfylde den målsætning vil alle faser af bilernes livscyklus blive nøje undersøgt – ikke kun med tiltag i produktionsfasen, men også de processer, der har betydning tidligere i forløbet som fx i forsyningskæden. Omdrejningspunktet i planen er at anvende ressourcerne på en ansvarlig måde og konsekvent reducere CO2-emissionerne og udvide den elektriske mobilitet. I 2025 ønsker Audi en reduktion af CO2-udledningen i alle biler og i hele produkternes livscyklus på ca. 30 % i forhold til referenceåret 2015. For at opnå den målsætning fokuserer man i stadig højere grad på elektrisk mobilitet.

Hånd foran sol

En CO2-neutral balance er fremtiden på alle Audi fabrikker

Året 2025 er også en vigtig milepæl for Audis miljøprogram Mission:Zero, som har til formål at opnå større bæredygtighed i hele produktionsnetværket. Alle Audi fabrikker skal senest på det tidspunkt have en CO2-neutral balance. Fabrikkerne i Bruxelles og i Győr i Ungarn drives allerede med en CO2-neutral balance. Her omfatter de vigtigste tiltag brugen af geotermisk energi, som spiller en afgørende rolle hos Audi Ungarn, og opsættelsen af solcelleanlæg (PV). I Bruxelles dækker solcelleanlægget et areal på ca. 107.000 m2. Varmeforsyningen til fabrikken i Belgien udlignes via certifikater til biogas. Audi i Bruxelles udligner uundgåelige emissioner ved hjælp af vedvarende energikilder gennem carbon credit-projekter.

Mission:Zero på fabrikken i Ingolstadt

Koncernens hovedkvarter er også på vej mod at blive en fabrik i CO2-neutral balance: Siden starten af 2012 har Audi fabrikken i Ingolstadt udelukkende brugt grøn strøm til bilproduktionen. Solcelleanlæg dækker et område på ca. 23.000 m2 og leverer vedvarende energi. Desuden forsyner eksterne virksomheder i nærområdet – inklusive et raffinaderi – fabrikken med lav-emissions-restvarme.

Desuden blev opførelsen af et forsyningscenter med en ny vandbehandlingsmetode med en membranbioreaktor påbegyndt i Ingolstadt i 2019 med det formål at omdanne spildevand til industrivand af høj kvalitet. Den proces indebærer, at vandet ledes igennem en række rensningsforløb, og det reducerer produktionsfabrikkens behov for frisk vand markant. Med Audi Environmental Foundation har Audi siden 2009 arbejdet dedikeret med større miljøbeskyttelse.

Audi e-tron

Initiativet

Audi er medlem af Global Battery Alliance – et initiativ med mange interessenter, som har til formål at fastlægge bæredygtigheden i hele batteriernes værdikæde. Denne alliance har både fokus på beskyttelse af menneskerettigheder og sociale standarder ved udvinding af råstoffer samt på skabelse af løsninger til genanvendelse af litium-ion-batterier.

Optimering af vandforbruget

Principperne i den cirkulære økonomi er også vigtige, når det gælder produktion. Det gælder blandt andet forbruget af vand. Fabrikken i San José Chiapa i Mexico viser, hvordan fremtidens Audi fabrikker kunne se ud, hvad det angår, fordi fabrikken allerede har en produktion, som slet ikke genererer spildevand. Alt spildevand behandles og genbruges på fabrikken.

Fabrik i San José Chiapa, Mexico.

Dekarbonisering af forsyningskæderne

Audi ser også en fremtid i møde med nogle intelligente idéer, når det gælder forsyningskæden. Koncernen er i konstruktiv dialog med relevante leverandører, underleverandører og partnere. Som led i det CO2-program, som blev lanceret i 2018, udvikles fælles tiltag til reducering af CO2-emissionerne. Fokus er på aluminiums-, stål- og batterikomponenter, der er meget energikrævende at producere. Workshops har allerede resulteret i tiltag i forsyningskæden, der samlet set potentielt kan spare 1,2 t CO2-emissioner for hele bilflåden. Implementeringen af de aftalte tiltag vil være en obligatorisk del af nye kontrakter i fremtiden. Siden 2018 har anvendelsen af grøn strøm været en af betingelserne i vores leveringsaftaler med producenter af højvoltsbatterier.

Det lukkede aluminiumskredsløb er et andet tiltag, som er aftalt med leverandørerne. Det omfatter en effektiv cyklus for behandlingen af aluminiumsplader på fabrikken: Resterne fra aluminiumspladerne, der opstår på pressefabrikken, returneres direkte til leverandørerne, der bearbejder dem og omdanner dem til nye produkter. De aluminiumsplader, der fremstilles på denne måde, anvendes derefter igen på Audis fabrikker. Siden introduktionen af dette tiltag i Neckarsulm og Ingolstadt har Audi kunnet forbedre CO2-balancen med en reduktion på ca. 350.000 t CO2-emissioner. Det lukkede aluminiumskredsløb skal udrulles på flere fabrikker i fremtiden.

Audi e-tron Sportback

Bæredygtigheds-certifikat

Aluminium anvendes til afdækningerne til batterierne i Audi e-tron-modellerne. Aluminium Stewardship Initiative (ASI) har tildelt Audi sit bæredygtighedscertifikat for den bæredygtige produktion af afdækningerne til batterierne (kilde: aluminium-stewardship.org).

Nogle ser en fabrik. Vi ser det næste niveau.

Audi e-tron Sportback

Læs mere

  • 1920x1080_desktop_Galerie-06AUDI_sRGB_Brandcampaign_04_03.jpg
    Fremsynet: Audi AI:ME

    Hvordan ville fremtidens mobilitet se ud? Konceptbiler som Audi AI:ME¹ giver os allerede en idé om fremtidens mobilitet med særligt fokus på interiøret.

    Læs mere
  • 1920x1080-desktop-marc-lichte-edesign-02620B01.jpg
    Marc Lichtes Audi e-design

    Elektrisk mobilitet ændrer fremtidens bildesign. Marc Lichte, som er chef for Audi Design, tager udgangspunkt i Audi Q4 e-tron concept, når han fortæller om de vigtigste elementer af Audi e-trons udvendige design.

    Læs mere
  • 1920x1080_desktop_AUDI_sRGB_Brandcampaign_09_03.jpg
    En pioner inden for lys

    Det er en karakteristisk feature, som gør Vorsprung durch Technik fysisk håndgribeligt: Lys spiller en stadig vigtigere rolle som kommunikationskanal hos Audi.

    Læs mere