”’Vorsprung durch Technik’ er meget mere end blot et slogan” > Audi Sport > Audi
Audi Audi Sport
”’Vorsprung durch Technik’ er meget mere end blot et slogan”

”’Vorsprung durch Technik’ er meget mere end blot et slogan”

Oliver Hoffmann, som er øverste chef for den tekniske udvikling hos AUDI AG, kigger tilbage på 50 år med ”Vorsprung durch Technik”, hvor en begivenhedsrig historie leverer forklaringen på, hvordan dette slogan overføres til nutidens nye form for mobilitet.

Tekst: Patrick Morda - Billeder: Ramon Haindl  - Video: Jarik van Sluijs Læsetid: 6 min.

Portræt af Oliver Hoffmann Portræt af Oliver Hoffmann

Hr. Hoffmann, Audi fejrer et halvt århundrede med ”Vorsprung durch Technik”. Mange af de afgørende momenter i de seneste 50 år er kommet fra den afdeling, som du nu har ansvaret for. Når du kigger tilbage, hvilket var så det mest afgørende?
For mig var quattro-teknologien den allervigtigste milepæl. Fordi den ikke bare var drivkraften bag vores succeser i rallysporten, men også er indbegrebet af videreførelsen af viden fra motorsporten til serieproduktionen. Siden da har quattro været synonymt med Audi. Lanceringen af den første Audi A8 med Audi Space Frame-teknologi i 1994 havde lignende afgørende betydning, fordi den endegyldigt cementerede vores status som premiummærke.
 

Da Audi dominerede rallysporten i en periode i 1980’erne med S1-modellen, var sloganet ”Vorsprung durch Technik” allerede over 10 år gammelt. Hvad ser du som dets oprindelse?
For dem, der ikke ved det, vil jeg gerne understrege, at ”Vorsprung durch Technik” både dengang og nu altid har været meget mere end et slogan for os. Det er i stedet en sammenfatning af Audis mindset. For 50 år siden satte vi med Audi 80 gang i ”Vorsprung durch Technik” for første gang – en model med en imponerende motor og letvægtsteknologi.
 

Når vi nu taler om motorsport og den skarpe konkurrence, så er det nemt at se, hvem der har den fordel, som fremskridtet giver. Hvor vigtig var og er motorsporten for ”Vorsprung durch Technik”-filosofien?
Jeg er kæmpe motorsportsfan. Jeg elsker at tage ud til racerbanen og blive revet med af alt det, der sker. Men det er ikke den eneste årsag til, at jeg har en stor passion for den. Racerløb kan være en slags testlaboratorium under ekstreme forhold, hvor vi finder inspiration til nye ideer og komponenter. Det var tilfældet med quattro-drivlinjen og hybriderne under forskellige 24-timers-løb for år tilbage – og det vil ikke ændre sig.
 

Hvordan kan en helt almindelig Audi kunde opleve ”Vorsprung durch Technik”?
Det meget markante DNA i vores biler sikrer, at kunderne kan nyde køreturen fuldt ud. Derfor har jeg igangsat ”Audi DNA”-projektet, som omfatter et nøje studie af tekniske detaljer som fx krav til styrevinkel og bilens akustik. Vi har en målsætning om at etablere en klar definition af, hvordan oplevelsen af en Audi skal føles. Forresten, hvis højautomatiseret kørsel skulle blive en realitet en dag, så vil dette også være relevant.

Vorsprung durch Technik er en sammenfatning af Audis mindset.

Oliver Hoffmann

Oliver HoffmannOliver Hoffmann
Oliver HoffmannOliver Hoffmann

I 1970’erne og 1980’erne var der ofte fokus på teknologien, men kort efter begyndte det primære fokus i højere grad at flytte sig i retning mod design og æstetik. Er pendulet ved at svinge tilbage mod teknologien igen?
Som jeg ser det, så er designet – eller samspillet mellem form og funktion – på vej til at blive mere vigtigt end nogensinde før. For i takt med at vores verden og derfor også vores biler bliver mere og mere digitale, handler design også om at være koblet op med den digitale verden. I løbet af den proces vil bilernes interiør fremadrettet fortsætte med at blive mere og mere vigtigt. Med hvert eneste nye projekt stepper vores Audi Design-team op for at klare udfordringen, og det er et bevis på, at de hele tiden går nye veje. Det er klart, at der også er et teknisk aspekt ved ”Vorsprung” eller fremskridt. Rent faktisk så beskriver det tyske ord for mig innovative løsninger af høj kvalitet, som forbedrer dagligdagen markant – som fx elbilsladestationer, der med den rette infrastruktur kan lynoplade med 270 kW, intelligent lysteknologi og letvægtskonstruktion med blandingsmateriale.
 

Transformation er et nøgleord. Vil du kalde et halvt århundrede med ”Vorsprung durch Technik” – og konstant transformation – for den perfekte generalprøve på fremtiden?
Vores målsætning er og har altid været selv at skabe forandring frem for at lade os drive af forandring. Så på den måde, ja, 50 år med fuldt fokus på ”Vorsprung” er en fordel. Det skal dog siges, at de kommende forandringer, især dem i bilindustrien, er gigantiske.
 

Hvad er modsvaret fra dig og fra virksomheden som helhed?
Eksempelvis en ny organisering af strukturer og processer og kortere udviklingscyklusser. Jeg sætter personligt stor pris på at kunne håndtere disse ting som et team. Hos Audi lever og ånder vi for passion og pionerånd. Det betyder, at vi hele tiden tilstræber at sætte spørgsmålstegn ved det eksisterende og aldrig stopper med at udvikle på tingene.

 

Oliver Hoffmann

Efter sin uddannelse som mekanisk ingeniør begyndte Oliver Hoffmann sin karriere hos Volkswagen AG i 2004, og han har haft forskellige stillinger på AUDI AG's lokationer i Tyskland og i udlandet. Han blev forfremmet til chef for udviklingen af drivlinjer på fabrikken i Györ i 2014, inden han overtog ansvaret for udviklingen af drivlinjer hos AUDI AG. Efter udnævnelsen som chef for den tekniske udvikling hos Audi Sport GmbH i 2017 blev han administrerende direktør for den virksomhed i juni 2018. Den 1. marts 2021 blev Oliver Hoffmann medlem af direktionen hos AUDI AG, hvor han har ansvaret for den tekniske udvikling.

 

I sidste ende så forandrer disse udfordringer sig også. Vokser du også med disse udfordringer?
Det er rigtigt, at offentlighedens fortolkning af ”Vorsprung” og den slags fremskridt, som de forventer fra os, hele tiden forandrer sig. Mere end nogensinde før betyder det, at man skal levere et ansvarligt bidrag til fremtiden med mennesker i front som det centrale fokus.
 

Tænker du, at det er vanskeligere nutildags eller – på grund af de nye teknologiske muligheder – nemmere at opnå og udvide ”Vorsprung”?
Det er bare anderledes. Vi skal udvikle nye biler og tjenester med den hastighed, som det 21 århundredes digitale samfund forventer af os. Og det er en anden måde at sige på, at udviklingscyklusserne er kortere. Innovationsprocessen begynder med ideer, og de udspringer fra de kvikke hoveder på vores over 10.000 medarbejdere i den tekniske udvikling. For at overføre ”Vorsprung durch Technik” til en ny tidsalder for mobilitet skal vi tøjle disse kreative ideer. Innovationsstyringen, som vi p.t. er i gang med at omstrukturere, er et vigtigt instrument i denne proces.
 

Hvordan kommunikerer og realiserer man ”Vorsprung” i den nye tidsalder for mobilitet?
I mobilitetens nye tidsalder fortolker vi ”Vorsprung” som topmoderne ingeniørkunst, design og digitale oplevelser. Med andre ord så tænker vi ikke kun på selve bilerne. Når man kigger frem, så vil vores fokus blive rettet mere og mere på end-to-end-mobilitetsløsninger, som også omfatter den nødvendige infrastruktur. Derfor er et af de projekter, som er under udvikling, et lynopladningskoncept, som lever op til Audi mærkets standarder i dagligdagen. Audi charging hub, som kan udrulles fleksibelt på forskellige lokationer, kan være med til at afhjælpe spidsbelastningsbehov i fremtiden. Når vi forfølger ”Vorsprung”, har vi et mål om at bidrage til samfundets udvikling.

Vores målsætning er og har altid været selv at skabe forandring.

Oliver Hoffmann

Oliver HoffmannOliver Hoffmann

Ser du den fremadstormende elektriske mobilitet som netop et sådant bidrag? 
Skiftet i retning af elektrisk mobilitet er den mest dramatiske transformation, som vores branche nogensinde har været ude for. Og det er klart, at vores målsætning er at være de bedste i klassen. Til det formål har vi systematisk udvidet omfanget af elektrificering hos Audi, og vi gør brug af alle koncernens aktuelt tilgængelige e-platforme. I 2025 har vi planer om at tilbyde over 20 fuldelektriske modeller. 

En af disse modeller er Audi RS e-tron GT.
Den er ikke bare flagskibet inden for elektrisk premiummobilitet hos Audi, men for mig er den også allerede ikonisk, fordi den er indbegrebet af 50 år med ”Vorsprung durch Technik”. Hvis Audi RS e-tron GT er det statement vedr. morgendagens mobilitet, som vi mener, at den er, så ser fremtiden lys ud.
 

Hvad betyder ”Vorsprung” for dig personligt?
For mig er ”Vorsprung” altid kun et øjebliksbillede fra et særligt øjeblik. Det skyldes, at ”Vorsprung” betyder, at vi utrætteligt søger efter innovative nye løsninger. Al fremskridt i verden er værdiløst, medmindre du kan bevare det.

Audi RS e-tron GT

Allerede ikonisk

Oplev de bedste 50 år med “Vorsprung durch Technik” med den fuldelektriske Audi RS e-tron GT.