Audi RS e-tron GT

50 år med Vorsprung durch Technik

Vorsprung durch Technik er meget mere end et slogan

Audi fejrer 50 år med Vorsprung durch Technik: I anledning af den runde fødselsdag kigger Oliver Hoffmann, som er øverste chef for teknisk udvikling hos AUDI AG, tilbage på nogle bevægende år og forklarer, hvordan man overfører Vorsprung til en ny mobilitetstidsalder.

Oliver Hoffmann, Audi fejrer et halvt århundrede med ”Vorsprung durch Technik”. En stor del af det, som har været afgørende i de seneste 50 år, er kommet fra det område, som du for nylig har overtaget ansvaret for: Har der, når du kigger tilbage, været et bestemt fast holdepunkt?
For mig er den vigtigste milepæl quattro-teknologien. Den har ikke kun været grundlaget for vores rallysejre, men står også for overførslen af erfaringer fra motorsporten til serieproduktionen. Siden da har quattro og Audi været uadskillelige. En lige så vigtig ting var den første Audi A8 med Audi Space Frame-teknologi i 1994, som gjorde, at vi endegyldigt kunne etablere os som mærke i premiumsegmentet.

Da Audi i perioder i 1980'erne dominerede rallysporten med S1’eren, havde sloganet ”Vorsprung durch Technik” allerede godt 10 år på bagen. Hvor ligger dets oprindelse efter din mening?
Først og fremmest er det vigtigt at understrege, at ”Vorsprung durch Technik” både dengang og i dag for os er meget mere end bare et slogan. Det er i langt højere grad udtryk for en holdning hos Audi. Med Audi 80 gjorde vi det for 50 år siden for første gang muligt at opleve ”Vorsprung durch Technik”. Modellen var imponerende, når man kigger på motor- og letvægtsteknologien.

Lad os dvæle lidt ved motorsporten: Under løbet ser man straks forspringet. Hvor vigtig var og er motorsporten for ideen bag ”Vorsprung durch Technik”?
Jeg er stor fan af motorsporten og tager gerne ud til løbene og bliver revet med af spændingen. Men det er ikke kun derfor, at den står mig nært. Motorsporten kan være en slags forsøgslaboratorium under ekstreme forhold, hvor vi får indspark til nye ideer og komponenter. Det var tilfældet med quattro-firehjulstrækket og hybridudviklingen i 24-timers-løbene – og sådan vil det fortsat være.

Hvordan kan man som almindelig Audi-kunde opleve ”Vorsprung durch Technik”?
Det giver vi mulighed for ved at give vores produkter et klart, umiskendeligt DNA. Derfor har jeg iværksat projektet ”Audi DNA”. I den forbindelse går vi langt ned i tekniske detaljer som fx styrevinkelbehovet eller bilernes akustik. Vi vil gerne entydigt definere, hvordan en Audi skal føles, når man kører i den. Det gælder i øvrigt også for den dag, hvor vi muligvis kan køre fuldt automatiseret.

"Vorsprung durch Technik er udtryk for en holdning"

- Oliver Hoffmann

Oliver Hoffmann

Mens der ofte var primært fokus på det tekniske i 70’erne og 80’erne, så blev det æstetiske, designet senest fra årtusindeskiftet mere og mere vigtigt. Svinger pendulet nu igen mere i retning af teknikken?
Ud fra mit synspunkt er det nærmere designet, samspillet mellem form og funktion, der bliver endnu vigtigere. Vores verden og dermed også vores biler bliver mere og mere digitale, så derfor handler designet også om integrationen med det digitale univers. Derfor vil bilens kabine fremover få større og større betydning. Vores team hos Audi Design viser i forbindelse med alle projekter, at vi altid går nye veje for at leve op til det. Og naturligvis har forspringet også en teknisk del. Jeg ville nævne innovative og kvalitetsmæssigt eksklusive løsninger med stor anvendelighed i hverdagen: lynopladning med op til 270 kW ved den tilsvarende infrastruktur, intelligent lysteknologi, letvægtskonstruktion med blandede materialer. Alt det udgør forspringet for mig.

Begrebet ”omstilling” er ikke kun aktuelt i bilbranchen. Kan man sige, at 50 år med Vorsprung durch Technik, nærmest et halvt århundrede med permanent omstilling, har forberedt Audi godt på fremtiden?
Det har altid været vores ambition ikke at blive drevet af omstillingen, men at være med til at drive omstillingen. Så derfor kan man sige ja, det hjælper at udleve erfaringerne fra 50 år med forspring. Også selvom forandringerne, især inden for bilindustrien, er enorme.

Hvordan reagerer du og hvordan reagerer man som virksomhed på det?
Eksempelvis ved at indføre nye strukturer og processer, ved at forkorte udviklingscyklusser. I den forbindelse er det vigtigt for mig, at man arbejder som team på disse ting. Hos Audi står vi for lidenskab og pionerånd – for ambitionen om hele tiden at sætte spørgsmålstegn ved status quo og hele tiden videreudvikle.

Oliver Hoffmann

Oliver Hoffmann

Oliver Hoffmann, 44, blev efter sit studie som maskiningeniør ansat hos Volkswagen AG i 2004, hvor han havde forskellige stillinger på AUDI AG's lokationer i Tyskland og i udlandet. I 2014 blev han i første omgang chef for udviklingen af drivlinjer på fabrikken i Györ og derefter chef for udviklingen af drivlinjer hos AUDI AG. I 2017 blev han udnævnt til chef for teknisk udvikling hos Audi Sport GmbH, hvor han i juni 2018 blev forfremmet til medlem af direktionen. Siden den 1. marts 2021 har Oliver Hoffmann været medlem af direktionen hos AUDI AG med ansvar for forretningsområdet teknisk udvikling.

Når det kommer til stykket, ændrer udfordringerne sig også: Vokser man bogstaveligt talt med sine opgaver?
Ja, forståelsen af ”forspringet” i samfundet og forventningerne til os ændrer sig hele tiden. I dag handler det mere end nogensinde før om et ansvarsbevidst bidrag til fremtiden, som sætter mennesket i centrum.

Er det i dag vanskeligere eller – når man kigger på nye teknologier – lettere at opnå et forspring og udbygge det?
Det er anderledes. Vi skal udvikle nye biler og tjenester lige så hurtigt, som det digitaliserede samfund i det 21. århundrede forventer af os. Det er det, jeg mener med forkortede udviklingscyklusser. Udgangspunktet for innovationer er ideer, som er i hovederne på vores mere end 10.000 medarbejdere i den tekniske udvikling. Denne kreative kraft skal vi hjælpe på vej for at overføre ”Vorsprung durch Technik” til en ny mobilitetstidsalder. I den forbindelse er et af de centrale elementer den innovationsstyring, som vi lige p.t. er i gang med at sætte op.

Hvordan fortæller og skaber man forspringet i den ”nye” mobilitetstidsalder?
I tidsalderen for den nye mobilitet fortolker vi ikke kun forspringet som den ultimative ingeniørkunst, state-of-the-art design og digitale oplevelser. Vi tænker ikke kun i biler. I fremtiden handler det i højere grad om helhedsmobilitetsløsninger, som også omfatter infrastrukturen. Derfor arbejder vi eksempelvis på et koncept til lynopladning, som helt klart lever op til ambitionerne hos mærket Audi. I anden halvdel af året starter pilotprojektet for Audi charging hub. Det kan godt være svaret på fremtidige spidsbelastningsbehov og kan anvendes fleksibelt på forskellige steder. Forspringet er vores ambition om at levere et bidrag til udviklingen af samfundet.

"Det har altid været vores ambition at være med til at drive omstillingen"

- Oliver Hoffmann

Oliver Hoffmann

Så ud fra det udgør styrkelsen af den elektriske mobilitet et sådant bidrag?
Elektrisk mobilitet er den største omstilling, som vores branche nogensinde har oplevet. Og naturligvis er det vores ambition at være ”best-in-class”. Derfor øger vi konsekvent graden af elektrificering hos Audi. Vi udnytter alle e-platforme, som koncernen p.t. tilbyder. Frem mod 2025 har vi planer om at tilbyde over 20 forskellige komplet eldrevne modeller.

En af disse modeller er den nye Audi RS e-tron GT. Står den et stykke hen ad vejen for det, som Vorsprung durch Technik skal give løfte om i fremtiden?
Den er spydspidsen inden for elektrisk premiummobilitet hos Audi – og for mig allerede nu et ikon, hvori den komplette erfaring fra 50 år med ”Vorsprung durch Technik” manifesteres. Hvis Audi RS e-tron GT er et statement for en ny mobilitet – og det er den for os – så kan vi glæde os til denne fremtid.

Et sidste spørgsmål: Hvad betyder ”forspring” for dig personligt?
Forspring er for mig altid kun et øjebliksbillede. For mig indbefatter det, at man utrætteligt søger efter nye innovative løsninger. Selv det største forspring er intet værd, hvis man ikke kan holde det.

Audi RS e-tron GT

Allerede et ikon

Oplev det bedste fra 50 år med “Vorsprung durch Technik” i den nye Audi RS e-tron GT.

Se mere