quattro med torque vectoring > quattro | Firehjulstræk med øget vejgreb > Audi
Amager Bakke

quattro med torque vectoring er både effektiv, præcis og kraftfuld.

Audi har gjort quattro-teknologien endnu mere effektiv, præcis og kraftfuld. Næste skridt i evolutionen af det permanente firehjulstræk omfatter det nye automatisk spærrende midterdifferentiale og elektronisk styret torque vectoring. Det giver endnu mere præcise og dynamiske køreegenskaber især i sving. Afhængigt af gearkassen er torque vectoring-systemet kombineret med kronhjulsmidterdifferentialet (S tronic®) eller et automatisk spærrende midterdifferentiale. Uanset kombinationen så sikrer den fremragende dynamiske præstationer. Resultatet er markant mere køreglæde og vejgreb.

Herunder kan du læse om mere om quattro med torque vectoring.

Amager Bakke

Princippet

  • Basisfordelingen af trækkraften: 60 % til bagakslen, 40 % til forakslen – giver eminent vejgreb og gode køreegenskaber.
  • Hvis den ene aksel mister vejgreb, kan op til 85 % af trækkraften overføres til bagakslen og op til 70 % til forakslen.
  • Torque vectoring gør det muligt at overføre trækkraften til hvert enkelt hjul.
  • Kraft og moment overføres uden forsinkelse, endda før et hjul begynder at spinde.
  • Kraften fordeles afhængigt af kørselssituationen og kørestilen.
Navnet quattro

Effekten

  • Forbedret vejgreb takket være en lynhurtig momentfordeling.
  • Torque vectoring giver ekstra styremoment og forhindrer, at hjulene spinder.
  • Det betyder, at der skal bruges færre kræfter til at styre med, og samtidig er det muligt at køre hurtigere gennem sving.
  • Kronhjulsmidterdifferentialets vægtmæssige og funktionelle fordele øger effektiviteten og adrætheden.
  • Mindre understyring under kørsel og acceleration i sving. ESP griber ind på et senere tidspunkt og på en mere raffineret måde.
Amager Bakke

Køreglæde og vejgreb

  • Fremragende retningsstabilitet og eminent vejgreb samtidig med en enestående adræthed