Fokus på hightech i Audi Q6 Sportback e-tron
missing translation: fa.article-intro.reading-time – Copy: Patrick Morda- Photo: Tom Klocker Nadia Riaz-Ahmed – 12/17/2024
missing translation: fa.article-intro.reading-time – Copy: Patrick Morda- Photo: Tom Klocker Nadia Riaz-Ahmed – 12/17/2024
Uanset om det er på lange motorvejsture eller i den intense bytrafik: Det er afgørende at bevare overblikket over de relevante køreinformationer. I de nyeste Audi modeller vises de vigtige informationer på store skærme i den såkaldte Digital Stage. De primære komponenter i Digital Stage er Audi MMI-panoramadisplayet og MMI-forsædepassagerdisplayet. Men et andet display er kun synligt under kørslen og forbeholdt de fuldelektriske modeller baseret på Premium Platform Electric (PPE) og E³ 1.2-elektronikplatformen – som fx Audi Q6 Sportback e-tron.
“Den nye anden generation af augmented-reality-head-up-displayet er en feature, der bogstaveligt talt synliggør ‘Vorsprung durch Technik’ – det, som Audi står for,” forklarer Tobias Muhr fra Audi Product Marketing, som havde ansvaret for implementeringen af AR-HuD. Teknologien, siger han, blev allerede overvejet i forbindelse med konceptudviklingen af Audi Q6 e-tron-modelserien og andre PPE-modeller. ”Det var vigtigt. Det komplekse system kræver en bestemt mængde plads. Det er kun vores nye fuldelektriske modeller, der kan levere den,” siger Muhr og tilføjer: ”Efter min mening tilbyder vi nu en feature med et design og en performance, som virkelig er imponerende.”
Anvisninger om at dreje visualiseres nu direkte i synsfeltet. Særligt under udfordrende eller skiftende lysforhold er den høje kontrast og det lyse display en hjælp.
Relevante informationer vises også i det 11,9” Audi virtual cockpit.
Anvisninger om at dreje visualiseres nu direkte i synsfeltet. Særligt under udfordrende eller skiftende lysforhold er den høje kontrast og det lyse display en hjælp.
Relevante informationer vises også i det 11,9” Audi virtual cockpit.
Displayet reflekterer et stort billede over forruden og viser relevante informationer som fx hastighed, vejskilte, assistentsystemer og navigationssymboler. Billedet er vippet fremad for at forstærke augmented reality-effekten. Med denne tilgang og den store virtual image-afstand skaber det et indtryk af, at de viste elementer svæver op til 200 m foran bilen og interagerer direkte med elementer i omgivelserne. ”I stedet for at ligge rent visuelt lige over motorhjelmen er billedet i vores AR-HuD placeret højere, så vejbanen forsynes med informationer,” siger Tobias Muhr.
”Synsfeltet” for augmented reality-indhold svarer til et diagonalmål på 2,23 m fra førerens perspektiv og er baseret på en Digital Light Processor (DLP). Processoren, som ca. er på størrelse med en fingernegl, indeholder op til 1,3 mio. firkantede mikrospejle. Hvert af disse spejle måler kun 8 mikrometer på hver led. Til sammenligning: Diameteren på en rød blodcelle er ca. 8 mikrometer. Disse bittesmå spejle vipper op til 5.000 gange i sekundet for at reflektere eller absorbere lysimpulser og skabe et brillant billede i førerens synsfelt.
Det 11,9” Audi virtual cockpit med høj opløsning er en del af det fritstående Audi MMI-panoramadisplay udført i kurvet design og med OLED-teknologi.
Det 11,9” Audi virtual cockpit med høj opløsning er en del af det fritstående Audi MMI-panoramadisplay udført i kurvet design og med OLED-teknologi.
Det 11,9” Audi virtual cockpit med høj opløsning er en del af det fritstående Audi MMI-panoramadisplay udført i kurvet design og med OLED-teknologi.
Det 11,9” Audi virtual cockpit med høj opløsning er en del af det fritstående Audi MMI-panoramadisplay udført i kurvet design og med OLED-teknologi.
inches
diagonally is equivalent to the driver's field of view for the augmented reality content in the Audi Q6 Sportback e-tron.
m
from the vehicle, the symbols displayed in the AR Head-up-Display appear to float and interact directly with elements in the environment.
nits
is the maximum image brightness the system can deliver. For comparison, very bright current smartphone displays reach 1,000 to 2,000 nits.
De viste informationer har en ekstremt høj kontrast, er skarpe og frem for alt lyse. Systemet opnår en lysstyrke på op til 13.500 nits, mens meget lyse aktuelle smartphoneskærme kun kommer op på omkring 1.000-2.000 nits. ”Det gør systemet til en fantastisk hjælp, især i kraftigt sollys eller mørke, så kørslen kan blive mere komfortabel, og sikkerheden kan øges.” Når det gælder eksempelvis navigationsanvisninger, så er drejepilen placeret præcist der, hvor man skal dreje, og når det gælder førerassistentsystemer, så vises afstandsadvarsler direkte i synsfeltet og i relation til den kritiske hændelse.
Men AR-head-up-displayet i Audi Q6 Sportback e-tron byder også på et underholdende element. ”Vi har tilført et Easter Egg: Hvis du bliver siddende i bilen, mens den lader op, så kan du aktivere to spil via MMI,” afslører Tobias Muhr. I stedet for køreinformationerne vil spilgrafikken i 3D i stedet blive vist i HuD, og et svævefly kan styres gennem en forhindringsbane ved hjælp af gearskiftekontakterne samt speederen og bremsepedalen. Også dette med imponerende skarphed og lysstyrke.
Ud over AR-HuD (ekstraudstyr) er MMI-panoramadisplayet, som består af Audi virtual cockpit og det centrale touchdisplay, en del af Digital Stage i Audi Q6 Sportback e-tron. MMI-forsædepassagerdisplayet fås som ekstraudstyr.
Under ladestop kan man spille spil i AR-HuD via MMI. Ratkontakterne og pedalerne fungerer som styreelementer.
Ud over AR-HuD (ekstraudstyr) er MMI-panoramadisplayet, som består af Audi virtual cockpit og det centrale touchdisplay, en del af Digital Stage i Audi Q6 Sportback e-tron. MMI-forsædepassagerdisplayet fås som ekstraudstyr.
Under ladestop kan man spille spil i AR-HuD via MMI. Ratkontakterne og pedalerne fungerer som styreelementer.