De fordele, som en elbil som Audi Q8 Sportback e-tron har, når det gælder både kold og varm klimaregulering, er markante, udtaler Zalud: ”I biler med forbrændingsmotor er parkeringsvarme jo også en forbrændingsproces, som ikke må startes i en garage eller i en parkeringskælder. Og en bil med forbrændingsmotor kan heller ikke afkøles, mens den er parkeret. En elbil byder derimod på alle disse muligheder, da aktiveringen af klimareguleringen ikke fører til udledning af skadelige stoffer. Således kan parkeringsklimareguleringen ikke kun indstilles til opvarmning om vinteren, men også til afkøling om sommeren: Mens jeg pakker mine ting sammen ved badesøen i 30 graders varme, aktiverer jeg via myAudi-appen (alt efter tilgængeligheden i det pågældende land) en temperatur på 20 grader i bilen, og når jeg ca. 10 min. senere låser bilen op på parkeringspladsen, er Audi Q8 Sportback e-tron behageligt afkølet og klar til afgang.”
En avanceret termostyring af hele styresystemet er endnu vigtigere i en elbil end i en bil med forbrændingsmotor. Hvis der går for meget energi tabt til opvarmning af kabinen, eller hvis aggregaterne har brug for for meget energi til afkøling, bliver denne energi altid taget fra drivbatteriet, hvilket direkte påvirker rækkevidden negativt. En intelligent termostyring, som bruger så lidt energi som muligt og udnytter så meget recirkulation og gennemstrømning fra motorrummet som muligt, giver derimod mulighed for at opnå en længere rækkevidde.
Derfor går det efter afrimningstesten videre til Audis næste test – i varmen i Audis klimavindtunnel. Her holder Audi Q8 Sportback e-tron. Den såkaldte Großglockner-test skal gennemføres. I den forbindelse simuleres vejprofilen fra det berømte bjergpas i Alperne ved hjælp af modstanden på rullerne på prøvestanden.
Jürgen Ehemann: ”I elbiler skal batteriets temperatur reguleres optimalt. Vi kan simulere, hvad der sker, hvis Audi Q8 Sportback e-tron kører Großglockner-ruten om sommeren med eller uden anhænger. Hvis klimareguleringen af kabinen øges under kørslen med belastning på bjerget, bliver der også trukket meget energi fra batteriet. Softwaren, som Audi har udviklet, afgør så, om varmeafledningen fra batteriet er vigtigere end maksimal klimaregulering. Alt dette kan Audis ingeniører teste hos os.”