Audi produktion | Hvor bygges min Audi? | Læs mere her >
Produktionssteder Audi

Hvor bliver din Audi bygget?

Audis hovedkontor er beliggende i Ingolstadt, Tyskland, men Audi har fabrikker mange forskellige steder i verden. Nedenfor har vi samlet information omkring alle Audis produktionssteder, så du kan se præcis hvor din Audi er bygget. Du kan også læse mere om de tiltag Audi gør for at mindske CO2 udledningen ved produktion af de forskellige Audi modeller samt den elektrificering Audi gennemgår i disse år.

Hvor bliver din Audi bygget?

Fabrikken i Ingolstadt

  • I Ingolstadt, Tyskland produceres blandt andet Audi A3 Sportback, Audi S3, Audi S3 Sportback, Audi A4 Avant, Audi S4 Avant, Audi RS 4 Avant, Audi A5 Sportback og Audi S5 Sportback.
  • Fabrikken i Ingolstadt blev grundlagt tilbage i 1949 og her finder du også Audi Forum Ingolstadt som står for driften af Museum Mobile, der er Audis officielle museum.
  • 883x496_a8_2021_3212_withoutcast.jpg
    Fabrikken i Neckarsulm

    Fabrikken i Neckarsulm, Tyskland står i dag for produktionen af Audi A5 Cabriolet, Audi S5 Cabriolet, Audi A6-modellerne, A7-modellerne og Audi A8-modellerne. Audi e-tron GT quattro fremstilles side om side med Audi R8-modellerne på en fælles produktionslinje, som er unik for hele Audi koncernen.

  • stage-audi-rs-q3-10-aniversario-1920x1080-mobile.jpg
    Fabrikken i Györ

    Audi fabrikken i Györ, Ungarn, står blandt andet for produktionen af Audi TT Coupé samt Q3-modellerne.

  • 1920x1080_location_voiture_citadine_audi_rent_A1_allstreet_aa1_191008_2.jpg
    Fabrikken i Martorell/Barcelona

    I Martorell/Barcelona produceres Audi A1-modellerne og har gjort det lige siden modellens introduktion.

mitAudi servicepartnere

Historien for fabrikken i Zwickau, Tyskland

Audi forbinder fortid med fremtid i Zwickau, Tyskland hvor produktionen af Audi Q4 e-tron & Audi Q4 Sportback e-tron foregår. Zwickau og Audi mærket har en lang fælles historik, idet Zwickau er Audi-grundlæggeren August Horch’s fødested. Produktionen af Q4 e-tron vil være CO2-neutral lige fra starten, da Zwickau-anlægget dækker hele sit energibehov ved hjælp af vedvarende energi og har et yderst effektivt kraftvarmeværk.

  • 1920x1080_Q7_header_17102022.jpg
    Fabrikken i Bratislava

    Fabrikken i Bratislava, Slovakiet blev grundlagt i 2005 og varetager produktionen for Q7 og Q8-modellerne.

  • 1920x1080_Audi_Q8_e_tron_solutions_recharge_intelligentes_recharge_voiture_electrique_071222.jpg
    Fabrikken i Brüssel

    Fabrikken i Brüssel, Belgien står for produktionen af den fuldelektriske Audi Q8 e-tron og Audi Q8 Sportback e-tron.

  • 1920x1080_welcom_Q5_14102022.jpg
    Fabrikken i San Jose Chiapa

    Fabrikken i San Jose Chiapa, Mexico varetager produktionen af Q5-modellerne.

Audi produktion

Arbejdsgange på Audi fabrikker

Manuel præcision og fingerfærdighed har stor betydning i produktionen af Audi-modellerne, men avanceret avanceret teknologi bidrager i høj grad også til arbejdet på fabrikken i dagligdagen.

  • Ved montering af for- og bagruder på en given bil opstår for eksempel menneske-robot samarbejde - også kaldet HRC. Dette foregår ved at medarbejderne placerer vinduet på et armatur med automatisk justerbare holdere. De træder derefter til side, mens robotten påfører klæbemidlet. Dernæst tager medarbejderne over igen, og tilpasser vinduet med ekstrem præcision.
  • Revnede bilruder havner ofte hos en ophugger, når ruderne ikke kan repareres. Men nu starter Audi og udvalgte partnervirksomheder et fælles pilotprojekt. Bilruden knuses først i en innovativ genbrugsproces. Derefter frasorteres alle materialer, der ikke er glas – fx limrester – og glasgranulatet smeltes og forarbejdes til nyt pladeglas. Dette pladeglas bliver derefter til en ny bilrude
Læs mere
  • 883x496_desktop_AUDI_sRGB_AFA_sh0113_SCAN_L1_v02.900143.jpg
    Klar strategi for fremtiden

    Audi sigter mod at være CO2-neutral i 2050. For at nå dette mål undersøges hver fase af et køretøjs livscyklus.

    Læs mere (engelsk)
  • 883x496-dektop-boellingerhoefe-06221B01.jpg
    Håndværk kombineret med digitalisering

    Audi-anlægget i Neckarsulm anvender innovative, specialbyggede teknologier til at fremstille den fuldt elektriske Audi e-tron GT. Efterbehandlingen af bilen udføres altid i hånden.

    Læs mere (engelsk)
mitaudi

Grøn strøm i bilproduktionen

AUDI AG vil yde sit bidrag til at nå klimamålene fra Parisaftalen, og koncernen har derfor iværksat tiltag i hele værdikæden, der bidrager til visionen om CO2 neutralitet i 2050.

  • Alle tiltag til reduktion af det økologiske aftryk i produktionen og leverandørkæden samles i miljøprogrammet Mission:Zero. Som en del af miljøprogrammet skal samtlige Audi produktionssteder have en neutral CO2-balance i 2025
  • Fabrikkerne i Bruxelles og Györ er allerede certificeret CO2-neutrale, hvor blandet andet fabrikken i Ungarn Györ, bidrager til Audis Mission, ved at modtage op til 70% af deres varmeforbrug via Europas største solcelleanlæg på 160.000 kvadratmeter.
Produktion Ungarn

Omstilling til elektrisk mobilitet

Med sin strategi ”Vorsprung 2030” har Audi annonceret, at nye modeller fra 2026 verden over udelukkende vil blive lanceret som elbiler og i 2033 vil koncernen udfase produktionen af biler med forbrændingsmotor.

  • Opkvalificeringen af medarbejderne har stået på siden slutningen af 2020. Audi udvikler allerede højvoltsbatterier til plug-in-hybridbiler i Neckarsulm, og nu placeres også udviklingen af højvoltsbatterier til fuldt eldrevne biler centralt i Neckarsulm.
  • Siden 2018 har Audi i Ungarn blandt andet produceret elmotorer til Audi Q8 e-tron modellerne. I øjeblikket er et område på 15.000 kvadratmeter i en eksisterende produktionshal ved at blive bygget op til fremstilling af de nye elektriske drivlinjer. 550 specialister vil blive inddraget i at fremme den tekniske udvikling af elmotorer i de kommende år.