Her bliver din Audi bygget > Teknologi > Audi
Audi Teknologi
Her bliver din Audi bygget

Her bliver din Audi bygget

Audis hovedkontor er beliggende i Ingolstadt, Tyskland, men Audi har fabrikker mange forskellige steder i verden. Nedenfor har vi samlet information omkring alle Audis produktionssteder, så du kan se præcis hvor din Audi er bygget.

Tekst: Audi Danmark - Billeder: AUDI AG Læsetid: 5 min.

Audi e-tron GT produktionslinjeAudi e-tron GT produktionslinje

Fabrikken i Ingolstadt

I Ingolstadt, Tyskland produceres blandt andet Audi A3 Sportback, Audi S3, Audi S3 Sportback, Audi A4 Avant, Audi S4 Avant, Audi A5 Sportback og Audi S5 Sportback. Fabrikken i Ingolstadt blev grundlagt tilbage i 1949 og her finder du også Audi Forum Ingolstadt, som står for driften af Museum Mobile, der er Audis officielle museum.

Audi A8

Fabrikken i Neckarsulm

Fabrikken i Neckarsulm, Tyskland står i dag for produktionen af Audi A5 Cabriolet, Audi S5 Cabriolet, Audi A6-modellerne, A7-modellerne og Audi A8-modellerne. Audi e-tron GT quattro fremstilles side om side med Audi R8-modellerne på en fælles produktionslinje, som er unik for disse Audi Sport-modeller.

Audi RS Q3

Fabrikken i Györ

Fabrikken i Györ, Ungarn, stod blandt andet for produktionen af Audi TT-modellerne og producerer nu kun Q3-modellerne. I Györ produceres motorerne til den nye elbilsplatform PPE også.

Audi A1 Sportback

Fabrikken i Martorell/Barcelona

I Martorell/Barcelona produceres Audi A1-modellerne og har gjort det lige siden modellens introduktion.

Audi fabrikken i ZwickauAudi fabrikken i Zwickau

Fabrikken i Zwickau

Audi forbinder fortid med fremtid i Zwickau, Tyskland hvor produktionen af Audi Q4 e-tron og Audi Q4 Sportback e-tron foregår. Zwickau og Audi har en lang fælles historik, idet Zwickau er Audi-grundlæggeren August Horch’s fødested. Produktionen af Q4 e-tron vil være CO2-neutral lige fra starten, da Zwickau-anlægget dækker hele sit energibehov ved hjælp af vedvarende energi og har et yderst effektivt kraftvarmeværk.

Audi Q7

Fabrikken i Bratislava

Fabrikken i Bratislava, Slovakiet blev grundlagt i 2005 og varetager produktionen for Q7 og Q8-modellerne.

Audi Q8 e-tron

Fabrikken i Brüssel

Fabrikken i Brüssel, Belgien står for produktionen af den fuldelektriske Audi Q8 e-tron og Audi Q8 Sportback e-tron.

Audi Q5

Fabrikken i San Jose Chiapa

Fabrikken i San Jose Chiapa, Mexico varetager produktionen af Q5-modellerne.

Arbejdsgange på Audi-fabrikkerne

Manuel præcision og fingerfærdighed har stor betydning i produktionen af Audi-modellerne, men avanceret avanceret teknologi bidrager i høj grad også til arbejdet på fabrikken i dagligdagen.


Ved montering af for- og bagruder på en given bil opstår for eksempel menneske-robot samarbejde - også kaldet HRC. Dette foregår ved at medarbejderne placerer vinduet på et armatur med automatisk justerbare holdere. De træder derefter til side, mens robotten påfører klæbemidlet. Dernæst tager medarbejderne over igen, og tilpasser vinduet med ekstrem præcision.


Revnede bilruder havner ofte hos en ophugger, når ruderne ikke kan repareres. Men nu starter Audi og udvalgte partnervirksomheder et fælles pilotprojekt. Bilruden knuses først i en innovativ genbrugsproces. Derefter frasorteres alle materialer, der ikke er glas – fx limrester – og glasgranulatet smeltes og forarbejdes til nyt pladeglas. Dette pladeglas bliver derefter til en ny bilrude.

Audi e-tron GT produktionslinjeAudi e-tron GT produktionslinje

Grøn strøm i bilproduktionen

AUDI AG vil yde sit bidrag til at nå klimamålene fra Parisaftalen, og koncernen har derfor iværksat tiltag i hele værdikæden, der bidrager til visionen om CO2 neutralitet i 2050. Alle tiltag til reduktion af det økologiske aftryk i produktionen og leverandørkæden samles i miljøprogrammet Mission:Zero. Som en del af miljøprogrammet skal samtlige Audi produktionssteder have en neutral CO2-balance i 2025.

Fabrikkerne i Bruxelles og Györ er allerede certificeret CO2-neutrale, hvor blandet andet fabrikken i Ungarn Györ, bidrager til Audis Mission, ved at modtage op til 70% af deres varmeforbrug via Europas største solcelleanlæg på 160.000 kvadratmeter.

Omstilling til elektrisk mobilitet

Med sin strategi ”Vorsprung 2030” har Audi annonceret, at nye modeller fra 2026 verden over udelukkende vil blive lanceret som elbiler og i 2033 vil koncernen udfase produktionen af biler med forbrændingsmotor.


Opkvalificeringen af medarbejderne har stået på siden slutningen af 2020. Audi udvikler allerede højvoltsbatterier til plug-in-hybridbiler i Neckarsulm, og nu placeres også udviklingen af højvoltsbatterier til fuldt eldrevne biler centralt i Neckarsulm.


Siden 2018 har Audi i Ungarn blandt andet produceret elmotorer til Audi Q8 e-tron modellerne. I øjeblikket er et område på 15.000 kvadratmeter i en eksisterende produktionshal ved at blive bygget op til fremstilling af de nye elektriske drivlinjer. 550 specialister vil blive inddraget i at fremme den tekniske udvikling af elmotorer i de kommende år.

 
Audi SQ8 Sportback e-tron

Udforsk Audi SQ8 Sportback e-tron

Ud over det fortryllende design er Audi SQ8 Sportback e-tron spækket med masser af andre highlights. Se mere om dens kraftfulde dynamik og gode køreegenskaber.