Opladningens ABC

- og gode råd til langfarten

Velkommen til en verden, hvor kilometer ikke længere tankes på – de lades på

For mange nye elbilsejere kan opladning føles som et nyt sprog: volt, kW, kWh, WLTP, peak-ladning, ladekurve… Men bare rolig – det er faktisk langt mere logisk, end det lyder. Her får du et lynkursus i at lade som en professionel.

De mest basale ting er efterhånden kendt for de fleste elbilsejere, men i modsætning til de traditionelle drivlinjer, hvor valget omkring optankning
er enkelt og kun består i at vælge mellem diesel eller benzin med det rigtige oktantal, så er en elektrisk drivlinje mere nuanceret og har flere elementer, som er rare at kende til – især hvis turen er en af de længere.

To personer ved siden af en rød e-tron GT

400V eller 800V

400- eller 800-volts teknologi – og hvad så?

Audis elbiler leveres med 400- eller 800-volts-arkitektur, der giver mulighed for ekstremt hurtig opladning. Audi Q4 45 e-tron med 400-volts arkitektur lader med op til 175 kW, mens e-tron GT kan gå helt op til 320 kW – hvilket under ideelle forhold kan bringe bilens batteri fra 10 % til 80 % på omkring 18 minutter. Det er noget af det absolut hurtigste, der pt er på markedet – og for nylig testet og dokumenteret af det tyske Auto, Motor og Sport. Den høje spænding betyder, at bilen kan oplades med samme energimængde, men med lavere strømstyrke. 

Det giver to fordele: mindre varmeudvikling i kablerne og mulighed for at bruge lettere ledninger i både bil og lader. Samtidig kan laderen levere mere effekt (kW), hvilket er det, der reelt afgør, hvor hurtigt bilen lader. Tænk på det som at fylde en spand vand: spændingen svarer til trykket i vandledningen, mens strømstyrken svarer til vandmængden. Med højere tryk (800V) kan du flytte den samme eller større mængde vand på kortere tid uden at skulle have en kæmpe slange. Resultatet er, at du hurtigere er klar til at køre videre.

AC, DC & HPC – kend forskellen

I den elektriske infrastruktur møder du forskellige typer og betegnelser på ladestanderne: AC, der er vekselstrøm og leverer op til 22 kW (de fleste biler kan dog kun modtage max 11 kW AC). DC, der er jævnstrøm, og typisk leverer min. 50 kW. HPC, der står for ”High Power Charging” og også kaldes lynladere, er de hurtigste ladepunkter, og leverer fra 150 kW og op til 400 kW eller mere. AC er den type strøm, du typisk får fra din hjemmelader og offentlige ”destinationsstandere” (hoteller, baggårde, kantstensladere osv – ofte ved brug af eget ladekabel), mens DC leveres direkte til batteriet via en ekstern omformer i standeren og standerens indbyggede kabel. Det muliggør langt højere effekt og dermed hurtigladning.

Ladestanderen lyver ikke, men deler gerne ”Som brødre man dele, men ingen får det hele”. Så selvom der står fx 400 kW på ladestanderen, så har en sådan station også typisk to ladekabler, der fordeler kapaciteten. Er du alene, kan du få standerens fulde 400 kW helt for dig selv. Men hvis der allerede står en bil (eller der kommer en og tilslutter sig efter dig) og lader på det andet kabel, så deles I om effekten. Hvordan effekten præcis deles, afhænger af den software, der styrer standeren. Ældre typer deler 50/50, mens nyere har ”load balancing”, der dynamisk fordeler kapaciteten mellem to biler, så de får mest muligt ud fra bilens ladekapacitet. Der er også standere, som prioriterer ladestik A (1) og giver denne bruger maksimal effekt, mens brugeren på ladestik B (2) må ”nøjes” med det, der er til overs. Så holder der en e-tron GT ved stik A i sit peak (320 kW), så er der 80 kW tilbage til den anden bruger i peak-perioden.

Ladekurve og peak-ladning er vigtige parametre

Peak-ladning eller max ladekapacitet er det tidsrum, hvor elbilen tager imod allermest strøm, og ladestanderen leverer det maksimale, som din bil kan tage imod. Jo længere tid ladekurven holdes høj, desto bedre ladekvalitet. Audi har generelt flade ladekurver, hvor den maksimale ladekapacitet holdes længe og går helt op til 320 kW i e-tron GT.

For de fleste biler er ladekapaciteten størst, når batteriet ligger mellem ca. 10-50% opladning, men det er helt afgørende for at nå den maksimale ladekapacitet, at man starter opladningen med så lidt strøm på batteriet som muligt - helst 10% SoC (State of Charge) eller derunder. Efter 50% SoC flader kurven langsomt ud for at beskytte batteriet, og ladetiden stiger dermed i forhold til de ekstra kilometer, du får. Værd at overveje: Hvis du er på langtur, og tiden er essentiel, kan det ofte betale sig at kun at lade til omkring 80% og så køre videre, i stedet for at vente på de sidste, langsommere procent. På denne måde tager du heller ikke pladsen op for andre, der har mere brug for strøm end dig, der har 80%.

WLTP – hvad betyder det egentlig?

WLTP (Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure) er den standardiserede metode, som bruges til at måle rækkevidde og energiforbrug. Det giver et billede af, hvad du kan forvente af rækkevidde ved blandet kørsel. Men husk – det er kun et billede af bilens optimale tal, da WLTP tal er uden nogen former for bekvemmelighedsudstyr tændt – fx klimaanlæg, sædevarme osv. Vejr, temperatur, hastighed og kørestil spiller også en afgørende rolle. WLTP er laboratorietests. Med andre ord – brug WLTP som et pejlemærke ved blandet kørsel, ikke som en garanti og ikke som udtryk for rækkevidde ved motorvejskørsel.

Interiør i en A6 e-tron

Brug MMI Navigation og e-tron route planner

Når du skal på langtur i din Audi e-tron, er den indbyggede MMI Navigation og Audi e-tron route planner vigtige rejsemakkere. Systemet beregner automatisk den mest effektive rute med indlagte ladestop baseret på din bils aktuelle rækkevidde, trafikforhold og ladestanderens kapacitet. Undervejs guider den dig til de hurtigste HPC-ladere, så du minimerer ladetiden.

En af de store fordele er, at de mange Audi e-tron modeller kan forvarme batteriet, når du i bilens navigationsanlæg har valgt en hurtiglader som destination. Det betyder, at batteriet ankommer i optimal temperaturzone, så du kan ramme den maksimale ladeeffekt (afhængigt af batteriets SoC). Systemet viser placering og status på ladestanderne i realtid, så du undgår at køre ind til ladestationer med kø og unødig ventetid. Resultatet er et mere effektivt lademønster, hvor hvert stop giver mest muligt udbytte.

Fra nybegynder til opladnings-ekspert

At lære opladningens små hemmeligheder handler om erfaring – og måske kan disse tips hjælpe dig lidt ekstra. Så første gang du ruller op til en HPC-lader, ved du, hvorfor den hedder HPC, hvornår du skal vente, hvornår du med fordel kan køre videre, og hvordan du får mest ud af din Audi og de systemer, der er skabt til at gøre din rejse så komfortabel og effektiv som mulig.

Opladning

Ja, du kan bruge forskellige funktioner i bilen, mens du oplader din elbil.

God lade-stil

I det omfang at der ikke er tidsbegrænsning, bestemmer du det selv. Men det er god lade-stil at flytte sin elbil eller plug-in hybrid bil, når man færdig med at oplade, så andre kan komme til.

Teknik og kørsel

Det aktuelle forbrug og rækkevidden vil variere på baggrund af en række faktorer som fx kørselsmønster, kolde eller varme temperaturer og batteriets alder. Elbiler fra Audi har avancerede batterier med en effektiv temperaturregulering, som optimerer præstationerne under forskellige forhold.

Loading..