Audi Q4 e-tron | SUV elbil | Se fremtidens SUV her >
  • stage_exterior_front.jpg

Audi Q4 e-tron.
Pre-book modellen nu.

Audi Q4 e-tron er med en længde på 4,59 m markant mere kompakt end e-tron, men man ser straks familietilhørsforholdet. I konceptmodellen leverer to elmotorer med en samlet ydelse på 306 hk (225 kW) leverer quattro-firehjulstrækket. Takket være et fremragende vejgreb accelererer bilen fra 0-100 km/t på kun 6,3 sek. Tophastigheden er elektronisk begrænset til 180 km/t. Et stort batteri på 82 kWh udfylder stort set al tilgængelig plads mellem akslerne under bilens bund. Rækkevidden på over 500 km (WLTP), afhængig af valgte model, er førende i klassen.

Audi Q4 e-tron & Q4 e-tron Sportback har verdenspremiere d. 14. april kl. 19 og Audi Q4 e-tron kan allerede nu pre-bookes, hvis du vil sikre dig modellen som én af de første i Danmark. Audi Q4 e-tron Sportback vil kunne bestilles på et senere tidspunkt.

Download en kalenderpåmindelse til verdenspremieren, så du er klar til den store begivenhed.

Et kompakt ydre og en rummelig kabine

4,59 m lang, 1,86 m bred og 1,61 m høj: De dimensioner placerer Audi Q4 e-tron i den øverste tredjedel af kompaktklassen. Størrelsen danner grundlag for en adræt allrounder, som også er velegnet til urbane omgivelser. Indvendigt hører bilen med en akselafstand på 2,76 m til i mindst en klasse over. Der er ingen midtertunnel som optager plads, og Q4 e-tron byder derfor på overraskende stor rummelighed og komfort. Det gælder især benpladsen både foran og bagi.

Audi Q4 e-tron interiør
Audi Q4 e-tron cockpit

AR-teknologi og rat med touchbetjening

Det virtuelle cockpit viser vigtige informationer, såsom hastighed, opladningsniveau og navigationsanvisninger lige bag rattet. Som ekstraudstyr kan der tilkøbes augmented-reality-head-up-display, hvor informationer fra visse assistentsystemer, retningspile fra navigationssystemet og start- og slutpunkter og placeres dynamisk og optisk på de rigtige steder i den virkelige verden via AR-teknologien.

Audi Q4 e-tron har rat med touchbetjening, hvor de øverste eger har touchflader i Black-Panel-optik, hvor funktionsområderne også har baggrundsbelysning, så føreren kan se de aktive knapper. Som på en smartphone kan føreren foruden touchbetjening også bruge en swipe-funktion – fx når man scroller gennem en liste.

Audi Q4 e-tron bagsæde

Rummelig kabine

Sæderne er placeret komfortabelt højt, hvilket giver føreren og op til fire passagerer fremragende pladsforhold. Dette skyldes bl.a. at midtertunnelen er erstattet af et næsten plant gulv. Siddepositionen på bagsædet er næsten syv cm højere end foran, og alligevel er der rigelig loftshøjde og masser af plads til knæene.

Bagagerummet i Audi Q4 e-tron rummer op til 520 l bagage. Når bagsæderyglænene klappes ned stiger bagagerumsvolumen til 1.490 l. Modellen overgår sine direkte konkurrenter i premiumsegmentet, når det gælder pladsforholdene.

Centerairbag

Centerairbag giver høj sikkerhed

Forsæderne i Audi Q4 e-tron er udstyret med centerairbag. I tilfælde af en sidekollision udløses foruden sideairbaggene også den såkaldte centerairbag fra førersædets højre sidestøtte, så fører og forsædepassager ikke støder sammen.

Audi Q4 e-tron i tal

Rækkevidde

500+

km

Opladning

ca. 30

min.

5-80%

Baggagerumsvolumen

520

liter

Eksteriør: Helt tydeligt en Audi, helt tydeligt en e-tron

Audi Q4 e-tron kan genkendes ved første blik på grund af singleframe-kølergrillen og de fire ringe, men man ser også hurtigt, at bilen er en eldrevet Audi e-tron. Som det er tilfældet for den første serieproducerede eldrevne model, har den nye konceptbil en strukturdesignet afdækning med en bred, næsten lodret ottekantet ramme i stedet for en traditionel kølergrill.

Audi Q4 e-tron eksteriør
Audi Q4 e-tron hjulkasser

De brede hjulkasser over alle fire hjul er et klassisk designelement, som er kendetegnende for Audi. De ekstra designmæssige tiltag på Audi Q4 e-tron giver et særdeles organisk og flydende indtryk, som giver bilen et klassisk touch set fra siden.

Audi Q4 e-tron sideskørter

De iøjnefaldende sideskørter, der dækker området hvor batteriet og dermed SUV'ens elforsyning er placeret, er et kendetegn for e-tron modellerne. Taglinjen falder let med bilens bagende, hvilket gør bilens silhuet endnu mere dynamisk.

Effektive præstationer: Drivlinje og undervogn

For- og bagakslen på Audi Q4 e-tron drives af hver sin elmotor og giver modellen elektronisk quattro-firehjulstræk. Den elektroniske regulering sørger for en optimal fordeling af drejningsmomentet på brøkdele af et sekund. Dermed opnår den eldrevne SUV maksimal fremdrift under alle vejr- og kørselsforhold.

Audi Q4 e-tron eksteriør
Audi Q4 e-tron bagfra

I konceptmodellen har den bageste elmotor en ydelse på 204 hk (150 kW) og leverer et drejningsmoment på 310 Nm. Den forreste motor yder 102 hk (75 kW) og 150 Nm. Dermed har konceptmodellen en systemydelse på 306 hk (225 kW). Batteriet har en kapacitet på 82 kWh strøm, hvilket giver en rækkevidde på over 500 km (WLTP) afhængigt af valgte model. Batteriet kan oplades med en effekt på 125 kW. Det tager derfor kun ca. 30 min. at oplade batteriet fra 5-80 % af kapaciteten.

Men der er mange andre ting end batteriet, der bidrager til den lange rækkevidde. Audi Q4 e-tron concept er en multikunstner, når det gælder effektivitet. Fra den lave luftmodstandskoefficient (cW 0,28) til den avancerede rekuperationsstrategi – den kompakte SUV udnytter enhver lejlighed til at optimere rækkevidden.

Audi Q4 e-tron forfra

Sportslig med præcise køreegenskaber

En af de vigtigste faktorer for den sportslige karakter og den enestående dynamik er den lave placering af drivlinjens komponenter. Højvoltsbatteriet er perfekt afstemt til Audi Q4 e-trons dimensioner og udgør en flad, bred blok under kabinen mellem bilens aksler. I konceptmodellen vejer batteriet 510 kg, men med den lave placering giver det et tyngdepunkt som kan sammenlignes med en sedan med konventionel drivlinje.

Vægten er perfekt afstemt med en fordeling på næsten 50:50 mellem akslerne. Forhjulsophænget på Audi Q4 e-tron concept er af typen McPherson med fjederben og adaptive støddæmpere. Bagest er bilen udstyret med en multilink-aksel med separate fjedre og adaptive støddæmpere.

Elektrisk offensiv: 20 fuldelektriske modeller inden 2025

Mærket med de fire ringe lancerede sin elektriske offensiv med verdenspremieren på den fuldelektriske SUV Audi e-tron i september 2018. Inden 2025 planlægger Audi at tilbyde 30 elektrificerede modeller inden 2025, hvoraf 20 vil være rent elektriske, og andelen af elektrificerede biler vil i 2025 udgøre 40 procent af det samlede enhedssalg.

SUV'erne i porteføljen omfatter e-tron og e-tron Sportback. Dertil kommer en række modeller med klassisk karrosseri – både Avant og Sportback. Modeludvalget vil dække alle relevante markedssegmenter – fra kompakte biler til luksusbiler.

Premiumplatformen til elbiler (PPE) er udviklet i et særligt samarbejde mellem Audi og Porsche. Den vil danne grundlag for flere komplet eldrevne modeller fra Audi i de store B- og D-segmenter.

FAQ - Audi Q4 e-tron*
Hvad yder Audi Q4 e-tron?
Audi Q4 e-tron er udstyret med to elmotorer som leverer en systemydelse på 225 kW (306 hk). Elmotoren på bagakslen yder 150 kW (204 hk) og leverer et drejningsmoment på 310 Nm, mens frontmotoren forsyner forhjulene med op til 75 kW (102 hk) og 150 Nm. Kræfterne overføres til asfalten ved hjælp af det kendte quattro firehjulstræk.
Hvor hurtigt accelererer Audi Q4 e-tron?
Audi Q4 e-tron klarer sprinten fra 0-100 km/t på 6,3 sek. og forsætter til en elektronisk begrænset tophastighed på 180 km/t.
Hvad er rækkevidden i Audi Q4 e-tron?
Rækkevidden er på over 500 km (WLTP), afhængig af valgte model.
Hvor hurtigt kan Audi Q4 e-tron lades op?
Batteriet kan oplades med maksimalt 125 kW. Det betyder, at batteriet i Audi Q4 e-tron kan lades op til 80 % på kun 30 minutter, såfremt der lades med 125 kW.
Hvad er dimensionerne på Audi Q4 e-tron?
Audi Q4 e-tron måler 4,59 m i længden, 1,86 m i bredden og 1,61 m i højden. Akselafstanden er 2,76 m.
Hvor meget plads er der i baggagerummet?
Audi Q4 e-tron har en baggagerumsvolumen på 520 l med sæderne oppe og 1420 l, når sæderne er lagt ned.
Hvad er cW-værdierne?
cW-værdierne ligger på 0,26 for Audi Q4 e-tron Sportback og 0,28 for Audi Q4 e-tron SUV.
Kan Audi Q4 e-tron fås med anhængertræk?
Ja, det kan den. Vi forventer, at Audi Q4 e-tron kan trække op til 1200 kg.
Fås Audi Q4 e-tron med varmepumpe?
Ja, det gør den. Varmepumpen giver en energieffektiv opvarmning af kabinen. Derved bruger batteriet mindre strøm.
Hvornår kan Q4 e-tron bestilles?
Audi Q4 e-tron kan bestilles fra medio april ifbm. verdenspremieren d. 14. april, hvor priser også offentliggøres. Du kan allerede nu pre-booke modellen.
Hvornår leveres de første biler til kunder?
Vi forventer, at kunne levere de første biler til kunder i juni.
Hvilken platform er Audi Q4 e-tron bygget på?
Audi Q4 e-tron er bygget på den nye modulopbyggede elektrificeringsplatform (MEB), der er blevet udviklet målrettet og udelukkende til eldrevne biler. Det vil sige at aksler, drivlinjer, akselafstande og samspillet mellem alle komponenter udelukkende er udvalgt og tilpasset til elektrisk mobilitet.
Kommer der flere elbiler fra Audi?
Det gør der. Audi har et mål om at lancere 20 rent eldrevne modeller frem til 2025.
*
Da Audi Q4 e-tron endnu ikke er præsenteret, tager FAQ'en udgangspunkt i tilgængelig information om konceptmodellen Q4 e-tron concept. Der er således tale om vejledende svar, da vi endnu ikke har nogen bekræftet information på selve produktionsmodellen.