Audi Q4 e-tron er med en længde på 4,59 m markant mere kompakt end e-tron, men man ser straks familietilhørsforholdet. I konceptmodellen leverer to elmotorer med en samlet ydelse på 306 hk (225 kW) leverer quattro-firehjulstrækket. Takket være et fremragende vejgreb accelererer bilen fra 0-100 km/t på kun 6,3 sek. Tophastigheden er elektronisk begrænset til 180 km/t. Et stort batteri på 82 kWh udfylder stort set al tilgængelig plads mellem akslerne under bilens bund. Rækkevidden på over 500 km (WLTP), afhængig af valgte model, er førende i klassen.
Audi Q4 e-tron & Q4 e-tron Sportback har verdenspremiere d. 14. april kl. 19 og Audi Q4 e-tron kan allerede nu pre-bookes, hvis du vil sikre dig modellen som én af de første i Danmark. Audi Q4 e-tron Sportback vil kunne bestilles på et senere tidspunkt.
Download en kalenderpåmindelse til verdenspremieren, så du er klar til den store begivenhed.
Et kompakt ydre og en rummelig kabine
4,59 m lang, 1,86 m bred og 1,61 m høj: De dimensioner placerer Audi Q4 e-tron i den øverste tredjedel af kompaktklassen. Størrelsen danner grundlag for en adræt allrounder, som også er velegnet til urbane omgivelser. Indvendigt hører bilen med en akselafstand på 2,76 m til i mindst en klasse over. Der er ingen midtertunnel som optager plads, og Q4 e-tron byder derfor på overraskende stor rummelighed og komfort. Det gælder især benpladsen både foran og bagi.
AR-teknologi og rat med touchbetjening
Det virtuelle cockpit viser vigtige informationer, såsom hastighed, opladningsniveau og navigationsanvisninger lige bag rattet. Som ekstraudstyr kan der tilkøbes augmented-reality-head-up-display, hvor informationer fra visse assistentsystemer, retningspile fra navigationssystemet og start- og slutpunkter og placeres dynamisk og optisk på de rigtige steder i den virkelige verden via AR-teknologien.
Audi Q4 e-tron har rat med touchbetjening, hvor de øverste eger har touchflader i Black-Panel-optik, hvor funktionsområderne også har baggrundsbelysning, så føreren kan se de aktive knapper. Som på en smartphone kan føreren foruden touchbetjening også bruge en swipe-funktion – fx når man scroller gennem en liste.
Rummelig kabine
Sæderne er placeret komfortabelt højt, hvilket giver føreren og op til fire passagerer fremragende pladsforhold. Dette skyldes bl.a. at midtertunnelen er erstattet af et næsten plant gulv. Siddepositionen på bagsædet er næsten syv cm højere end foran, og alligevel er der rigelig loftshøjde og masser af plads til knæene.
Bagagerummet i Audi Q4 e-tron rummer op til 520 l bagage. Når bagsæderyglænene klappes ned stiger bagagerumsvolumen til 1.490 l. Modellen overgår sine direkte konkurrenter i premiumsegmentet, når det gælder pladsforholdene.
Centerairbag giver høj sikkerhed
Forsæderne i Audi Q4 e-tron er udstyret med centerairbag. I tilfælde af en sidekollision udløses foruden sideairbaggene også den såkaldte centerairbag fra førersædets højre sidestøtte, så fører og forsædepassager ikke støder sammen.
Rækkevidde
km
Opladning
min.
5-80%
Baggagerumsvolumen
liter
Eksteriør: Helt tydeligt en Audi, helt tydeligt en e-tron
Audi Q4 e-tron kan genkendes ved første blik på grund af singleframe-kølergrillen og de fire ringe, men man ser også hurtigt, at bilen er en eldrevet Audi e-tron. Som det er tilfældet for den første serieproducerede eldrevne model, har den nye konceptbil en strukturdesignet afdækning med en bred, næsten lodret ottekantet ramme i stedet for en traditionel kølergrill.
De brede hjulkasser over alle fire hjul er et klassisk designelement, som er kendetegnende for Audi. De ekstra designmæssige tiltag på Audi Q4 e-tron giver et særdeles organisk og flydende indtryk, som giver bilen et klassisk touch set fra siden.
De iøjnefaldende sideskørter, der dækker området hvor batteriet og dermed SUV'ens elforsyning er placeret, er et kendetegn for e-tron modellerne. Taglinjen falder let med bilens bagende, hvilket gør bilens silhuet endnu mere dynamisk.
Effektive præstationer: Drivlinje og undervogn
For- og bagakslen på Audi Q4 e-tron drives af hver sin elmotor og giver modellen elektronisk quattro-firehjulstræk. Den elektroniske regulering sørger for en optimal fordeling af drejningsmomentet på brøkdele af et sekund. Dermed opnår den eldrevne SUV maksimal fremdrift under alle vejr- og kørselsforhold.
I konceptmodellen har den bageste elmotor en ydelse på 204 hk (150 kW) og leverer et drejningsmoment på 310 Nm. Den forreste motor yder 102 hk (75 kW) og 150 Nm. Dermed har konceptmodellen en systemydelse på 306 hk (225 kW). Batteriet har en kapacitet på 82 kWh strøm, hvilket giver en rækkevidde på over 500 km (WLTP) afhængigt af valgte model. Batteriet kan oplades med en effekt på 125 kW. Det tager derfor kun ca. 30 min. at oplade batteriet fra 5-80 % af kapaciteten.
Men der er mange andre ting end batteriet, der bidrager til den lange rækkevidde. Audi Q4 e-tron concept er en multikunstner, når det gælder effektivitet. Fra den lave luftmodstandskoefficient (cW 0,28) til den avancerede rekuperationsstrategi – den kompakte SUV udnytter enhver lejlighed til at optimere rækkevidden.
Sportslig med præcise køreegenskaber
En af de vigtigste faktorer for den sportslige karakter og den enestående dynamik er den lave placering af drivlinjens komponenter. Højvoltsbatteriet er perfekt afstemt til Audi Q4 e-trons dimensioner og udgør en flad, bred blok under kabinen mellem bilens aksler. I konceptmodellen vejer batteriet 510 kg, men med den lave placering giver det et tyngdepunkt som kan sammenlignes med en sedan med konventionel drivlinje.
Vægten er perfekt afstemt med en fordeling på næsten 50:50 mellem akslerne. Forhjulsophænget på Audi Q4 e-tron concept er af typen McPherson med fjederben og adaptive støddæmpere. Bagest er bilen udstyret med en multilink-aksel med separate fjedre og adaptive støddæmpere.
Mærket med de fire ringe lancerede sin elektriske offensiv med verdenspremieren på den fuldelektriske SUV Audi e-tron i september 2018. Inden 2025 planlægger Audi at tilbyde 30 elektrificerede modeller inden 2025, hvoraf 20 vil være rent elektriske, og andelen af elektrificerede biler vil i 2025 udgøre 40 procent af det samlede enhedssalg.
SUV'erne i porteføljen omfatter e-tron og e-tron Sportback. Dertil kommer en række modeller med klassisk karrosseri – både Avant og Sportback. Modeludvalget vil dække alle relevante markedssegmenter – fra kompakte biler til luksusbiler.
Premiumplatformen til elbiler (PPE) er udviklet i et særligt samarbejde mellem Audi og Porsche. Den vil danne grundlag for flere komplet eldrevne modeller fra Audi i de store B- og D-segmenter.