WLTP & NEDC | Nye standarder for brændstofforbrug

Tættere på det reelle forbrug: WLTP erstatter New European Driving Cycle (NEDC).

Siden 1. september 2017 er værdierne for brændstofforbrug for nye biler på markedet blevet fastlagt ved hjælp af den nye procedure WLTP. WLTP vil herefter være et krav for alle nye indregistrerede biler fra 1. september 2018. WLTP står for Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicles Test Procedure og anvendes til at fastslå brændstofforbrug og emissioner for biler. Her kan du finde ud af, hvad det betyder for dig og din Audi.

Hvad er WLTP?

Kunderne ser i stigende grad på brændstofforbruget og emissionerne, når de køber ny bil. Her kan du læse om, hvordan disse værdier vil blive fastsat i fremtiden med den nye testmetode.

Gode grunde til WLTP.

Fra efteråret 2017 erstattes NEDC's laboratorietests for biler af WLTP. De nye testparametre giver højere og mere realistiske værdier. Læs her mere om de præcise forskelle på procedurerne i praksis.

NEDC og WLTP.

NEDC og WLTP Den nye test giver en ændret kørecyklus og mere krævende testspecifikationer, heriblandt en længere måleperiode og en højere tophastighed. Overblik over ændringerne.

Profilsammenligningen.

 

Den standardiserede NEDC-kørecyklus gælder for alle personbiler og lette varebiler. Den blev indført i EU i 1992 for at måle brændstofforbruget og bilspecifikke emissioner og levere sammenlignelige værdier. Du kan her se et overblik over de bagvedliggende antagelser.

NEDC

• Temperaturen i testkammeret var 20-30°C • Distancen var ca. 11 km. • Cyklussen varede ca. 20 minutter. • Cyklussen bestod af to faser: - ca. 13 minutter simuleret bykørsel - ca. 7 minutter simuleret landevejskørsel • Gennemsnitshastigheden var ca. 33 km/h. • Bilen kørte ikke i 25 % af tiden. • Den højeste testhastighed var 120 km/h. • Gearskiftepunkterne for biler med manuelle gearkasser var specificeret præcist. • Der blev ikke taget højde for ekstraudstyr og klimaanlæg.

WLTP

• Temperaturen i testkammeret er 23°C • Distancen er ca. 23 km. • Cyklussen varer ca. 30 minutter. • Den består af fire faser (lav, medium, høj , ekstrahøj). • Gennemsnitshastigheden er ca. 47 km/h. • Bilen kører ikke i 13 % af tiden. • Den højeste testhastighed er over 130 km/h. • Gearskiftepunkterne beregnes individuelt for hver bil på forhånd. • Bilens vægt og ekstraudstyr regnes med i bedømmelsen.

Formål med den nye procedure.

WLTP-procedurer omdefinerer testparametrene for fastsættelse af brændstofforbrug og emissioner. Overblik over fordelene:
 

Gennemsigtighed.

I fremtiden opnås et bedre estimat af en bils faktiske forbrug i hverdagen. Køreprofilen i WLTP er tættere på den reelle virkelighed end den foregående NEDC-standard, der snarere var en kunstig laboratorietest og primært tjente til sammenligning af forskellige biler. Mens forbrugsniveauerne i NEDC blev målt under abstrakte laboratorieforhold, vil WLTP give en mere præcis prognose for bilens faktiske forbrug. WLTP hævder at simulere en mere realistisk kørestil og dermed at opnå langt mere realistiske resultater.
 

Standarder.

Et af hovedformålene med WLTP er en ensartet procedure til måling af emissioner og energiforbrug for forskellige typer af motorer såsom benzin, diesel, CNG og sågar el. En bil af samme type skal til hver en tid levere det samme testresultat i alle dele af verden, hvis WLTP-cyklussen er blevet fulgt korrekt. Dette krav til sammenlignelighed gør laboratorietests uundgåelige. Brændstofforbrug og emissioner fastsættes pålideligt og repræsentativt på chassisdynamometeret som del af en dynamisk kørselsprofil.