Og væbnet med erfaring. Neuburg har masser af erfaring at dele ud af, hvilket ses tydeligt alene på pokalskabet i foyeren, der går fra gulv til loft. Audi Sport har skrevet motorsportshistorie – i Le Mans-udholdenhedsløbet, på Nürburgring-Nordschleife, i DTM, Formel E og i rallysporten. I begyndelsen af 1980’erne fik en innovativ teknologi sin debut i rallysporten – quattro-firehjulstrækket. Nu vender Audi tilbage til rallysporten og til det, der nok er det hårdeste løb af dem alle, nemlig Dakar Rally, med et banebrydende drivlinjekoncept. Teamet kan også drage nytte af tidligere års udviklinger: Audi RS Q e-tron* bruger hele tre elmotorer fra Formel E samt en TFSI-motor fra DTM, som kombineres til brug i Dakar.
Succesen for den raske udvikling afhænger også af selve Neuburg-lokationen. Den er hjemsted for det førende motorsportscenter, der omfatter fabriks- og kundemotorsportsafdelingen, hvor det tekniske udviklingsteam også tester førerassistent- og sikkerhedssystemer. Der arbejder ca. 400 medarbejdere på lokationen. Den huser også testbaner, der er åbne for kunder, som kan afprøve nye modeller som fx den nye Audi RS e-tron GT* på banerne som en del af Audi driving experience. Det 47 hektar store område udgør den centrale del af Audi Motorsport, hvor erfaringerne flyder fra område til område. Ud over et velsmurt team omfatter infrastrukturen også udstyr lige fra motorprøvestande til simulatorer og testbaner. Ved at samarbejde her har Dakar-teamet opnået vigtige milepæle. ”At se bilen opstå på værkstedet del for del, mens alle arbejder hånd i hånd og kommunikerer uden ord – så ved man, at det alt sammen nok skal falde i hak,” siger Dreyer. På samme måde er starten på testningen også et mindeværdigt øjeblik. Bilen anses for at være ekstremt kompleks. Det øjeblik, hvor det hele passer sammen som et puslespil, og bilen kører de første meter, er noget helt særligt.