Hvad var udfordringen ved Audi A6 Avant e-tron?
Wolf Seebers: Udfordringen lå i højden på batteriet. En bil bliver automatisk højere, end en sammenlignelig model med forbrændingsmotor ville være. Det ændrer proportionerne fundamentalt.
Sascha Heyde: Proportioner er det vigtigste for os. Vi ønskede at transformere klassiske, smukke proportioner til e-segmentet. PPE, den nye Premium Platform Electric, som den er baseret på, åbner op for nye designmuligheder for os – eksempelvis med akselafstanden. Den er ekstra lang på A6 e-tron-modellerne. Det gav os mulighed for at skabe sprøde, korte overhæng for og bag.
Wolf Seebers: For at opnå en dynamisk fremtoning er en lav og markant sidelinje også vigtig for os. I den forbindelse videreudviklede vi blandt andet indsatsen i panelområdet.
Indsatsen er grundlæggende et symbol på de fuldelektriske modeller fra Audi.
Sascha Heyde: Ja, indsatsen er et identitetselement på vores elektriske modeller. Vi ser den på Audi Q6 e-tron, den højere søstermodel til A6 e-tron, samt på den nye Audi e-tron GT. Vi har bevidst fremhævet området, hvor det centrale element i vores e-modeller findes – nemlig batteriet.
Så I fremhæver et element, der giver jer hovedbrud fra et designsynspunkt?
Wolf Seebers: Det er der ikke nogen modsætning i. I forbindelse med Audi A6 e-tron var vi bekymrede for hver eneste millimeter af bilens højde – både den objektivt målbare og den rent optisk opfattede højde. Den nydesignede indsats fremstår nu endnu mere som et horisontalt ”cut” og opdeler sidedesignet. Det giver lethed og reducerer den rent optiske højde.
Sascha Heyde: Den opdeler den synlige størrelse og får kabinen til at være meget lavere ned på batteriet og tilfører en vis mængde spænding og dynamik. Derudover fortsætter indsatsen hen til bagenden. Det strækker bilens design endnu mere og skaber den markante silhuet.