Audi skysphere concept: Roadster med to personligheder i luksusklassen
missing translation: fa.article-intro.reading-time – Tekst: AUDI AG; Billeder: AUDI AG – 05/07/2023
missing translation: fa.article-intro.reading-time – Tekst: AUDI AG; Billeder: AUDI AG – 05/07/2023
Audi skysphere concept – her i 5,19 m “Grand Touring”-indstilling (kun 11 cm kortere end Audi A8 L) – er en eldrevet roadster i luksusklassen, som byder på en progressiv luksusoplevelse.
Audi skysphere concept – her i 5,19 m “Grand Touring”-indstilling (kun 11 cm kortere end Audi A8 L) – er en eldrevet roadster i luksusklassen, som byder på en progressiv luksusoplevelse.
Audi præsenterer Audi skysphere concept, den første af tre konceptbiler, der sætter nye standarder for progressiv luksus. Visionen er at byde personerne i bilen på en fascinerende førsteklasses oplevelse, som rækker langt ud over de praktiske årsager til at befinde sig i en bil. Kabinen bliver til et interaktivt opholdsrum, så bilen bliver til det, som Audi gerne kalder et “experience device”. Alt dette er blevet muligt med autonom kørsel, et revolutionerende nyt kabinedesign og et 360-graders digitalt økosystem. Desuden er designet af den fuldelektriske topløse 2-dørs Audi skysphere ganske enkelt fantastisk.
Audi skysphere concept sætter helt nye standarder for valgfrihed, når det gælder kørsel. Den er udviklet til at kombinere to forskellige køreoplevelser i én bil: en grand touring-oplevelse og en sportslig oplevelse. Det er blevet muligt takket være en spektakulær teknisk feature: den variable akselafstand. Elmotorer og en avanceret mekanisme med låseelement og rammekomponenter gør det muligt at variere både akselafstanden og den udvendige længde med 250 mm. Samtidig kan frihøjden varieres med 10 mm.
”Sports”-konfigurationen med en længde på 4,94 m udgør en adræt fuldelektrisk roadster, som føreren selv kører. Her er der fokus på bilens dynamik. Ligesom rattet og pedalerne er alle betjeningselementerne på instrumentpanelet og instrumentenheden i midterkonsollen ideelt placeret til hver fører i det ergonomisk perfekte cockpit.
Hvis personerne i bilen foretrækker den komfortable selvkørende ”Grand Touring”-indstilling, forlænges Audi skysphere concept til en længde på 5,19 m, og rattet og pedalerne forsvinder ud af syne. Mens Audi skysphere bruger sit sensorsystem til automatisk at overvåge vejen og trafikken, kan personerne i bilen ikke blot nyde de nye pladsmæssige dimensioner, men også de tjenester, der er tilgængelige via et elegant integreret digitalt økosystem.
I ”Sports”-indstillingen, hvor bilens længde er 4,94-meter (kun 16 cm længere end Audi RS 5 Sportback), er Audi skysphere en adræt sportsvogn.
I ”Sports”-indstillingen, hvor bilens længde er 4,94-meter (kun 16 cm længere end Audi RS 5 Sportback), er Audi skysphere en adræt sportsvogn.
Audi skysphere concept er konstrueret på en sådan måde, at passagerkabinen bliver midtpunktet, hvor personerne i bilen ikke længere kommer i anden række i forhold til teknologierne. Interiøret bliver i stedet til et interaktivt rum. Audi skysphere er udviklet til autonom kørsel¹, hvilket betyder, at føreren under visse vej- og trafikforhold kan overlade hele ansvaret til bilen og ikke længere behøver at foretage sig noget.
Med alle betjeningselementer ude af syne i ”Grand Touring”-indstillingen er bilens kabine et luftigt og åbent rum med et design, som sætter nye standarder for moderne luksus. De komfortable sæder har en visuel elegance, som oser af design, men som uden kompromiser opfylder bilsædernes funktion ved kørsel – sidestøtte og sikkerhedsfeatures er en del af pakken. Takket være den variable position i passagerkabinen byder de på stor bevægelsesfrihed og masser af benplads.
I ”Grand Touring”-indstillingen kan personerne i bilen nyde den frihed, som følger med autonom kørsel: De kan slappe af i den friske luft, nyde landskabet og vinden i håret, eller de kan gøre brug af infotainmentsystemernes muligheder. Store touchscreen-monitors på instrumentpanelet og øverst på midterkonsollen bruges til at betjene bilen og infotainmentsystemerne. Det gør det muligt at få vist indhold fra internettet, afholde videokonferencer eller streame film.
Audi skysphere concept er koblet op til et digitalt økosystem, som tilbyder personerne i bilen en lang række tjenester, der ikke er begrænset til en specifik køretur. Med udvalgte tilbud, der er skræddersyet til passagerernes personlige smag – fx galleriåbninger, digitale butiksbesøg eller middagsreservationer – giver de digitale tjenester ekstra oplevelser på farten.
Batterimodulerne i den fuldelektriske Audi skysphere er primært placeret bag kabinen. Det er ideelt til at opnå en sportsvogns adræthed.
Batterimodulerne i den fuldelektriske Audi skysphere er primært placeret bag kabinen. Det er ideelt til at opnå en sportsvogns adræthed.
Selv i ”Grand Touring”-indstillingen, når bilen er 5,19 m lang og 2,0 m bred, klæber Audi skysphere concept¹ sig til vejen med et 1,23 m fladt område samt optimeret tyngdepunkt og aerodynamik. Med de kurvede og brede hjulkasser, der er typisk for de fire ringe, fremhæver designet den store akselafstand. Set fra siden viser bilen sine imponerende proportioner med en lang frontklap og korte overhæng samt brede sidepaneler, der rent visuelt ser ud til at forløbe helt ind i de bageste hjulkasser. Dørene er bagudhængslede og åbner i en stor vinkel.
Fronten karakteriseres af mærkets typiske singleframe og det iøjnefaldende design med det oplyste emblem med de fire ringe. Dagskørelyset på frontens sider giver lygteenhederne et både resolut og fokuseret look. Hele singleframen og siderne på fronten er udstyret med hvide LED-elementer, hvilket giver Audi skysphere concept¹ den karakteristiske lyssignatur. Bagenden, som er optimeret i vindtunnelen, kombinerer med sin klassiske strømlinede form speedster-elementer med store glasflader. Bagendens design byder også på en digitalt styret LED-overflade over hele bilens bredde, som leverer dynamiske lyseffekter, når lyselementerne tændes og slukkes.
Når akselafstanden på Audi skysphere concept ændres, viser LED’erne på bilens front og bagende en særlig sammensat dynamisk lyssekvens. ”Grand Touring”- og ”Sports”-indstillingerne har hver deres dedikerede lyssignatur – særligt i området ved bilens singleframe. På den måde sender Audi skysphere concept et klart budskab til omverdenen: Jeg har to personligheder, der giver to unikke oplevelser – en Gran Turismo og en atlet i topklasse.
Hele singleframen og siderne på fronten er udstyret med hvide LED-elementer, hvilket giver Audi skysphere concept den karakteristiske lyssignatur.
Hele singleframen og siderne på fronten er udstyret med hvide LED-elementer, hvilket giver Audi skysphere concept den karakteristiske lyssignatur.