Skiftet til en elbil kan måske virke som en stor omvæltning for nogen med nye begreber som varmepumpe, AC- og DC-opladning osv. Det er ikke altid nemt at forstå alle de ord og udtryk, der bruges vedrørende elbiler og opladningsteknologi. Derfor har vi på denne side samlet forklaringer på nogle af de mest gængse begreber, der dukker op i forbindelse med opladning af elbiler, og længere nede på siden, har vi lavet en oversigt over ofte stillede spørgsmål.
AC-opladning og vekselstrøm
Vekselstrøm (AC) kommer fra konventionelle husholdningsstikkontakter. De leverer en konstant strøm på 10 ampere og 16 Ampere i korte perioder. Med en spænding på 230 volt er effekten begrænset til henholdsvis 2,3 eller 3,6 kW. Med vekselstrøm ændrer elektroderne konstant retning med en frekvens på 50 Hz, hvilket svarer til 50 gange pr. sekund. Denne bevægelse frem og tilbage kaldes fasen. 230 volt vekselstrøm er enkeltfaset.
Derhjemme er ladeeffekten normalt begrænset til 11 kW ved opladning af en elbil med vekselstrøm med anvendelse af et Type 2-stik, som er det almindelige stik i Europa. I særlige tilfælde er der dog også mulighed for en højere ladeeffekt på enten 22 kW eller 43 kW. Ved en ladestation (f.eks. offentlige ladestationer) er effekten begrænset til 11 kW, 22 kW eller i nogle tilfælde 43 kW ved opladning af en elbil med vekselstrøm. AC-opladeren i bilen er derfor en begrænsende faktor (på elbiler er standarden oftest 11 kW). Vekselretteren, som omdanner trefaset strøm til jævnstrøm til batteriet, kan kun bearbejde en vis effekt målt i kW. Jo højere effekten er, jo mere restvarme producerer den, og det reducerer effektiviteten. For at holde det tab så lavt som muligt, er den trefasede oplader i Audi e-tron blevet integreret i kølekredsløbet.
DC-opladning og jævnstrøm
Med jævnstrøm (DC) strømmer elektriciteten altid fra den positive pol til den negative pol, uden at polariteten ændres. Almindelige og opladelige batterier som fx i en mobiltelefon leverer jævnstrøm. Elektriske enheder som fx fjernsyn, der kan være udstyret med interne omformere til forskellige spændingsniveauer, fungerer med jævnstrøm. Jævnstrøm gør det muligt at overføre en meget høj effekt over lange afstande med et lavt effekttab. Litium-ion-batteriet i Audis e-tron-modeller leverer også jævnstrøm ved drift og skal bruge jævnstrøm til opladning.
AC-opladeren i bilen er ikke relevant ved opladning med jævnstrøm. Elektriciteten strømmer fra DC-opladeren, som er integreret i ladestanderen via CCS (Combined Charging System), og direkte til batteriet. Det giver mulighed for en høj effekt, selvom der også her produceres varme på grund af den interne modstand i batteriet. Audi afkøler højvoltsbatteriet under opladningen med henblik på at opnå bilens maksimale ladeeffekt (f.eks. op til 270 kW på e-tron GT) ved DC-lynopladere som eksempelvis landestationerne i Ionity-netværket. I alle litium-ion-batterier reduceres opladningshastigheden betragteligt, når opladningsniveauet overstiger 80%. Lynopladning kaldes også højeffektsopladning (HPC).
Varmepumpe
En varmepumpe kan opvarme og køle meget effektivt ved at optage varme fra omgivelserne. I Audi e-tron bruger den restvarmen fra de elektriske komponenter til at transportere helt op til 3 kW termisk energi. Varmepumpen er ikke en separat fysisk komponent, men snarere en behovsafhængig forbindelse mellem kølevæskekredsløbet og lavtemperaturkølekredsløbet.