I mytens fodspor > Audi Sport > Audi
Audi Audi Sport
I mytens fodspor

I mytens fodspor

Dakar Rally er for længst blevet en myte. Vejen til løbets start i 2023 fører Audi til ikoniske vigtige steder – både for rallyløbet, men især for teamet. Et kig på 45 år med motorsportshistorie og motorsportsfortællinger.

Tekst: Patricia Jell - Billeder: Julian Rausche, AUDI AG Læsetid: 7 min.

This vehicle shown here is the Rally Dakar vehicle that is not available as a production model.

The Audi RS Q e-tron parkeret på gaden. Eiffeltårnet ses i baggrunden.

De mange historier og legender siger alt om Dakar Rally. Terrænrallyløbet fascinerer mennesker. Selv om du måske ikke er så meget til motorsport, er ”Dakar” kendt i de fleste hjem. Audi har taget aktivt del i eventyret siden 2021. De nyeste kapitel i rallyløbets lange historie kunne have titlen ”Elektrificering af ørkenen”. Men den startede, hvis sandheden skal frem, allerede for over 40 år siden ved en fejltagelse.

I 1977 da den franske kører Thierry Sabine farer vildt på sin motorcykel ved grænsen til Libyen under Abidjan-Nice-rallyet. I 3 dage vandrede han rundt i ørkenen under den brændende sol, før han til sidst blev reddet. Sabine vendte tilbage til Frankrig, men han kommer aldrig til at glemme den voldsomme oplevelse i Afrika. Han drømmer om at organisere et rallyløb gennem det store ocean af sand – en udfordring for dem, der deltager. En drøm for dem, der bliver hjemme.

Den 26. december 1978 – det er blevet tid: 182 køretøjer forlader Paris for at komme ud på et eventyr, som vil bringe dem gennem Algeriet, Niger, Mali, Øvre Volta og Senegal til Dakar – og teste dem til grænsen. Den 14. januar 1979 kommer kun 74 køretøjer frem til målstregen. Og myten om Paris-Dakar er født.

En udfordring for dem, der tager afsted. En drøm for dem, der bliver hjemme – det var mottoet for Dakar Rally

Den dag i dag har rallyløbet, som nu kun hedder ”Dakar”, en særlig status hos alle dem, der har oplevet det. ”Det er ganske enkelt et af de mest krævende racerløb i verden”, fortæller en, som du bør kende: Den franske kører Stéphane Peterhansel har vundet rallyløbet flere gange end nogen anden: 14 sejre – heraf seks på motorcykel og otte i bil. Ruten, terrænet, vejret og varigheden er alle ekstreme udfordringer for både menneske og maskine, fortæller Peterhansel. Over en periode på 14 dage tilbagelægger de deltagende teams ca. 10.000-12.000 km alt efter ruten. ”Det er svært at vinde dette rallyløb. Det er som 14 racerløb samlet i ét – en enkelt fejltagelse så er det slut.”

Stéphane Peterhansel

I januar 2023 er der planlagt en helt ny rute for rallyløbet. Den bliver længere og endnu mere krævende, og deltagerne kommer til at køre fra strandene ved Det Røde Hav til sanddynerne ved Dammam i Den Arabiske Golf. Det, at ruten ændres, er allerede blevet en tradition igennem årtier: Fra debuten i 1979 indtil 2007 gik ruten fra Europa gennem det afrikanske kontinent. Derefter fulgte en pause i 2008, hvor rallyløbet skulle have startet i Lissabon og derefter videre gennem Spanien, Marokko, Vestsahara og Mauretanien til Senegal. Men på grund af terrortrusler blev rallyløbet aflyst for første (og hidtil eneste) gang i historien – blot 1 dag, før løbet skulle starte. På grund af sikkerhedsmæssige bekymringer blev rallyløbet flyttet til Sydamerika, hvor ruten gik gennem Argentina, Bolivia, Chile og Peru fra 2009 til 2019. Derefter blev det i 2020 flyttet til Saudi-Arabien.

 

Audi x Dakar Rally

Ved den første deltagelse i Dakar Rally i januar 2022 kastede Audi sig ud i en af de største udfordringer i motorsporten. Og målsætningen var klar: at fremme elektrificeringen af motorsporten endnu mere. Det alternative drivlinjekoncept¹ i den specialudviklede Audi RS Q e-tron² kombinerer en elmotor med et højvoltsbatteri og en særdeles effektiv energiomformer. Erfaringerne fra den første deltagelse blev taget med i udviklingen af anden generation af Audi RS Q e-tron³-rallybilen, som Audi deltager med i den 45. udgave af Dakar Rally i januar 2023.

 

Carlos Sainz kender alle variationerne: Han deltog før første gang i 2006, hvor starten gik fra Europa, og løbet derefter fortsatte videre til Afrika. Løbet starter i Barcelona, og fra Malaga tager teamet videre til Afrika. Et særligt øjeblik for den spanske kører Sainz. I 2010 vandt han for første gang i Sydamerika, og han gentog succesen i 2018 og igen i 2020, da løbet første gang var i Saudi-Arabien. I 2022 opnår han der endelig den første etapesejr med Audi RS Q e-tron¹: ”Et øjeblik, jeg aldrig vil glemme. Rallyløbet er et eventyr ud i det ukendte. Det er så hårdt, at det er en præstation i sig selv blot at gennemføre løbet.” Man skal udvise respekt for Dakar Rally, siger han. Det presser alle til deres grænse.

Og fordi rallyløbet kan være nådesløst, kan fejltagelser koste mere end bare din sejr. Gennem årene er der sket mange ulykker, og deltagere farer vildt. I 1982 forsvandt fx Mark Thatcher – søn af den daværende britiske premierminister Margaret Thatcher. Han og hans kvindelige co-driver var forsvundet i dagevis. Men det endte godt: Efter 3 dages eftersøgning blev de savnede personer fundet i en landsby i det sydlige Algeriet.

Carlos Sainz

For Carlos Sainz er rallyløbet følelsesmæssigt knyttet til 2006 og turen fra Malaga til Marokko. I 2023 starter han igen for Audi i det, som bliver hans 18. ”Dakar”.

 

Dakar Rally har budt på det hele og har alt at tilbyde: Triumf og tragedie, eventyr, stjerner, der mingler i startområdet, bizarre anekdoter og, igen og igen, udtrætter mennesker og teknologi til grænsen. Der er racerkørerlegender som Jacky Ickx, som vandt rallyet i 1983 med en amatør som co-driver, og skuespilleren Claude Brasseur eller royale deltagere som fx Prins Albert af Monaco. Der er historier som den om Ari Vatanen, som førte an i feltet i 1988, da hans bil blev stjålet om natten og holdt tilbage mod løsepenge. Og verdens største rallyløb har sin store berettigelse som måske det sidste ægte motorsportseventyr: et rallyløb med deltagelse af både amatører og professionelle. De enkelte etaper kan være over 800 km lange. Og det bringer deltagerne ud over deres fysiske og ofte også mentale grænse. Og bilerne udsættes for de mest ekstreme forhold, og raten for defekter er ofte over 50 %. Det gør Audis præstationer med RS Q e-tron¹ og bilens elektriske drivlinje i Dakar Rally 2022 endnu mere bemærkelsesværdig: De tre Audi kørerteams vandt fire etaper og opnåede i alt 14 podiepladser i de daglige klassementer.

Dette rallyløb er et eventyr ud i det ukendte. Det er så hårdt, at det er en præstation i sig selv blot at gennemføre løbet.

Carlos Sainz

Dakar Rally udgør nok verdens mest krævende testfacilitet for et drivlinjekoncept¹ som Audis. ”Dette projekt var nok også den mest udfordrende, men også den mest spændende opgave for mig”, fortæller Mattias Ekström. Svenskeren anses for at være en af de mest alsidige racerkørere nogensinde. Han har vundet to DTM-titler for Audi, og han er blevet verdensmester i rallycross en gang. At køre i ørkenen gennem fantastiske landskaber, lange dage helt alene med ekstrem belastning af bilen – det er imponerende selv for en erfaren professionel. Ekström deltog for første gang i Dakar for Audi i 2021, og igen i 2022 med landsmanden Emil Bergkvist ved sin side i cockpittet: ”Jeg husker mest tydeligt den første dag: Tilsandede veje og hop på over 30-40 m – det er øjeblikke, som jeg aldrig vil glemme.”

Og planen for næste års 45. udgave af det legendariske rallyløb er allerede klar: ”Jeg kan ikke vente med at køre i den nye Audi RS Q e-tron¹ og rykke grænserne i endnu højere grad”, fortæller Ekström. Efter den bemærkelsesværdige debut er målet en plads på podiet i det samlede klassement – og at fortsætte historien om legenden. Legenden om Dakar Rally og legenden om Audi i motorsporten.

Mattias Ekström.

Mattias Ekström blev racerkører på baggrund af sin beundring for landsmanden Stig Blomqvist, som med stor succes kørte rallyløb for Audi i 1980’erne.

 
Audi Sport-fabrikken

Oplev Audi Sports univers

Fascinationen ved motorsporten er hjerteblodet hos Audi Sport. Få mere at vide her.