“Jeg har aldrig før set sådan en bil”
missing translation: fa.article-intro.reading-time – Tekst: AUDI AG - Billeder: Patrick Runte – 05/10/2023
missing translation: fa.article-intro.reading-time – Tekst: AUDI AG - Billeder: Patrick Runte – 05/10/2023
Goodwood Estate i hjertet af West Sussex i England huser den verdensberømte Festival of Speed, Goodwood Revival og Glorious Goodwood. I år kunne de mange besøgende og fans nyde synet af Audi S1 Hoonitron i aktion med Tom Kristensen bag rattet.
Goodwood Estate i hjertet af West Sussex i England huser den verdensberømte Festival of Speed, Goodwood Revival og Glorious Goodwood. I år kunne de mange besøgende og fans nyde synet af Audi S1 Hoonitron i aktion med Tom Kristensen bag rattet.
Tom Kristensen, for det første: hvad er det, der gør Festival of Speed så speciel – så ikonisk?
Goodwood handler ikke kun om biler eller teknologi, den handler om mennesker, der elsker biler. Det er det menneskelige element, som jeg kan mærke i forbindelse i Goodwood. Det sørger Charles naturligvis for.
Du mener Charles Richmond, Hertugen af Richmond, som organiserer festivalen.
Ja. Jeg blev straks fan, da jeg mødte ham første gang, og det har jeg været i mange år nu. Hele eventet er udviklet omkring ham og de mennesker, han har tiltrukket. Det er på en måde et af mine hjem, når jeg er ude omkring.
Så du er ofte på besøg her i den sydlige del af England?
Jeg kommer her flere gange om året i forbindelse med de forskellige motorsportsevents, der finder sted her. Jeg synes, at stedet er unikt. De har deres heste, Revival og endda ”Goodwoof”, som er en hundefestival her. Motorsporten har altid været en del af familiearven her i Goodwood House.
Tom Kristensen kommer til Goodwood flere gange om året i forbindelse med de forskellige motorsportsevents. Han sætter stor pris på den særlige atmosfære og tilgængeligheden for fans og besøgende.
Inskriptionen på døren på Audi S1 Hoonitron er et minde om afdøde Ken Block, som var meget involveret i udviklingen af bilen.
Tom Kristensen kommer til Goodwood flere gange om året i forbindelse med de forskellige motorsportsevents. Han sætter stor pris på den særlige atmosfære og tilgængeligheden for fans og besøgende.
Inskriptionen på døren på Audi S1 Hoonitron er et minde om afdøde Ken Block, som var meget involveret i udviklingen af bilen.
„Det er naturligvis en stor ære, at Audi bad mig om at køre Audi S1 Hoonitron i forbindelse med Goodwood Festival of Speed.
Tom Kristensen
Audi har blandt andre biler taget Audi S1 Hoonitron med til Goodwood. Langt de fleste af de besøgende vil aldrig før have set bilen i aktion. Hvordan ville du beskrive bilen?
Bilen er meget inspireret af drifting-universet – især takket være Ken Blocks input. Jeg tror, at den er verdens mest kraftfulde fuldelektriske drifting-bil. Den er også inspireret af rallybilen Audi Sport quattro S1 – den berømte Pikes Peak-model. For mig er den faktisk en futuristisk elektrificeret udgave af den bil.
Du kørte bilen op ad det legendariske Hillclimb. Hvordan kører den?
Den er naturligvis meget adræt og har et stort drejningsmoment, og så er den utroligt kraftfuld lige fra start. Du har en meget effektiv håndbremse til at dreje bilen og en blød undervogn til at absorbere alle bump og hop. På den måde, er bilen virkelig en ”mean machine” (siger han med et smil), og det er virkelig fedt at opleve. Det skulle være Kens bil, og han var involveret i udviklingen af den. Det er naturligvis en meget stor ære, at Audi bad mig om at køre den i forbindelse med Festival of Speed.
Hvad imponerer dig mest ved bilen?
Med bare et tryk med en finger kan du skifte fra firehjulstræk til baghjulstræk. Og hvis du trykker igen, kan du få masser af elektrisk kraft til meget hurtig kørsel i bakgear. Det var ret ubehageligt at gøre det den første gang. Men det allermest imponerende er den øjeblikkelige acceleration. Det enorme øjeblikkelige drejningsmoment, når du kører med firehjulstræk. Jeg har aldrig før set sådan en bil i min karriere.
Du så den for første gang i Las Vegas, da du havde en cameo i filmen Elektrikhana, hvor Ken Block og Audi S1 Hoonitron spillede hovedrollerne. Hvordan var det?
For det første vidste jeg ikke hvad en cameo var, så jeg var nødt til at spørge min søn om det. Jeg kom til Las Vegas, hvor jeg ankom til filmstudiet kort efter midnat, fordi vi optog filmen om natten. Jeg havde mødt Ken et par gange, også her i Goodwood, så vi kendte hinanden, men jeg havde indtil da kun set billeder og planer for Hoonitron.
Hvordan husker du den aften?
Vi spiste frokost sammen på parkeringspladsen bag the strip. Vi talte om bilen, ja faktisk om alt muligt som fx hans datter, og hvor godt hun klarer sig i rallycross, og vi talte også lidt om Le Mans og de biler, vi kørte i. Han fortalte også, at han havde besøgt Audi Tradition i Ingolstadt, hvor han havde set de gamle racerbiler. Senere, da klokken var ca. 04.30 om natten, lavede vi optagelser i det berømte vejkryds ved Tropicana-Las Vegas Boulevard, som åbenbart er et af de største vejkryds i USA. Men det var kun mig og Ken, der kom kørende fra alle mulige retninger eller vinkler. Det var virkelig sjovt. Vi havde en dejlig nat i Vegas.
Hillclimb er altid midtpunktet for action ved Festival of Speed. I år kørte racerkørerlegenden Tom Kristensen Audi S1 Hoonitron de ca. 2 km op til Goodwood Hill.
Hillclimb er altid midtpunktet for action ved Festival of Speed. I år kørte racerkørerlegenden Tom Kristensen Audi S1 Hoonitron de ca. 2 km op til Goodwood Hill.
Bortset fra at køre S1 Hoonitron var du også i Goodwood for at fejre Audis historie i Le Mans. Hvordan føltes det i en Goodwood-sammenhæng?
Det er fantastisk at være ved Goodwood for at fejre hundredårsjubilæet for Le Mans. Le Mans og Audi har en fantastisk historie. Det, som Audi har opnået med sine biler – fra Audi R8 LMP1 og Audi R10 TDI til Audi R18 e-tron quattro – er bare utroligt. Jeg har kørt alle disse modeller. Det var en stor oplevelse for mig igen at køre den første vinderbil fra Audi i Le Mans fra 2000 op ad Goodwood Hill. Det giver mig altid gåsehud, og jeg nyder bare at sidde i den. Jeg elsker endda ventetiden ved startlinjen. Der er kun nogle få biler, jeg nyder bare at sidde i. Audi R8 LMP1 er en af dem.
Hvad betød Le Mans-motorsportsæraen for dig personligt?
Jeg har været heldig, stolt og glad for at køre på et tidspunkt, hvor jeg elskede hvert minut af det, og jeg levede helt i nuet. Jeg tror, at det er sådan, man har det som racerkører. Man lærer at være vågen. Man lærer at leve fuldt ud i nuet eller i hvert fald indtil det næste bremsepunkt og sving. Det har været noget af et liv. Den meste adrenalin, den største energi og den største passion jeg nogensinde har haft.
I år var der i Goodwood også fokus på hundredårsjubilæet for 24-timers-løbet i Le Mans. Tom Kristensen vandt for første gang Le Mans for Audi i 2000 i Audi R8 LMP1.
Festivalen fejrer fremtiden og fortiden: Foruden S1 Hoonitron præsenterede Audi Le Mans-vindere, historiske rallybiler og Audi RS Q e-tron (i baggrunden), som Audi deltager med i Dakar Rally.
I år var der i Goodwood også fokus på hundredårsjubilæet for 24-timers-løbet i Le Mans. Tom Kristensen vandt for første gang Le Mans for Audi i 2000 i Audi R8 LMP1.
Festivalen fejrer fremtiden og fortiden: Foruden S1 Hoonitron præsenterede Audi Le Mans-vindere, historiske rallybiler og Audi RS Q e-tron (i baggrunden), som Audi deltager med i Dakar Rally.
Fra historien ind i fremtiden: Hvor er motorsporten og mobiliteten på vej hen?
Jeg er altid positiv. Hele bilindustrien og motorsporten ændrer sig og bevæger sig i en ny og mere bæredygtig retning. Og det ligger helt sikkert i Audis DNA at finde nye veje og nye idéer. Samtidig giver motorsporten de bedste rammer for hurtig udvikling og optimering. Som racerkører er jeg åben for anderledes teknologier og tilgange – og lige nu ser jeg nogle spændende udviklinger inden for mobilitet. Og her i Goodwood får du altid mulighed for at opleve nogle af dem helt tæt på.