Førsteklasses sæder > Fremtid > Audi
Audi Fremtid
Førsteklasses sæder

Førsteklasses sæder

I dette interview beskriver designeren Rafael Falkenburger de unikke egenskaber ved sæderne i Audi urbansphere concept¹, der byder på førsteklasses komfort som led i et nyt kabinekoncept.

Interview: Bernd Zerelles – Billeder: AUDI AG Læsetid: 5 min.

Audi urbansphere concept Audi urbansphere concept

Rafael, den nye Audi urbansphere concept¹ er en lounge på hjul. Kan man stadig kalde dit bidrag til bilen for et bilsæde, eller har det udviklet sig til møbeldesign?
Begge dele. Konceptbiler sætter i stigende grad fokus på sæderne. Det skyldes, at den tid, som du tilbringer i en bil nu om dage, ikke kun behøver at handle om at komme fra A til B. Du kan også foretage dig andre ting. Det betyder, at det er vigtigt at skabe en behagelig hjemlig følelse i bilen. Hvis du bruger meget tid på vejene, vil du jo gerne kunne slappe af i støjsvage, private og attraktive omgivelser.

Og i den tid, er du i tættest kontakt med dit sæde. Derfor er sædets design, ergonomi og komfort meget vigtig. Jeg vil gerne bruge et par gode sko som sammenligning: Uanset hvor flotte de er, vil du kun nyde at gå med dem, hvis de også er komfortable. Og det samme gælder for vores sæder. Takket være deres mange funktioner er de ikke blot en del af bilens interiør, men også selvstændige skulpturer. Et sæde som dette ville passe lige så godt ind i en stue.

Rafael FalkenburgerRafael Falkenburger
Skitse af Audi urbansphere conceptSkitse af Audi urbansphere concept

Et sæde som dette ville passe lige så godt ind i en stue.

Rafael Falkenburger

Form følger funktion: Gælder det også for sæder?
Alle aspekter af vores design skal indgå i en symbiose inden for klare æstetiske rammer. Det betyder, at sæderne interagerer med interiøret som helhed og afspejler de rene linjer og dominerende overflader i Audis designstil, der også definerer det udvendige look.

For at beskrive funktionen så enkelt som muligt skal sædet give dig alt, hvad du behøver, så du mere eller mindre slet ikke lægger mærke til det. Det skal fungere som et ekstra lag hud, køle dig ned, når du har det varmt, og varme dig, når du fryser. Kort sagt skal et sæde ikke give dig sensorisk feedback.

Når I designer sæderne til en ny konceptbil som Audi urbansphere concept¹, hvilke krav skal I så opfylde?
Da vi designede Audi urbansphere concept¹, havde vi fokus på det kinesiske marked. I forbindelse med den fælles udviklingsproces med kinesiske kunder, udtrykte de, at de gerne vil have bløde, komfortable sæder. Udfordringen var at skabe et usædvanligt komfortabelt sæde, som også tydeligt er fremstillet af Audi, men som – for at overdrive lidt – ikke ligner en sky. For os betyder blødt ikke et sæde, man synker ned i. I stedet er vores ambition med konstruktionen af et førsteklasses sæde at overraske kunderne behageligt, så de først bliver imponerede over udseendet og derefter over, hvor komfortabelt sædet stadig er otte timer senere.

 

Hvad gør de førsteklasses sæder i Audi urbansphere concept til noget særligt?
Efter min mening gør deres formfuldendte æstetik, skønhed og komfort dem til en uimodståelig invitation i det øjeblik, du åbner døren. Og de lever op til det med deres komfort, som ikke blot skyldes materialedesignet, men frem for alt deres udseende og følelsen af dem. Fra allerførste øjekast fornemmer kunderne, at deres køretur bliver afslappende, og at de kan tage en pause fra deres travle hverdag og bare nyde det.

Da de ikke umiddelbart er synlige, bliver alle de funktioner, der er integreret i de førsteklasses sæder, en behagelig overraskelse. Kinesiske kunder kan godt lide at side på bagsædet, så det har været med i overvejelserne ved konfigurationen af komfort- og underholdningsfeatures. Dette fokus er tydeligt fra det øjeblik, hvor passagererne sætter sig ind i bilen, fordi sæderne på 2. sæderække drejer sig imod dem som for at byde dem velkommen og samtidig for at gøre det nemmere at stige ind (velkomstscenarie), men også at stige ud af den rummelige kabine (farvelscenarie).

Og hvilke sædefunktioner kan man glæde sig til, når først man sidder i Audi urbansphere concept?
Når først de sidder i deres sæder, kan hver enkelt passager styre deres egen separate komfortzone. Det kan de gøre ved hjælp af en personlig digital assistent, som byder dem velkommen og fx scanner passagerens ansigt for at vurdere stressniveauet på baggrund af pupillernes størrelse. Systemet foreslår så forskellige tiltag som fx stemningsbelysning, musik eller meditation i afslapningsindstilling.

I afslapningsindstilling lænes sædet tilbage, og fodhvileren, som før var skjult under sædet, glider ud i position. Og med privatlivskraven kan passagererne nyde komplet alenetid.

Vi skaber en fordybende oplevelse i hele bilens kabine.

Rafael Falkenburger

Audi urbansphere concept’s interiørAudi urbansphere concept’s interiør

Hvad er privatlivskraven?
Det er et justerbart kraveelement på bagsæderne, som passagererne kan aktivere og styre via eye tracking. Denne privatlivskrave skaber en ekstra indhyldende effekt. Hvis du drejer kraven 25 grader indad, kan du uforstyrret foretage telefonopkald, lytte til musik i de integrerede højttalere eller bare slappe af i afskærmede omgivelser.

Når du gerne vil interagere med de andre personer i bilen, kan privatlivskraven drejes udad, mens sædet roterer indad for at skabe et loungeagtigt ambiente. Så kan I have en venskabelig snak ansigt til ansigt og nyde en drink sammen. Takket være de mange muligheder og funktioner skaber vi en fordybende oplevelse i hele kabinen i Audi urbansphere concept¹.

Audi urbansphere concept.

Co-creation

Mærket med de fire ringe udviklede Audi urbansphere-konceptet i en samarbejdsproces med potentielle kunder. Denne tilgang, der er kendt som co-creation, indebærer, at man specifikt reagerer på deres ønsker. Læs videre for at finde ud af, hvordan drivkraften fra samskabelse ledte ind i designprocessen af ​​Audi urbansphere-konceptet.