Hvilke udfordringer oplevede I, da I
skulle designe denne konceptbil virtuelt?
Alt i alt gik det ret fint. Der var kun et par mindre problemer. Eksempelvis
ville vi gerne have en ret synlig kant på den bageste stødfanger på Audi
skysphere¹. Den så fin ud i VR, men da delen var blevet produceret, var den
faktisk ikke så tydelig. Det kan ske, men det er ikke et stort problem. Og så
lærer vi hele tiden fra den slags oplevelser. Hver gang vi skaber et nyt sæt
data, kan vi lære fra den slags små fejl og tilpasse vores proces efter det.
Er komplet digitalt design af en bil
kun brugbart til konceptbiler eller også til produktionsmodeller?
Den digitale proces kan bruges til begge dele. Vi bruger mere tid på ler til
produktionsmodeller, fordi deres udvikling omfatter komplekse gennemførligheds-
og masseproduktionsparametre, som uundgåeligt kommer til at påvirke
designoverfladerne. Det er bedre at evaluere denne del af processen på en
model, da ændringerne er detaljerede og mange. Men den digitale proces er
næsten den samme, og det gælder også fordelene: en besparelse i tid og penge.
Jeg kan huske fra mine første år som designer, at vi brugte måneder på at
lave skitser, før vi fik chancen for at blive udvalgt til at arbejde på en
model i fuld skala. Det er helt anderledes nu. Vi arbejder kun med skitser i et
par uger, før det bliver besluttet, hvilke designemner der skal udvikles via
computerunderstøttet design (Computer Aided Design (CAD)). Den del varer så kun
et par uger, og på det tidspunkt kan man allerede sammenligne de forskellige
designs i VR 3D eller få dem udformet i fuld skala i ler, hvis der er behov for
det. Det er styrken ved den digitale proces.
Er der fordele eller ulemper ved
virtuelt design, når man tænker på design, der sætter mennesket i centrum?
En digital designproces fremmer faktisk design, der sætter mennesket i
centrum, for i en digital verden kan man faktisk se, hvordan oplevelsen kommer
til at være, på et meget tidligt tidspunkt. Man kan eksempelvis placere bilen i
sine naturlige omgivelser, lægge materialer på de udvendige og indvendige
overflader og vise det digitale interface på skærmene. Det er nemt og ret
hurtigt at gøre virtuelt, og når det er klart, kan man opleve det hele præcist
som slutbrugeren – kunden – kommer til.
Da jeg var en ung designer hos Volkswagen, svøbte vi interiørmodeller i fuld
skala med ægte materialer. Selv træet blev malet af en kunstner, som normalt
arbejdede med at restaurere kirker i Italien. Det var et stort arbejde.
Nutildags kan designere præsentere deres design med materialer, detaljer,
omgivelser og lys, som skaber realistiske refleksioner osv. Det er utroligt,
hvad de kan skabe på kort tid. Denne proces var særligt nyttig under
udviklingen af Audi skysphere¹, hvor det hele handler om at differentiere
mellem to markante oplevelser i én bil. I den forbindelse var det en stor hjælp
for os at arbejde digitalt.