Audi quattro | Firehjulstræk med øget vejgreb | Læs mere >
Audi SQ5

quattro

Få mere køreglæde og mere vejgreb med din Audi.

Princippet med de fire trækkende hjul er et af mærkets bærende elementer – og har været det i over 40 år. Siden-Ur-quattroens debut på biludstillingen i Genève i 1980 har Audi produceret næsten 11 millioner biler med quattro-firehjulstræk og samtidig konstant videreudviklet firehjulstræk-teknologien. Fra den legendariske “Ur-quattro” og talrige sejre i motorsporten, og frem til de nyeste generationer som fx quattro med kronhjulsmidterdifferentiale, torque vectoring og med sportsdifferentiale: det permanente firehjulstræk quattro er den fødte vinder – og fortsætter den vedvarende succeshistorie.

Interiør i Audi R8 Coupé V10 performance RWD

Navnet quattro

quattro er et ikon – begrebet står for køresikkerhed og sportslighed, for tekniske kompetencer og for toppræstationer – kort sagt for Vorsprung durch Technik.

Varianterne af det mekaniske quattro-firehjulstræk

quattro-teknologien fra Audi findes i flere varianter og er tilpasset præcist til den pågældende biltype. Et fællestræk i alle modeller er dog samarbejdet med torque vectoring – en funktion i ESC-stabilitetskontrollen, som understøtter køreegenskaberne i det køredynamiske grænseområde via lette bremseindgreb.

quattro med torque vectoring er både effektiv, præcis og kraftfuld.

Princippet bag et firehjulstræk med torque vectoring, sikrer at basisfordelingen af trækkraften er 60 % til bagakslen, 40 % til forakslen - hvilket giver eminent vejgreb og gode køreegenskaber. Hvis den ene aksel mister vejgreb, kan op til 85 % af trækkraften overføres til bagakslen og op til 70 % til forakslen. Torque vectoring gør det muligt at overføre trækkraften til hvert enkelt hjul.

Ny elektrisk quattro æra

Med e-tron og e-tron Sportback trådte Audi i 2019 ind i tidsalderen for bæredygtig elektrisk mobilitet – og ind i æraen for elektrisk firehjulstræk. I begge SUV-modeller drives både for- og bagakslen af elmotorer. Undervogns- og drivlinjestyreenhederne er koblet tæt sammen og regulerer den optimale fordeling af trækkraften mellem sig – permanent, fuldt variabelt og i løbet af nogle få brøkdele af et sekund.

Endnu mere sportslig dynamik til din Audi.

For at opnå endnu mere sportslig dynamik har Audi udviklet quattro med sportsdifferentiale. Sportsdifferentialet er særligt effektivt under kørsel i sving. Det fordeler aktivt trækkraften mellem baghjulene. Det giver markant mere køreglæde.