Sådan bygges den nye Audi Q8 e-tron > Omtanke > Audi
Audi Omtanke
Sådan bygges den nye Audi Q8 e-tron

Sådan bygges den nye Audi Q8 e-tron

Produktionsprocessen for Audi Q8 e-tron, inklusive produktionen af elmotorer og transporten af dem fra Györ til Bruxelles, har opnået et neutralt CO2-aftryk.

Tekst: AUDI AG - Billeder: AUDI AG Læsetid: 7 min.

Only consumption and emission values according to WLTP and not according to NEDC are available for the vehicle.

En Audi Q8 e-tron SUV oplader foran en bygning.

Da Audis første fuldelektriske biler – Audi e-tron og Audi e-tron Sportback – blev sat i serieproduktion i 2018, var det starten på en ny æra på Audis fabrik i ungarske Györ. Det er her de elektriske drivlinjer blev fremstillet og efterfølgende leveret videre til Bruxelles i Belgien til produktionen af Audi e-tron. Og det samme gælder for efterfølgeren til Audi e-tron – den nye Audi Q8 e-tron.

Siden 2018 er Audi Hugary blevet centret for produktion af elmotorer i Audi koncernen, og i forbindelse med den proces har fabrikken ikke bare bragt sig op på højeste niveau, hvad angår teknologi – den sætter også standarden, når det gælder bæredygtighed. Takket være en geotermisk fabrik har Europas største tagmonterede solcelleanlæg og andre tiltag som fx købet af biogascertifikater bidraget til, at Audi Hungary har opnået et neutralt CO2-miljøregnskab. En grøn produktion af elmotorerne til de nye Audi Q8 e-tron-modeller udgør et stort bidrag til at kunne garantere kunderne, at de færdige biler også har et CO2-neutralt miljøregnskab. Men det er ikke kun produktionen af elmotorer, der skal tages i betragtning. Transporten til Bruxelles spiller også en rolle for et CO2-neutralt miljøregnskab.

Vejen til en CO2-neutral produktion starter, før lasten forlader fabrikken i Györ med kurs mod fabrikken i Bruxelles. På verdens største motorfabrik leveres og opbevares 97 % af i alt ca. 5.000 komponenter i genanvendelig emballage og særlige emballeringsmaterialer med henblik på at spare ressourcer under transporten. Desuden genbruges over 99 % af det producerede affald på Audi Hungarys fabrik. Når det gælder transporten til Belgien, bruger Audi miljøvenlig togtransport med de såkaldte ”grønne tog”, der drives af DB Cargo, og som enten er CO2-neutrale eller har et CO2-neutralt miljøregnskab¹. På turen gennem Østrig forsynes togene med 100 % grøn strøm fra vedvarende energikilder takket være ”DBeco plus”. Da dette produkt ikke er tilgængeligt i Ungarn og Belgien, bruger Audi i stedet ”DBeco neutral” i de lande. Med dette produkt udlignes den nødvendige energi til transporten ved hjælp af klimacertifikater, så CO2-emissionerne reduceres andre steder, hvorved der opnås et CO2-neutralt miljøregnskab for både produktionen og transporten af elmotorerne fra Györ til Bruxelles.

Produktion af Q8 e-tron.

Fabrikken i Belgien er en central fabrik inden for elektrisk mobilitet i Audi koncernen. I 2021 producerede Audi Bruxelles 43.866 fuldelektriske biler.

Solcelleanlægget i Györ dækker

160.000

af tagene på Audi Hungarys to logistikcentre.

Den geotermiske fabrik forhindrer ca.

18.000

t

CO2 pr. år, der ellers ville blive udledt, hvis fabrikkerne brugte fossile brændstoffer.

På fabrikken i Bruxelles kommer

100

%

af strømmen fra vedvarende energikilder.

Fabrikken i Bruxelles arbejder på forskellige tiltag til fjernelse af CO2-udledninger, og fabrikken er blevet certificeret som verdens første CO2-neutrale produktionsfabrik i stor skala i premiumsegmentet. Audi Bruxelles har prioriteret og opnået dette mål ved at bruge bæredygtig energi baseret på tre primære søjler: Som det første omstillede Audi til grøn strøm i 2012. I den forbindelse med et af de største solcelleanlæg i regionen installeret på fabrikkens område. Det dækker nu 107.000 m2 og genererer ca. 9.000 megawatt-timer strøm om året. For det andet forsynes fabrikken med varme (til fx haller, kontorer osv.) ved hjælp af bæredygtig energi takket være dækning med biogascertifikater.  Vandet til varmeforsyningen opvarmes med gas, der kompenseres med biogascertifikater. Hvor hver megawatt-time gas, der bruges, købes der et certifikat med oprindelse for en megawatt-time biogas. På nuværende tidspunkt kommer biogassen fra Frankrig.

Dermed dækkes 100 % af energiforbruget på fabrikken i Bruxelles af bæredygtig energi. Som et tredje tiltag kompenserer fabrikken i Bruxelles ca. 5 % teknisk uundgåelige CO2-emissioner med såkaldte carbon credit-projekter.

Da fabrikken i Bruxelles hver eneste dag forsynes med over 4.000 forskellige dele og komponenter fra mere end 500 leverandører via tog og lastbiler, har Audi Bruxelles en målsætning om at gøre infrastrukturprocesserne særdeles effektive og dermed reducere behovet for energi fra start. I den forbindelse leverer det moderne ”Automotive Park”-logistik- og leverandørcenter infrastrukturen til effektiv materialeforsyning til fabrikken. Det er forbundet med produktionshallerne via en bro. Denne tætte integrering med bæredygtig intelligent logistik på fabrikken øger produktionseffektiviteten takket være automatisk materialetransport med AGV’er og digitaliserede processer.

Når produktionsprocessen er afsluttet, har to fabrikker og mange forskellige afdelinger (fx produktion, logistik, bæredygtighed og salg) sikret, at produktionen af Audi Q8 e-tron kan have et CO2-neutralt miljøregnskab, så kunderne kan være sikre på at modtage en helt grøn bil.

 
Audi Q8 e-tron interiør.

Den specifikke grafik i Audi virtual cockpit viser alle vigtige informationer vedrørende den elektriske kørsel – fra opladning til rækkevidde.

En Audi Q8 e-tron SUV foran en bygning.

Et vedvarende indtryk

Hvad enten du vælger en klassisk SUV eller en coupéagtig Sportback, imponerer den nye fuldelektriske Audi Q8 e-tron med et progressivt design, lang rækkevidde, højere opladningskapacitet og spændende teknologiske højdepunkter.