For Stephan Berlitz, som er chef for lysinnovationer/-funktioner i Audis
tekniske udviklingsdivision, er det præcis disse baglygteoverflader, der har
størst potentiale i fremtiden. ”Fx er OLED-teknologien, som vi allerede bruger
i andre produktionsmodeller, dejligt homogen. Men vi tænker fremad. Bilens lys
kan fungere som et display med fokus på kommunikation – kommunikation, som
opfattes hurtigt.”
Berlitz bevæger hænderne over Light Urban Experience-modellen – en abstrakt
bil med et tag, der fungerer som en 3D-skærm til projiceringer indefra. De
kloge hoveder hos Audi bruger dette lys til at afprøve nye idéer. Hvordan kan
lys, der fungerer som et display, kommunikere som et human-machine-interface –
ikke kun med føreren, men frem for alt med omverdenen? Hvis Berlitz holder
hænderne for tæt på bilens overflade, ændres farven fra grøn til rød. Hvis han
bevæger hænderne omkring formen, følger lyseffekterne hans bevægelser.
Berlitz ser store muligheder i at kommunikere med lys: ”I dag har vores
biler allerede højtydende computere, der er forbundet med omverdenen. Hvordan
kan vi i fremtiden bruge denne opkobling til at tilbyde innovative lysfeatures?
Man kan forestille sig mange muligheder i fremtiden: fx signaler til andre
køretøjer via displays bagpå, hvis der er fare forude. Projicering af den
blinde vinkel på asfalten, så cyklister kan set det. Signaler med advarsler til
fodgængere, der går rundt og kigger på deres smartphones, ved at projicere
bilens form på vejen.”