Audi R8 Spyder V10 quattro > R8 > Audi
The new Audi R8 Spyder V10 quattro

Kør fra det hele.
Audi R8 Spyder V10 quattro.

Bag dig: de kraftfulde afgangsrør fra V10-sugemotoren. Og over dig: den åbne sommerhimmel. Audi R8 Spyder V10 quattro kombinerer racersportsgener med en eksklusiv livsstil. Et dobbelt løfte fra denne high performance-sportsvogn – og begge løfter holdes.

Præstationer

Ydelse

570

hk

Tophastighed

322

km/h

Acceleration

3,5

sek.

fra 0-100 km/h

Brændstofforbrug ved blandet kørsel*: 7,6-7,7 km/l/CO₂-emissioner ved blandet kørsel*: 297 g/km

Alle ønsker opfyldes: kalechen

Som high performance-sportsvogn er Audi R8 underlagt princippet om letvægtskonstruktion. Kalechen på Audi R8 Spyder V10 quattro vejer kun 44 kg. Den bidrager ikke kun til det fremragende forhold mellem vægt og ydelse, men også til bilens lave tyngdepunkt, som er ensbetydende med større stabilitet i sving. Ved hastigheder på op til 50 km/h åbner et elektrohydraulisk system kalechen, som foldes sammen under en kulfiberforstærket plastikafdækning (CFRP), på kun 20 sek. Bagruden i bagpladen kan også køres op og ned med et tryk på en knap.

Rearview Audi R8 Spyder V10 quattro

V10-sugemotor: Kraften kommer lige fra hjertet

V10-sugemotoren, som er placeret mellem akslerne, udgør hjertet i Audi R8. 5.2 FSI-motoren booster bilens karakter med utæmmelig kraft – det maksimale drejningsmoment på 560 Nm er til rådighed ved 6.200 omdr./min. Det nære slægtskab med high tech-racerbiler fremgår tydeligt på flere områder. Takket være tørsumpsmøringen har centermotoren fx en særligt lav monteringsposition. Det har stor effekt på, hvor præcist du kan styre R8 i alle situationer. Den særlige tændingssekvens for de 10 cylindre resulterer i en helt unik lyd: en dyb hvæsende og snerrende lyd. Det er soundtracket på dine køreture – især hvis du kører med åben kaleche.



De 570 hk leveres af centermotoren, som gør det muligt for bilen at sprinte fra 0-100 km/h på kun 3,5 sek. Derfra har du yderligere 222 km/h at gøre godt med, før du når bilens tophastighed. En nyudviklet 7-trins S tronic-gearkasse følger dig hele vejen med sine tætliggende sportslige gear sammen med et optimeret quattro-firehjulstræk. Det er ensbetydende med optimal momentfordeling til enhver tid, så du får en vigtig fordel, når det gælder vejgreb, dynamik og kørselssikkerhed.

Audi R8 Spyder V10 quattro

Undervognen: præcision fra alle vinkler

Foruden præstationerne handler racerkørsel altid om, hvor præcist og direkte du kan overføre kraften til vejen. En vigtig del af svaret ligger i undervognen: Dobbelte wishbone-aksler guider alle fire hjul på Audi R8. Audi R8 er udstyret med køredynamiksystemet Audi drive select med fire køreprogrammer som standardudstyr. Med Audi magnetic ride kan et støddæmpersystem tilpasse den måde, hvorpå støddæmperne fungerer i forhold til din kørestil og vejens profil – i den forbindelse ændres karakteristikken for hvert individuelt hjul hvert millisekund.

Det nykonstruerede servosystem overfører dine styrebevægelser endnu mere direkte og sikrer usædvanligt præcis feedback fra vejen. Den dynamiske styring (ekstraudstyr) tilpasser styrevinklen i forhold til bilens hastighed, så køreegenskaberne bliver særdeles adrætte. Standardmonterede stålskrivebremser, der er perforerede og ventilerede, øger bremseeffekten. Deres iøjnefaldende bølgedesign viser tydeligt, hvor meget Audi har fokuseret på at sikre, at letvægtsprincippet afspejles i alle detaljer af R8-modellens konstruktion. Bremsekalibrene fås i sort og i rød (ekstraudstyr).

The Audi R8 Spyder

Form følger fascination – designet

Når kalechen er lukket, fremhæves den atletiske linje på Audi R8 Spyder V10 quattro, og når kalechen er åben, tiltrækker de kraftfulde store hjulkasser sig opmærksomheden. De stammer fra Audis historik i motorsporten, og det samme gør de flade slidser over singleframe-kølergrillen.

Dybe horisontale linjer tilfører fronten bredde og får Audi R8 til at se endnu lavere og endnu mere sportslig ud. Bagenden udgør et afsluttende statement, hvad angår sportslighed – med hævet diffusor, luftudtagsgrill i hele bilens bredde og de nye ovale afgangsrør. Som ekstraudstyr kan de standardmonterede 19”-fælge erstattes af nydesignede kompletfræsede 20" fælge, der er tilgængelige i et dynamisk 5-eget V-design og med tre forskellige belægninger.

Audi R8 Spyder V10 quattro topview
Mere om designet

Interiøret: fokus og elegance

Racerløbsgenerne er også synlige i Audi R8-interiøret: Lige foran dig omslutter en stor, smukt udformet bue visuelt betjeningselementerne og afspejler dermed det førerfokuserede design i en monoposto. Desuden er de opvarmede sportssæder elektrisk og pneumatisk indstillelige og beklædt med indtræk i Nappalæder af høj kvalitet. Der er nye farvekombinationer til Audi R8 Spyder V10 quattro: pastelsølv med stengrå kontrastsyninger, palominobrun med stålgrå syninger og sort med utopiablå syninger. Og der er naturligvis ingen begrænsninger for dine individuelle ønsker. Audi exclusive tilbyder et stort udvalg af farve- og materialekombinationer.

Interior Audi R8 Spyder V10 quattro

Audi virtual cockpit: overblik over det hele

Konceptet med at bruge interiøret til at give føreren mulighed for at fokusere så meget som muligt på banen er videreført i det digitale univers med kombinationen af MMI Navigation plus og Audi virtual cockpit som standardudstyr. Hele betjeningskonceptet er konstrueret, så du kan betjene alle de vigtige funktioner uden at fjerne hænderne fra rattet og uden at fjerne blikket fra vejen. I det 12,3” display til Audi virtual cockpit er der fokus på en omdrejningstæller. Omkring omdrejningstælleren er andre instrumenter placeret, hvor du fx kan se drejningsmoment, G-kraft, omgangstider, motor- og gearolietemperatur, dæktryk og -temperatur. MMI-betjeningssystemet omfatter intelligent stemmegenkendelse, og det kan i princippet betjenes, uden at du behøver at fjerne hænderne fra rattet.

Audi virtual cockpit