Sådan giver IONITY mulighed for elektrisk mobilitet til lange strækninger

Farvel til bekymringerne omkring opladning! I 2020 vil IONITY oprette et high-power opladningsnetværk med ca. 400 high-performance lynopladningsstationer langs de primære færdselsårer i Europa. Men hvor skal ladestanderne stå, og hvor får de strømmen fra? Audis blogskribent Stefanie Lackner fik flere informationer og fik ladet sin viden op – sammen med Anno Mertens, som er Audis projektleder for lynopladning.

Anno Mertens, har du allerede ladet op i dag?

Anno Mertens: Ja, det har jeg faktisk. Jeg kører i en Audi e-tron, og jeg lader den jævnligt op både derhjemme og hos Audi.

“Investors first” hedder nu “purpose driven” Så det betyder, at du sammenlignet med mange kunder ikke har nogen ”rækkeviddeangst” – altså bekymring om rækkevidden for din elbil?

Nej, efter min mening er disse bekymringer ubegrundede. Sideløbende med vores første rent eldrevne model, Audi e-tron, udvikler vi opladningsløsninger ikke kun til kundernes hjem, men også til undervejs. Vi var klar over, at der ville være brug for et pålideligt opladningsnetværk til vores vores langdistance-elbil, så vores kunder kan anvende bilen som deres primære bil. IONITY er et vigtigt skridt for kunder og producenter.

Hvad er det, der er så specielt ved IONITY?

IONITY er mere end blot en producent af lynopladningsstationer – en række konkurrenter samarbejder for at gøre elektrisk mobilitet til en succes. Hidtil har et kort stop ved motorvejen ikke være nok til at lade batteriet fuldt op, fordi der ikke har været et eksisterende high-power opladningsnetværk. Så vi var nødt til at gøre noget. Sammen med BMW, Daimler og Ford grundlagde Volkswagen koncernen joint venture-samarbejdet IONITY med Audi og Porsche i november 2017. Det er det første paneuropæiske high-power opladningsnetværk.

Hvilke planer har IONITY om at installere flere ladestationer til elbiler?

IONITY er på udkig efter partnere i europæiske lande med attraktive lokationer langs de primære færdselsårer og motorveje – steder, hvor førerne typisk ville stoppe på lange køreture. De arbejder med samarbejdspartnere som fx “Tank & Rast”, “SHELL”, “OMV”, “MRH” og “Circle K.” De har en klar målsætning: at etablere og drive 400 lynopladningsstationer på optimale steder i 2020. Ca. 130 stationer er allerede i drift, og kontrakterne til de fleste af de resterende lokationer er blevet underskrevet.

Designet af ladestationerne udstråler innovation og performance. Vil teknologien også overbevise folk?

Det er der ingen tvivl om. High-power opladningsnetværket er bygget, så det er fremtidssikret rent teknologisk. Hver lynopladningsstation har i gennemsnit seks opladere. IONITY anvender den europæiske opladningsstandard “Combined Charging System” (CCS). Den første rent eldrevne Audi kan oplades ved 150 kW. Vi er den første producent til at sætte denne opladningskapacitet i masseproduktion. Ved hjælp af IONITY er bilen klar til næste lange strækning efter kun 30 min. Og der er mere endnu: Ladestationerne er bygget, så de er fremtidssikrede, hvilket betyder, at det i fremtiden vil være teknisk muligt at lade med op til 350 kW.

Et tankeeksperiment: Hvis jeg har brug for at oplade batteriet i min elbil ved en IONITY-station på vej fra Berlin til Wien. Hvordan gør jeg det?

Det er meget nemt. Ved købet af bilen modtager Audi kunden et kort til e-tron Charging Service. Kunden skal blot holde kortet hen til ladestanderen for at starte opladningsprocessen. Betalingen sker digitalt via den bankkonto, som er gemt i kundens myAudi-portal. I fremtiden vil Plug & Charge betyde, at kunden blot skal tilslutte ladekablet til bilen. Bilen vil automatisk koble op til ladestationen – ekstremt komfortabelt og nemt.

Og hvor får IONITY strømmen fra?

Joint venture-virksomheden har sat en målsætning om at bruge så meget vedvarende energi som muligt. For at kunne forsyne de fleste lynopladningsstationer i Europa med grøn strøm samarbejder IONITY målrettet med lokale energiforsyningsvirksomheder og udformer kontrakterne i henhold hertil. For elektrisk mobilitet er kun konsekvent bæredygtig, hvis strømmen kommer fra vedvarende energikilder.

IONITY forsyner elbiler i Europa med strøm og rækkevidde. Hvordan understøtter Audi elbilsførere uden for Europa?

Kundernes opladningskrav varierer fra land til land. Kravene i USA og Canada adskiller sig næsten ikke fra dem i Europa. Der vil kunderne også gerne køre lange distancer i deres BEV (”battery electric vehicle”). “Electrify America” og “Electrify Canada” er i gang med at opbygge en high-performance lynopladningsinfrastruktur med opladningskapacitet på niveau med IONITY-stationerne. Over 300 ladestationer er allerede i drift. Men i Kina er situationen anderledes. Der er nærmest ingen kunder, som ønsker at køre i bil fra Beijing til Shanghai. Selv om der er lange afstande mellem de kinesiske storbyer, så er kravene til opladningsinfrastrukturen anderledes.

Opladning med IONITY i Europa i 2020

Ladestationer

400

Ladestationer i

25

lande

En ladestation for hver

120

km

Ud over IONITY hvad er så de næste målsætninger, som Audi ønsker at opnå, når det gælder elektrisk mobilitet, rækkevidde og infrastruktur?

Audi e-tron indledte vores elektriske offensiv i 2018. Den er vi nu i gang med at implementere systematisk og omfattende. I år lancerer vi Audi e-tron Sportback, som er vores anden elbil. Begge disse elbiler kan køre lange distancer – Audi e-tron har en rækkevidde på over 500 km og mere end 400 km baseret på WLTP-cyklussen.

Kunder, som har behov for at oplade deres biler, kan anvende e-tron Charging Service og dermed få komfortabel adgang til ca. 80 % af alle offentlige ladestationer i Europa. Uanset om de har brug for AC- eller DC-opladning, 11 eller 150 kW, så fungerer det med ét enkelt kort. 17 EU-lande er p.t. oppe at køre, og i løbet af året vil der blive udvidet til Østeuropa. Kunderne kan lade op ved over 100.000 ladestationer over hele Europa – og netværket udvides hele tiden. Så vi har allerede opnået ret meget, og vi fortsætter hele tiden fremad i samme retning.

Hvad er dit personlige syn på fremtiden for bilindustrien?

Vi står midt i en omstillingsproces. Det er tid til at tænke ud over selve bilen. Det er man simpelthen nødt til i tidsalderen for elektrisk mobilitet. Bilen vil fortsat være et grundlæggende element i systemet, men der vil blive tilføjet flere elementer. Et eksempel er opkoblingen af bilen med sit hjem og med elnettet – her er vi også nødt til at tænke ud over selve bilen og skabe værdi for vores kunder.

Anno Mertens, vi siger mange tak for denne elektrificerende samtale.