Audi Q4 e-tron concept

Audi Q4 e-tron concept

  • A192564_large_crop.jpg
A192564_large_crop.jpg

Audi Q4 e-tron concept

  • Kompakt eldrevet SUV med firehjulstræk
  • En rækkevidde på over 450 km
  • Audi Q4 e-tron kommer forventeligt på gaden i 2. kvartal 2021

Med en længde på 4,59 m er den markant mere kompakt end e-tron, men man ser straks familietilhørsforholdet. To elmotorer med en samlet ydelse på 306 hk (225 kW) leverer quattro-firehjulstrækket. Takket være et fremragende vejgreb accelererer bilen fra 0-100 km/h på kun 6,3 sek. Tophastigheden er elektronisk begrænset til 180 km/h.

A192560_large.jpg
Et stort batteri på 82 kWh udfylder stort set al tilgængelig plads mellem akslerne under bilens bund. Rækkevidden på 450 km i henhold til WLTP er førende i klassen. Teknologien i Q4 e-tron concept er udviklet med udgangspunkt i den modulopbyggede elektriske platform (MEB), som vil danne grundlag for mange elbiler fra Volkswagen Group i fremtiden – fra den kompakte klasse til den øvre mellemklasse.

Audi Q4 e-tron concept giver et indblik i den bil, som bliver den femte serieproducerede elbil fra Audi, når den lanceres på markedet i slutningen af 2020. Præsentationen af produktionsmodellen af den 4-personers sportscoupé Audi e-tron GT, som udvikles af Audi Sport GmbH, er planlagt til anden halvdel af 2020. Produktionen af den kompakte Audi Q4 e-tron vil starte på samme tid.

Med det modeludvalg vil Audi dække alle vigtige markedssegmenter med komplet eldrevne modeller fra A-segmentet til store biler kun 2 år efter lanceringen af mærkets første eldrevne bil.
A192569_large.jpg

Et kompakt ydre og en rummelig kabine

4,59 m lang, 1,90 m bred og 1,61 m høj: De dimensioner placerer Audi Q4 e-tron concept i den øverste tredjedel af kompaktklassen. Størrelsen danner grundlag for en adræt allrounder, som også er velegnet til urbane omgivelser. Men indvendigt hører bilen med en akselafstand på 2,77 m til i mindst en klasse over. Der er ingen midtertunnel, som optager plads, og Q4 e-tron concept byder på overraskende stor rummelighed og komfort. Det gælder især benpladsen både foran og bagi.

Audi Q4 e-tron concept er baseret på genanvendelige materialer. Fx er tæpperne i bilen fremstillet af genbrugsmateriale, og kromdekor er skiftet ud med kvalitetslak i flere lag.

Det virtuelle cockpit viser vigtige informationer som hastighed, opladningsniveau og navigationsanvisninger lige bag rattet. Det store head-up-display har en ny funktion: Augmented reality (AR). Det kan vise vigtige grafiske informationer – fx retningspile til navigation, som vises direkte på kørebanen foran bilen.

Kontrolpaneler med touchfunktion på rattet kan bruges til at styre de meste anvendte funktioner. I midten – over midterkonsollen – er der en 12,3" touchscreen, som viser infotainment- og bilfunktioner. Skærmen er vinklet mod føreren, så betjeningen bliver nemmere. Et knappanel til regulering af klimafunktionerne er placeret under bilens touchscreen.

Da midterkonsollen ikke skal bruges til de traditionelle funktioner som gearvælger og håndbremse, er den designet som et stort opbevaringsrum med blandt andet opladningsplads til smartphones. Der er et horisontalt område i kvalitetsdesign, hvor kontakten til valg af køreindstillinger er integreret, og som funger som afdækning til den forreste del af konsollen. Foruden de konventionelle dørlommer nederst er der en specielt udformet opbevaringsplads til drikkevarebeholdere øverst, hvor de er nemmest at nå.
edit content paragraph here
A192575_large.jpg


Eksteriør: Helt tydeligt en Audi, helt tydeligt en e-tron

Q4 e-tron concept kan genkendes ved første blik på grund af singleframe-kølergrillen og de fire ringe, men man ser også hurtigt, at bilen er en eldrevet Audi e-tron. Som det er tilfældet for den første serieproducerede eldrevne model, har den nye konceptbil en strukturdesignet afdækning med en bred, næsten lodret ottekantet ramme i stedet for en traditionel kølergrill.

De brede hjulkasser over alle fire hjul er et klassisk designelement, som er kendetegnende for Audi. De ekstra designmæssige tiltag på Q4 e-tron concept giver et særdeles organisk og flydende indtryk, som giver bilen et klassisk touch set fra siden.

De iøjnefaldende sideskørter, der dækker området hvor batteriet og dermed SUV'ens elforsyning er placeret, er et kendetegn for e-tron. 22" fælge levner ingen tvivl om potentialet i Q4 e-tron concept. Taglinjen falder let med bilens bagende, hvilket gør bilens silhuet endnu mere dynamisk.

Det markante lysbånd, som forbinder baglygterne på Q4 e-tron concept, er et etableret e-tron-element, som viser familieskabet. De fejende LED-dioder mellem indersiden af baglygterne er en påmindelse om slægtskabet med storebroren.

Farven "Solar Sky" er udviklet specielt til Q4 e-tron concept. Farven er en blå nuance, som ændrer sig alt efter lysets vinkel, og den er på to måder en innovation: Farven reflekterer effektivt den kortbølgede del af sollyset nær det infrarøde spektrum. Det reducerer opvarmningen af karrosseripanelerne betydeligt, hvilket øger komforten for brugeren og reducerer brugen af klimaanlægget på de varme dage. Dermed øges rækkevidden, og CO2-aftrykket reduceres.

Effektive præstationer: Drivlinje og undervogn
Den modulopbyggede elbilsplatform (MEB) kan anvendes til en lang række drivlinjetyper og ydelsesniveauer. Audi Q4 e-tron concept har versionen til høj ydelse. For- og bagakslen drives af hver sin elmotor – Q4 er en quattro-model, men der er ingen mekanisk forbindelse mellem akslerne.


Effektive præstationer: Drivlinje og undervogn

Den modulopbyggede elbilsplatform (MEB) kan anvendes til en lang række drivlinjetyper og ydelsesniveauer. Audi Q4 e-tron concept har versionen til høj ydelse. For- og bagakslen drives af hver sin elmotor – Q4 er en quattro-model, men der er ingen mekanisk forbindelse mellem akslerne.

Den elektroniske regulering sørger for en optimal fordeling af drejningsmomentet på brøkdele af et sekund. Dermed opnår den eldrevne SUV maksimal fremdrift under alle vejr- og kørselsforhold.

I det fleste situationer vil Audi Q4 e-tron concept bruge den bageste elmotor, som er en AC-synkronmotor med permanent magnetisering, hvilket giver den bedst mulige virkningsgrad. Prioriteringen af den bageste motor ved normal kørsel er altså en af de ting, der giver længere rækkevidde.

Hvis føreren vil have større effekt, end den bageste motor kan levere, bruger det elektriske firehjulstræk den asynkrone motor foran, så drejningsmomentet også fordeles til forakslen. Det sker umærkeligt fx før hjulene begynder at spinde på glat vejbelægning eller ved hurtig kørsel gennem sving, før bilen over- eller understyrer.

Den bageste elmotor har en ydelse på 204 hk (150 kW) og leverer et drejningsmoment på 310 Nm. Den forreste motor yder 102 hk (75 kW) og 150 Nm. Dermed har bilen en systemydelse på 306 hk (225 kW). Batteriet har en kapacitet på 82 kWh strøm, hvilket giver en rækkevidde på over 450 km i henhold til WLTP-standarden. Batteriet kan oplades med en effekt på 125 kW. Så tager det kun ca. 30 min. at oplade batteriet fra 0-80 % af kapaciteten.

Men der er mange andre ting end batteriet, der bidrager til den lange rækkevidde. Audi Q4 e-tron concept er en multikunstner, når det gælder effektivitet. Fra den lave luftmodstandskoefficient (cW 0,28) til den avancerede rekuperationsstrategi – den kompakte SUV udnytter enhver lejlighed til at optimere rækkevidden. Den avancerede termiske styring af drivlinje og batteri, som omfatter en CO2-baseret varmepumpe, bidrager også til det.
  • A192526_large.jpg

Sportslig med præcise køreegenskaber

En af de vigtigste faktorer for den sportslige karakter og den enestående dynamik er den lave placering af drivlinjens komponenter. Højvoltsbatteriet er perfekt afstemt til Q4 e-trons dimensioner og udgør en flad, bred blok under kabinen mellem bilens aksler. Batteriet vejer 510 kg, men med den lave placering giver det et tyngdepunkt som kan sammenlignes med en sedan med konventionel drivlinje.

Vægten er perfekt afstemt med en fordeling på næsten 50:50 mellem akslerne. Forhjulsophænget på Q4 e-tron concept er af typen McPherson med fjederben og adaptive støddæmpere. Bagest er bilen udstyret med en multilink-aksel med separate fjedre og adaptive støddæmpere.

Den modulopbyggede elbilsplatform MEB: basis for bilen


MLB, MQB – modulopbygget platform med langsliggende motor og modulopbygget platform med tværliggende motor: Disse komponentsystemer til udvikling af biler har været en stor succes i alle segmenter for Audi og Volkswagen Group, men platformene er primært udviklet til forbrændingsmotorer.

Nyt og anderledes med den modulopbyggede elbilsplatform: Den er udviklet specielt og eksklusivt til biler med elektrisk drivlinje. Aksler, drivlinjer, akselafstande og integreringen af komponenter er valgt og tilpasset specielt til elbilskørsel. Placeringen af de store batterimoduler og deres geometri kan optimeres, uden at man skal tage hensyn til andre drivlinjesystemer, som det var nødvendigt med MLB og MQB.

Samtidig har MEB et enormt potentiale for synergieffekter. Platformen er primært en basis for biler i A-segmentet, hvor salgsvolumenen er størst. Det gør det muligt at udvikle den bedste tilgængelige teknologi og bruge den på tværs af mærkerne i mange forskellige elbiler. MEB spiller derfor en central rolle i at give elektrisk mobilitet et gennembrud i den prisfølsomme klasse for kompakte biler.
  • A192564_large.jpg

Elektrisk offensiv: 20 fuldelektriske modeller inden 2025.

Mærket med de fire ringe lancerede sin elektriske offensiv med verdenspremieren på den fuldelektriske SUV Audi e-tron i september 2018. Inden 2025 planlægger Audi at tilbyde 30 elektrificerede modeller inden 2025, hvoraf 20 vil være rent elektriske, og andelen af elektrificerede biler vil i 2025 udgøre 40 procent af det samlede enhedssalg.

SUV'erne i porteføljen omfatter e-tron og e-tron Sportback. Dertil kommer en række modeller med klassisk karrosseri – både Avant og Sportback. Modeludvalget vil dække alle relevante markedssegmenter – fra kompakte biler til luksusbiler.

Konceptbilen Audi e-tron GT er en særdeles dynamisk coupé med lavt placeret bund. Den blev vist på biludstillingen i Los Angeles i 2018. Teknologien i bilen er udviklet i samarbejde med Porsche, men e-tron GT-konceptbilens design og karakter er spækket med typisk Audi DNA. Konceptbilen vil blive udviklet til serieproduktion inden udgangen af 2020.

Premiumplatformen til elbiler (PPE) er udviklet i et særligt samarbejde mellem Audi og Porsche. Den vil danne grundlag for flere komplet eldrevne modeller fra Audi i de store B- og D-segmenter.