Audi skysphere concept: Roadster med to personligheder i luksusklassen > Fremtid > Audi
Audi Fremtid
Audi skysphere concept: Roadster med to personligheder i luksusklassen

Audi skysphere concept: Roadster med to personligheder i luksusklassen

Den elektriske Audi skysphere concept viser, at fremtidens biler bliver en platform til betagende oplevelser, hvor føreren får frihed til at vælge mellem to forskellige muligheder: en hyggelig førsteklasses lounge eller en adræt sportsvogn.

Tekst: AUDI AG; Billeder: AUDI AG Læsetid: 6 min.

Audi skysphere concept set fra siden

Audi præsenterer Audi skysphere concept, den første af tre konceptbiler, der sætter nye standarder for progressiv luksus. Visionen er at byde personerne i bilen på en fascinerende førsteklasses oplevelse, som rækker langt ud over de praktiske årsager til at befinde sig i en bil. Kabinen bliver til et interaktivt opholdsrum, så bilen bliver til det, som Audi gerne kalder et “experience device”. Alt dette er blevet muligt med autonom kørsel, et revolutionerende nyt kabinedesign og et 360-graders digitalt økosystem. Desuden er designet af den fuldelektriske topløse 2-dørs Audi skysphere ganske enkelt fantastisk.

Variabel akselafstand til to forskellige køreoplevelser

Audi skysphere concept sætter helt nye standarder for valgfrihed, når det gælder kørsel. Den er udviklet til at kombinere to forskellige køreoplevelser i én bil: en grand touring-oplevelse og en sportslig oplevelse. Det er blevet muligt takket være en spektakulær teknisk feature: den variable akselafstand. Elmotorer og en avanceret mekanisme med låseelement og rammekomponenter gør det muligt at variere både akselafstanden og den udvendige længde med 250 mm. Samtidig kan frihøjden varieres med 10 mm.

”Sports”-konfigurationen med en længde på 4,94 m udgør en adræt fuldelektrisk roadster, som føreren selv kører. Her er der fokus på bilens dynamik. Ligesom rattet og pedalerne er alle betjeningselementerne på instrumentpanelet og instrumentenheden i midterkonsollen ideelt placeret til hver fører i det ergonomisk perfekte cockpit.

Hvis personerne i bilen foretrækker den komfortable selvkørende ”Grand Touring”-indstilling, forlænges Audi skysphere concept til en længde på 5,19 m, og rattet og pedalerne forsvinder ud af syne. Mens Audi skysphere bruger sit sensorsystem til automatisk at overvåge vejen og trafikken, kan personerne i bilen ikke blot nyde de nye pladsmæssige dimensioner, men også de tjenester, der er tilgængelige via et elegant integreret digitalt økosystem.

Audi skysphere roadster

En 25 cm variabel akselafstand transformerer ”Sports”-oplevelsen til en ”Grand Touring”-oplevelse.

 

Interiøret i luksusklassen bliver til et interaktivt rum

Audi skysphere concept er konstrueret på en sådan måde, at passagerkabinen bliver midtpunktet, hvor personerne i bilen ikke længere kommer i anden række i forhold til teknologierne. Interiøret bliver i stedet til et interaktivt rum. Audi skysphere er udviklet til autonom kørsel¹, hvilket betyder, at føreren under visse vej- og trafikforhold kan overlade hele ansvaret til bilen og ikke længere behøver at foretage sig noget.

Med alle betjeningselementer ude af syne i ”Grand Touring”-indstillingen er bilens kabine et luftigt og åbent rum med et design, som sætter nye standarder for moderne luksus. De komfortable sæder har en visuel elegance, som oser af design, men som uden kompromiser opfylder bilsædernes funktion ved kørsel – sidestøtte og sikkerhedsfeatures er en del af pakken. Takket være den variable position i passagerkabinen byder de på stor bevægelsesfrihed og masser af benplads.

I ”Grand Touring”-indstillingen kan personerne i bilen nyde den frihed, som følger med autonom kørsel: De kan slappe af i den friske luft, nyde landskabet og vinden i håret, eller de kan gøre brug af infotainmentsystemernes muligheder. Store touchscreen-monitors på instrumentpanelet og øverst på midterkonsollen bruges til at betjene bilen og infotainmentsystemerne. Det gør det muligt at få vist indhold fra internettet, afholde videokonferencer eller streame film.

Audi skysphere concept er koblet op til et digitalt økosystem, som tilbyder personerne i bilen en lang række tjenester, der ikke er begrænset til en specifik køretur. Med udvalgte tilbud, der er skræddersyet til passagerernes personlige smag – fx galleriåbninger, digitale butiksbesøg eller middagsreservationer – giver de digitale tjenester ekstra oplevelser på farten.

Audi skysphere roadster

Kabinen bliver til et interaktivt opholdsrum, så bilen bliver til det, som Audi gerne kalder et “experience device”.

 

 
Interiør i Audi skysphere

I ”Grand Touring”-indstilling med autonom kørsel forsvinder rattet og pedalerne ud af syne, og alle personerne i bilen har bevægelsesfrihed og benplads, som normalt kun kendes fra flyrejser på første klasse.

Dynamisk design viser vejen til fremtiden

Selv i ”Grand Touring”-indstillingen, når bilen er 5,19 m lang og 2,0 m bred, klæber Audi skysphere concept¹ sig til vejen med et 1,23 m fladt område samt optimeret tyngdepunkt og aerodynamik. Med de kurvede og brede hjulkasser, der er typisk for de fire ringe, fremhæver designet den store akselafstand. Set fra siden viser bilen sine imponerende proportioner med en lang frontklap og korte overhæng samt brede sidepaneler, der rent visuelt ser ud til at forløbe helt ind i de bageste hjulkasser. Dørene er bagudhængslede og åbner i en stor vinkel.

Fronten karakteriseres af mærkets typiske singleframe og det iøjnefaldende design med det oplyste emblem med de fire ringe. Dagskørelyset på frontens sider giver lygteenhederne et både resolut og fokuseret look. Hele singleframen og siderne på fronten er udstyret med hvide LED-elementer, hvilket giver Audi skysphere concept¹ den karakteristiske lyssignatur. Bagenden, som er optimeret i vindtunnelen, kombinerer med sin klassiske strømlinede form speedster-elementer med store glasflader. Bagendens design byder også på en digitalt styret LED-overflade over hele bilens bredde, som leverer dynamiske lyseffekter, når lyselementerne tændes og slukkes.

Når akselafstanden på Audi skysphere concept ændres, viser LED’erne på bilens front og bagende en særlig sammensat dynamisk lyssekvens. ”Grand Touring”- og ”Sports”-indstillingerne har hver deres dedikerede lyssignatur – særligt i området ved bilens singleframe. På den måde sender Audi skysphere concept et klart budskab til omverdenen: Jeg har to personligheder, der giver to unikke oplevelser – en Gran Turismo og en atlet i topklasse.

Audi skysphere concept
 
Human

Skaber fremtiden

Mærket med de fire ringe udviklede konceptbilerne i en samarbejdsproces med potentielle kunder. Denne tilgang, der er kendt som co-creation, indebærer, at man specifikt reagerer på deres ønsker. Læs mere for at finde ud af designprocessen af ​​Audis konceptbiler.